Gå til innhold

Selvskading-sykmelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var ute igår,å etter noe som skjedd ble jeg utrolig trist og sint,det hele endte med at jeg kuttet opp hele håndleddet mitt. Nå har jeg masse arr og blod på armene!

Jeg skal på jobb imorgen,der kan jeg bare bruke tskjorte og ingen smykker,så har ingen mulighet til å gjemme det:( jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..det virker som om jeg er helt gal hvis jeg skal gå så folk kan se det!

Det å ha på genser der er uaktuelt for jobber i 30 varmegrader med masse kunder(vi har ikke engang gensere på jobb)

Jeg har sagt opp jobb å har bare 3 dager igjen der..

Hva ville du gjort? Ringe å si jeg er syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Med mindre jeg hadde et uvanlig godt forhold til skjefen og kollegaene hadde jeg sannsynligvis tatt egenmelding. Gir et uggent inntrykk, men det er bedre enn alternativet.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute igår,å etter noe som skjedd ble jeg utrolig trist og sint,det hele endte med at jeg kuttet opp hele håndleddet mitt. Nå har jeg masse arr og blod på armene!

Jeg skal på jobb imorgen,der kan jeg bare bruke tskjorte og ingen smykker,så har ingen mulighet til å gjemme det:( jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..det virker som om jeg er helt gal hvis jeg skal gå så folk kan se det!

Det å ha på genser der er uaktuelt for jobber i 30 varmegrader med masse kunder(vi har ikke engang gensere på jobb)

Jeg har sagt opp jobb å har bare 3 dager igjen der..

Hva ville du gjort? Ringe å si jeg er syk?

Håper alt går bra med deg først å fremst, vet hvordan du har det. Tro meg. Jeg ville ringt meg inn syk, selv om det kanskje for mange vil virke dumt, men si du har fått omgangssyken eller noe. Da kan de ikke si at du bør komme på jobb, det er faktisk så smittefarlig at de vil be deg holde deg hjemme :) Håper du får det bedre, om du trenger noen å snakke med, send meg gjerne en personlig melding. Jeg har god erfaring med selvskading, og det å takle det. :) uansett lykke til <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får surre rundt en (elastisk) bandasje rundt håndleddet og si at du har forstuet hånden litt. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Jeg har jobbet der kun en måned,å har siste dagene mine der denne uken..

Har ikke noe godt forhold til sjefen ettersom jeg sa opp etter 1 måned :(

Men er så utrolig redd for å ringe inn å si jeg er syk.:((

Har jeg rett på sykepenger hvis jeg ordner sykmelding?

Å hvis jeg får sykmelding,får jeg 100% for imorgen selvom?(helligdag)

Tror det går bra med meg,drev med selvskading for mange år tilbake å tror bare jeg fikk ett tilbakefall eller noe :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. gå til legen og få sykemelding. Om du møter opp på jobb kan du jo gjøre som foreslått, ta på en elastisk bandasje, eller en håndskinne (kjøp på apotek/sportsbutikk) og si at du har fått senebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgen er det helligdag og stengt .. Å har ikke noe sånn ligende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du/dere har da sikkert førstehjelpsaker i huset? Det har de aller fleste. Der vil du finne bandasje du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha ett eller annet tilgjengelig i huset som du kan bruke som bandasje. Surr deg inn med noe og si at du har forstuet håndleddet. Å droppe jobb (og ikke minst å få betalt for dagen) fordi du kuttet deg selv er ikke helt greit i mine øyne. Jeg har absolutt sympati for deg, jeg bare mener at å sykmelde seg bør være kriseløsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også slik at selvpåført skade (og dessuten selvvalgte kosmetiske operasjoner) ikke gir rett til sykmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også slik at selvpåført skade (og dessuten selvvalgte kosmetiske operasjoner) ikke gir rett til sykmelding.

Selvpåført skade så får man sykemelding jo, for det er en "psykisk" ting som ofte fører til det. Det er jo alltid noe mer underforliggende enn bare at man har påført seg skade. Så JO hun/han har rett på sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare sykmeld deg du, herlighet, det får da være grenser. Ikke god nok grunn å være hjemme fra jobb når man har truffet veggen så hardt at man kutter seg opp? SÅnt sier bare de menneskene som går på jobb når det renner ut fra begge ender. Og det er de menneskene som skaper epidemiene. Hadde alle holdt seg hjemme når de var syke og smittefarlige, ville færre vært syke.

