Gjest TS Skrevet 13. juni 2011 #1 Del Skrevet 13. juni 2011 Hei alle sammen! Jeg vet at det kanskje høres veldig brutalt ut når økonomien kan gjøre at et forhold skranter og jeg er mye irritert. Vi har pratet mye om det, men det skjer lite forbedringer rett og slett. Jeg skal prøve å fatte meg kort. Før jeg møtte min samboer, så bodde jeg alene i en 2 roms (betalte 1200 i mnd + parabol + strøm(nettleie)+mat og 3 katter. Jeg har hatt hatt utbetalt mellom 20000-27000 i måneden siste årene og jeg har alltid klart meg veldig bra økonomisk alene med denne inntekten, og alltid spart opp et par tusen lapper i måneden. Min samboer flyttet gradvis over til meg i en tidsperiode av 3 måneder ca. Før han møtte meg så hadde han en kontrakt med sin romkamerat på en leilighetmed han og den varte i 6 mnd til. Etter endt kontraktstid skulle han og kameraten finne en ny leilighet sammen. Jeg syns det bare var tullete at han skulle inn i enda en kontrakt med sin venn, da han allerede hadde bodd sammen meg i 3 mnd. Men dette var en avtale de hadde sammen, og den må jeg bare aksepotere å forholde meg til. Det har vært utrolig trangt økonomisk i mange måneder da jeg fortsatt betaler alt da han må betale sin halvpart med sin kompis da de har en kontrakt sammen. Jeg har brukt opp alle sparepengene mine (rundt 50-70000,-) Men han har blitt flink til å betale mat på en sverigehandling i måneden, men dog handler vi aldri over 2500 på en handletur. Min samboer har kontrakt til septmeber med sin kompis. Så han skulle si opp den nå da det var 3 måneder oppsigelse. Men så fikk jeg vite at de allerede kunne si opp leiligheten sin nå og ha en månede oppsigelse. Og det hadde jeg spart nesten 9000 i måneden på, og det i 2 måneder gjør at jeg og min samboer kunne fått det til å gå rundt økonomisk. Men han sier at da han ikke vet hva hans kompis skal gjøre, hvor skal han flytte, har han råd, han kan ikke svikte kameraten sin. Og det forstår jeg, men nå er det kameraten hans som gjør at jeg faktisk ikke har økonomi om dagen. Jeg har 400 å leve på i 10 dager om min samboer har selvfølgelig ikke penger. Jeg har aldri noen gang hatt økonomiske problemer og er flink til å spare der hvor jeg kan. Spørsmålet er vel hva jeg kan gjøre nå og jeg trenger litt råd. De mulighetene jeg har sett på er at han får bare pent nødt til å si opp den leiligheten. Eller han får flytte hjem til kompisen sin hvor han faktisk har et rom, og betaler jo halvparten av alle utgifter der. Da sparer jeg mye på strøm, mat og bensin. Eller så vet jeg faktisk ikke mer muligheter.... Han skyter piggene fort ut og blir sint hvis jeg tar opp temaet da han mener at det er min feil at jeg har satt meg i en sånn økonomisk situasjon. Jeg vet at kjærlighet er verdt mer enn penger, men når vi lever såpass dårlig som vi gjør, så begynner det å rive i litt flere ender.. Noen synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #2 Del Skrevet 13. juni 2011 Unnskyld, men det er jo din feil. Du har vært utrolig dum og naiv. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pandalove Skrevet 13. juni 2011 #3 Del Skrevet 13. juni 2011 Han høres ut som en idiot som ikke vet hvordan han skal sette pris på en snill kjæreste som ordner opp, så godt som man bare kan. Det er en lei situasjon du har havnet i, og jeg føler med deg og skjønner du er frustrert. Jeg ville nesten tvunget han til å si opp leiligheten nå. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #4 Del Skrevet 13. juni 2011 Er kjærlighet virkelig verdt mer en penger når det er kjærligheten som ødelegger økonomien og stemningen dere i mellom? Jeg syns det du beskriver er helt på styr, jeg hadde aldri gått med på noe slikt! Syns dette er noe dere to bør sitte dere ned og snakke om, forklar hva han gjør med din økonomi og forslå to ting: Han flytter inn med kompisen og betaler bare der, eller han bor hos deg, men kjøper alt han trenger selv (dere separerer alle utgifter). Om han ikke vil gå med på dette bekrefter det bare at han er en snylter og en snylter vil du ikke dele fremtiden din med! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kissmequick Skrevet 13. juni 2011 #5 Del Skrevet 13. juni 2011 Du betaler 1200 eller 12000 I mnd I husleie? Bor han hos deg så ser jeg det som en selvfølge at dere deler på utgiftene ved å bo. Kanskje ikke lån, hvis du eier, men mat, strøm og alt sånt. Hadde han ikke villet det (uten en kjempegod grunn) så ville jeg faktisk ikke bodd sammen med han. