Gå til innhold

Allergi og goji-bær


ElaineBenes

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hvilke kryssreaksjoner man har om man i utgangspunktet er allergisk mot nøtter, bjørk, sitrusfrukter og jordbær?

Tåler mango, melon av alle slag og papaya hva frukt angår. Tåler også blåbær, rips og bringebær når det gjelder bær.

Så sitter jeg her og har lyst til å plukke med meg smoothie fra butikken av og til, men som oftest er det druer eller banan i, noe som ikke går. Men Bendit har en smoothie med mango, guava og goji. Noen med lignende allergier som har prøvd disse fruktene/bærene, eventuelt den aktuelle smoothien?

Endret av ElaineBenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke nok om de fruktene, men sjekk om noen av dem er steinfrukter i allfall. Jeg har bjørkeallergi med kryssreaksjoner og jeg tåler f.eks. verken fersken, nektariner eller plommer. Så hvis guava eller goji er beslektet med de før nevnte tror jeg oddsene er litt dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men steinfrukter kan være så mangt. Det jeg finner om gojibær er enten sider som skriver om dets fortreffelighet (zzz..) eller at man kanskje bør være forsiktig om man har pollenallergi. Men herregud, pollenallergi er jo alt for vidt for å klare opp i de greiene her. Har virkelig googlet rundt, men klarer ikke helt å finne ut av det.

Vet du noe om hvilke frukter du tåler da, Cata? Noen avvik fra steinfruktene du faktisk kan spise, feks. når de er kokte/ varmebehandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men steinfrukter kan være så mangt. Det jeg finner om gojibær er enten sider som skriver om dets fortreffelighet (zzz..) eller at man kanskje bør være forsiktig om man har pollenallergi. Men herregud, pollenallergi er jo alt for vidt for å klare opp i de greiene her. Har virkelig googlet rundt, men klarer ikke helt å finne ut av det.

Vet du noe om hvilke frukter du tåler da, Cata? Noen avvik fra steinfruktene du faktisk kan spise, feks. når de er kokte/ varmebehandlet?

I motsetning til deg så tåler jeg sitrus og til en viss grad banan. Jordbær går også greit for meg. Tror ikke jeg har prøvd meg på varmebehandlede steinfrukter -eller, jo, hermetisk fersken går bra og den er vel mer eller mindre kokt før hermetisering, men jeg er nesten sikker på at det ville gått bra i mitt tilfelle. Noe av det jeg reagerer mest på er hasselnøtter (blir ikke dødssyk, men en eneste nøtt er nok til at jeg blir sår og kløende i halsen i 2-3 timer) og epler og begge disse tingene kan jeg spise så fremt det er varmebehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreminhatt. For et styr dette er, haha! Kanskje jeg bare smaker på smoothien mens Zyrtecen ligger klar..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfberry

Denne sier ihvertfall litt om hvilken plantetype gojibæra tilhører, så du kan kanskje lete deg videre derifra? :)

Uansett, med mindre du risikerer ekstreme allergiske reaksjoner så er det enkleste å prøvd smoothien en dag du kan være hjemme og heller se an reaksjonen.

Husk å lese på ingrediensene på smoothien. Det kan være at denne også inneholder et snev av druer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...