Jeg har vært sykemeldt hundre ganger av "ikke aksepterte" årsaker. Da var jeg riktignok mye yngre og hadde jobber som ikke var "verdt noe", men likevel. Sliter man så sliter man.

Legen din kan ikke skrive noe i journalen din som du ikke vil ha der. Kom til en enighet med ham. Dette er ikke noe problem!

Men du, følg opp dette da. Du sier det var en glipp, men det betyr også at det er noe du ikke har bearbeidet ferdig. Hjelp deg selv til å hjelpe deg selv :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Med mindre du har vært inne i mølla før, eller føler du har et behov for mer langvarig hjelp, så hadde jeg tatt egenmelding i stedet for å bedt om sykemelding. Det kan i verste fall bli brukt mot deg i forsikringssaker, og diverse saker med ulike instanser (barnevern ol).

Men er skadene klart selvpåførte? Eller kan du ta "trynte i glasskår/tornekratt"?

Uansett, akutt omgangssyke er alltid en kriseløsning, selv om du kanskje ikke får lønn. Har du ikke brukt den før, så går det nok bra :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...nei!

Legen kan skrive "Depresjon INA" og ferdig med det. Selvskading er et symptom på depresjon.

"Og ferdig med det"?

Dersom ts går til legen og ender opp med "depresjon INA" på sykemeldingen sin, har hun satt i gang en litt større mølle enn jeg tror hun har tenkt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett, akutt omgangssyke er alltid en kriseløsning, selv om du kanskje ikke får lønn. Har du ikke brukt den før, så går det nok bra :klem:

Tror man har krav på sykepenger ved egenmelding hvis man har jobbet sammenhengende i mer enn 8 uker, no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er terskelen for å søke hjelp alt for høy. Hvis man sliter er det bedre å søke hjelp med en gang, enn å gå på veggen og kansje være borte fra arbeidslivet i månedsvis. Og jeg tror leger flest har vært borti litt av hvert, så hvis du går inn der og forteller hva som har skjedd er nok ikke TS den første! Det er bedre å få en skikkelig sykemelding enn å ta en egenmelding. Det virker mere seriøst i forhold til arbeidsgiver. Da er det ingen tvilm om at her er det ikke en arbeidstaker som tar seg en "3dagers".

Det er trist at man i 2011 skammer seg når man går igjennom en "mørk" periode. Og gjør alt man kan for å sjule det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh man... Slapp av!!!

Trenger vel ikke kjefte..?

Jeg skriver at det kommer ann på hva legen vurderer ut i fra samtalen med TS.

Beklager om jeg formulerte meg feil... Jizzes!

TS: Var ikke meningen å skremme deg. Min erfaring var slik. Kanskje det var jeg som ble skremt av legen jeg var hos og at hun tok meg for alvorlig.

Om du glapp og har det bedre nå, er det ikke noe som er bedre enn det :)

Beklager at jeg sporer av hele tråden din med reaksjoner og svar på dem.

Tror grunnen til at slike tema ikke kan diskuteres på KG (denne tråden blir nok stengt/slettet så snart moderatorene logger på) er at folk kan gi "uheldige" råd til noen i en vanskelig situasjon. Som her, når du skriver at TS blir innlagt på psykiatrisk for å ha kuttet seg i et svakt øyeblikk kan det faktisk skremme TS fra å kontakte lege, og det er svært uheldig i slike tilfeller.

Jeg ville blitt vettskremt om det var meg, og jeg ikke visste hva legen kunne finne på å si.

Man kan sikkert få tilbud om å bo på institusjon en periode dersom det er hensiktsmessig, men å bli ufrivillig innlagt er noe annet. Lov om (etablering og opphør av) tvungent psykisk helsevern - her fremgår det klart at man ikke kan bli tvangsinnlagt av en enkelthendelse, så fremt man ikke skader ANDRE mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke denne tråden burde stå i fare for å slettes. Deles, kanskje.

Men ts har jo fått råd om å enten gå til legen - dersom hun føler at hun igjen har fått et problem iom kuttingen, ELLER å bandasjere seg og gå på jobb - dersom hun føler at dette var et "tilbakefall" og noe som ikke skjer igjen, at hun egentlig har det bra for tiden. Det må da være kurante råd begge deler, og ingenting som skulle avstedkomme noen "fare" for ts og hennes helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...