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 13. juni 2011 #6 Del Skrevet 13. juni 2011 Han høres ut som en idiot som ikke vet hvordan han skal sette pris på en snill kjæreste som ordner opp, så godt som man bare kan. Det er en lei situasjon du har havnet i, og jeg føler med deg og skjønner du er frustrert. Jeg ville nesten tvunget han til å si opp leiligheten nå. Jeg skjønner at jeg har vært dum og naiv, men nå sitter jeg hvertfall i denne klemma her da. Han vil mest sansynlig gå fra meg av sinne for respekt av sin kompis hvis jeg ber han om å si opp leiligheten de har sammen.. Han har sovet der 2 ganger på 6 måneder tror jeg, så ikke akkurat sitt "hjem" annet en økonomisk! Kan vel også legge til at jeg tjener 30 % mer en min samboer, men så betalter jeg alt med bil da han verken har bil eller lappen, så det blir mye kjøring ekstra mht henting på jobb osv.. Vet ikke helt hva jeg gjør nå jeg, føler at jeg setter kjæligheten opp mot penger nå.. Men hvordan kan jeg vite hva jeg gikk til da jeg ikke hadde peiling på hvor mye det faktisk kostet å fø på en til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #7 Del Skrevet 13. juni 2011 Det er for sent å gjøre noe med det nå, men hvorfor måtte dere bli samboere før september? Hadde dere bare venta litt, så hadde alt gått som smurt!? Og jeg skønner argumenetet med kameraten. Han hadde vært en jævelig dårlig kompis dersom han stakk fra kontrakten med kameraten for å bo med deg! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 13. juni 2011 #8 Del Skrevet 13. juni 2011 Du betaler 1200 eller 12000 I mnd I husleie? Bor han hos deg så ser jeg det som en selvfølge at dere deler på utgiftene ved å bo. Kanskje ikke lån, hvis du eier, men mat, strøm og alt sånt. Hadde han ikke villet det (uten en kjempegod grunn) så ville jeg faktisk ikke bodd sammen med han. Jeg betaler 12.000,- i måneden i husleie. Eier ikke! Han betaler til og med halvparten av strømkostnadene til kompisen sin hvis han aldri er... Strøm og nettleie og parabol koster endel i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 13. juni 2011 #9 Del Skrevet 13. juni 2011 Det er for sent å gjøre noe med det nå, men hvorfor måtte dere bli samboere før september? Hadde dere bare venta litt, så hadde alt gått som smurt!? Og jeg skønner argumenetet med kameraten. Han hadde vært en jævelig dårlig kompis dersom han stakk fra kontrakten med kameraten for å bo med deg! Han sov hos meg og spiste med meg fra et veldig tidlig stadiet da vi ikke hadde noe kolektive muligheter rundt oss og bare en bil. Vi skulle bli økonomiske samboere i september da han måtte gå i en ny kontrakt som de trodde var bindene i 9 mnd, men er bare 6 i stedet. Men han mener at han har avtalt med kompisen sin i september, og da må han stå ved det. Og skjønner jo det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 13. juni 2011 #10 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg skjønner ikke helt hvordan dine utgifter kan ha blit større, du har jo klart deg greit tidlgere og dere bor fremdeles i leiligheten du "alltid" har bodd i? Utgiftene dine er vel akkurat det samme selv om dere er to som bor der? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest captcha Skrevet 13. juni 2011 #11 Del Skrevet 13. juni 2011 Høres ut som en klassisk snylter, dette. At han kan bli så sint når du vil snakke om denne situasjonen som går utover DEG, beviser det for meg. Gutten har rett og slett "lagt seg innpå deg". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 13. juni 2011 #12 Del Skrevet 13. juni 2011 Her må du bare sette hardt mot hardt og kreve at han enten betaler for seg, eller flytter ut. Syns ikke det er galt av deg at du tenker på penger oppi det her, du har allerede brukt opp alle sparepengene dine på å fø på han, noe som er uvanlig generøst syns nå jeg. Syns heller det er han som setter penger foran kjærlighet, når han er villig til å se deg gå bankerott på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 13. juni 2011 #13 Del Skrevet 13. juni 2011 Har denne fyren en jobb,bidrar han med inntekt overhodet? En partner som ikke har betenkeligheter med å 'bo' på noen andre er en partner du ikke vil ha,enkelt og greit. Du har kanskje følelser og er svak for han nå,men enten så kommer du til bunns i dette,eller så 'baller' det bare på seg.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dubbedingsen Skrevet 13. juni 2011 #14 Del Skrevet 13. juni 2011 FOrstår ikke egentlig hvordan dine utgifter er blitt større? Betaler du hans leie i den andre leiligheten også? Hva gjorde han før han møtte deg når du ikke hentet han overalt? tok han buss? da klarer han det nå også. Og hvorfor i all verden leier du en 2 roms leilighet til 12000,- i måneden? Har en mistanke om at han bruker deg til han er lei. Hvis han flytter tilbake til sin kompis hvis du tvinger han til å si opp sin leieavtale så sier vel det meste om hvor dyp hans kjærlighet til deg sitter. Slike ting har lett for å skje når man flytter sammen altfor tidlig, det finns untak her også hvor et slikt par lever veldig bra sammen i mange år men de er få. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 13. juni 2011 #15 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg skjønner ikke helt hvordan dine utgifter kan ha blit større, du har jo klart deg greit tidlgere og dere bor fremdeles i leiligheten du "alltid" har bodd i? Utgiftene dine er vel akkurat det samme selv om dere er to som bor der? Det er en stor forskjell ja.. Nettleien og strømmen har gått opp 1000 i måneden, og mitt matbudsjett har alltid ligget på 1500-2000,- i måneden. Nå er den på 6000-7000,- Når jeg slipper å hente han og kjøre han steder hele tiden gjør det det går minst 1000 lapp i måneden i bensin og det blir også slitasje av bilen. Så JA! Selvfølgelig arter det seg "litt" annerledes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 13. juni 2011 #16 Del Skrevet 13. juni 2011 Har denne fyren en jobb,bidrar han med inntekt overhodet? En partner som ikke har betenkeligheter med å 'bo' på noen andre er en partner du ikke vil ha,enkelt og greit. Du har kanskje følelser og er svak for han nå,men enten så kommer du til bunns i dette,eller så 'baller' det bare på seg.... Nå om dagen så baller det bare på seg pga nå har han faktisk muligheten til å gå ut av kontrakten med kompisen sin 3 måneder før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 13. juni 2011 #17 Del Skrevet 13. juni 2011 FOrstår ikke egentlig hvordan dine utgifter er blitt større? Betaler du hans leie i den andre leiligheten også? Hva gjorde han før han møtte deg når du ikke hentet han overalt? tok han buss? da klarer han det nå også. Og hvorfor i all verden leier du en 2 roms leilighet til 12000,- i måneden? Har en mistanke om at han bruker deg til han er lei. Hvis han flytter tilbake til sin kompis hvis du tvinger han til å si opp sin leieavtale så sier vel det meste om hvor dyp hans kjærlighet til deg sitter. Slike ting har lett for å skje når man flytter sammen altfor tidlig, det finns untak her også hvor et slikt par lever veldig bra sammen i mange år men de er få. Les det andre inlegget jeg gav til hun andre som stillte meg nogenlunde samme spørsmål! Jeg må leie noe så jeg ikke har mer enn 1,5 time helst til jobb, og jeg har bodd her i 4 år, og klart meg over middels bra økonomisk. Før så var det kompisen hans som kjørte og hentet, men siden det er meg han drar fra og meg han drar til, så står jeg for mesteparten av kjøringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 13. juni 2011 #18 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Hei alle sammen! sint hvis jeg tar opp temaet da han mener at det er min feil at jeg har satt meg i en sånn økonomisk situasjon. Jeg synes også at du har en del av skylda. Hvor er grensesettingene og kommunikasjonen. Du er altfor myk til å leve godt med en slik gutt. Du må rett og slett kreve at gutten putter like mye inn som det han belaster deg. Vet han at han koster deg en betydelig sum pr mnd?. Anslagsvis mellom 3 og 7 tusen? Jeg tror ikke det. Jeg tror ikke du har lagt det fram på regneark i klartekst. Endret 13. juni 2011 av I Grosny 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #19 Del Skrevet 13. juni 2011 Har du vist ham månedsbudsjettet ditt og vist ham svart på hvitt at han er et tapsprosjekt for deg? Hvis hans stolthet tilsier at han skal betale for strøm han ikke har brukt hos kompisen, er det merkelig at den ikke strekker til å betale for strømmen han bruker hos deg. Jeg hadde krevd penger tilbake av ham. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 13. juni 2011 #20 Del Skrevet 13. juni 2011 Det er en stor forskjell ja.. Nettleien og strømmen har gått opp 1000 i måneden, og mitt matbudsjett har alltid ligget på 1500-2000,- i måneden. Nå er den på 6000-7000,- Når jeg slipper å hente han og kjøre han steder hele tiden gjør det det går minst 1000 lapp i måneden i bensin og det blir også slitasje av bilen. Så JA! Selvfølgelig arter det seg "litt" annerledes Jeg synes dette svaret sier sitt. Hadde en venninne av deg skrevet dette, hva ville du sagt da? Ville du bedt henne bite tennene sammen og vente til september? Nest sansynligvis ikke. Dette sier se selv ikke går, du blakker deg selv på å fø på en mann som burde klare å ta vare på seg selv! Kast han ut eller få han til å bidra. Du bør IKKE betale for hans mat, hans forbruk av strøm og hans slitaje. Del på matregningen, del strømregningen i 2og be han betale halvparten av husleien. Går han ikke med på dette er det han som er urimelig, ikke deg, og han er i allefall ikke noe å samle på om han ikke klarer å forstå hvor idiotisk dette faktisk er. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå