Gå til innhold

får ALLTID soppinfekjon etter sex


Gjest Martini

Anbefalte innlegg

Gjest Martini

I flere år nå har jeg slitt med at jeg får sopp etter sex. Dette skjer uansett om jeg har sex kun en gang med en type, eller flere ganger, så det handler derfor ikke om at det blir smittet frem og tilbake. jeg har sjekket meg,og er helt clean, jeg har ikke noe som skulle tilsi at dette skal skje så ofte.

Bruker en formue på canesten og lingende, men nå begynner jeg nesten å grue meg for å ha sex fordi jeg kjenner konsekvensen så altfor godt..

Er det noen andre som har det sånn, og som kanskje har noen tips om hvordan jeg kan forebygge det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg hadde det slik da jeg var under 20 år. Vet ikke hvorfor det skjedde og var utallige ganger hos lege. Hadde en fast kjæreste. Husker en lege nevnte i en bisetning at man kunne "vokse det av seg". Det gjorde jeg faktisk, husker ikke at jeg har vært spesielt plaget etter at jeg ble 20 +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Har du snakket med en gynekolog om dette?

Kan hende det trengs kraftigere saker for å bli kvitt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martini

Jeg er 33 år, og har egentlig slitt med dette mer eller mindre siden jeg ble seksuelt aktiv da jeg var 16. Ja jeg har snakket med gynekolog, og har fått medisin mot baktriell vaginose, tror jeg det het, men det hjalp bare der og da.. I perioder hvor jeg ikke har sex er alt normalt, men så snart jeg nærmer meg en mann så er det i gang igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bästa är väl att du kontaktar en gynekolog som kan ta prover och se exakt vad det är för slags infektion du får. Det är kanske inte sopp men en förändring av PH värdet eller något annat

Jag har tidigare haft problem med sopp - inte nödvändigtvis knutet till sex - men med några få trix har jag lyckats undvika infektioner på nästan två år nu.

"Töm" slidan/skjeden efter sex så inga spermier eller sekret är kvar. Sen ser jag till att vi bara har full sex när jag verkligen är upphetsad/våt för att inte slita på underlivet.

Dessutom:

Jag undviker trosinlägg som faktiskt gör underlivet fuktigare

Jag har bomullstrosor, inte syntet

Jag försöker undvika tighta byxor många dagar i rad

Jag har slutat dricka ren mjölk! (bästa tipset för mig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror de får soppinfeksjon etter sex når de egentlig er allergisk mot sperm. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martini

Takk for mange gode råd, men jeg har allerede prøvd dem alle :tristbla: og det er ikke fordi jeg er allergisk mot sperm, for det skjer også hvis han ikke har kommet i meg.. Som sagt har jeg allerede snakket med legen om dette, men vi har ikke kommet frem til hva jeg kan gjøre, eller hva som eksakt er grunnen. Dette med PH verdien har vært et tema, og jeg har prøvd f.eks Lactal, men det ble enda værre, og jeg fikk blødninger av det. Mener at jeg har lest noe om at man kan skylle med surmelk eller yougurt eller noe, noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær litt forsiktig med å bruke mye canesten. Du kan få vaginisme av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd, men jeg har allerede prøvd dem alle :tristbla: og det er ikke fordi jeg er allergisk mot sperm, for det skjer også hvis han ikke har kommet i meg.. Som sagt har jeg allerede snakket med legen om dette, men vi har ikke kommet frem til hva jeg kan gjøre, eller hva som eksakt er grunnen. Dette med PH verdien har vært et tema, og jeg har prøvd f.eks Lactal, men det ble enda værre, og jeg fikk blødninger av det. Mener at jeg har lest noe om at man kan skylle med surmelk eller yougurt eller noe, noen som har erfaringer med det?

Det kommer jo lystdråper og sæd ut selv om han ikke kommer inni deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så hjalp det veldig å få samboer til å vaske seg med intimsåpe istedenfor vanlig såpe. Han var alltid nøye med å skylle av når han brukte vanlig såpe, men det ble allikevel for sterk kost for underlivet mitt. Det finnes mange forskjellige intimsåper, så der må man nesten prøve seg frem. Dr. Greve skum kan jeg f.eks ikke bruke, men den flytende varianten fungerer perfekt for meg.

Du har fått mange gode råd her, så skal ikke ramse de opp på nytt, men kan legge til et par:

-La underlivet få luft så ofte som mulig. La det være helt bart når det passer seg sånn.

-I tillegg til å tømme deg for sperm etter samleie, bør du skylle godt på utsiden. Viktig å tisse etter samleie også, så du slipper urinveisinfeksjon.

-Vær forsiktig med å spise/drikke ting med sukker i når du vet du har lett for å få soppinfeksjoner.

-Overdreven vasking er ikke bra, men det er allikevel viktig å holde det noenlunde rent der nede; spesielt at din partner gjør det. Ikke at det er så veldig farlig med bakterier, men når man har lett for å få soppinfeksjon skal det ikke mye til for å irritere eller skape ubalanse i skjeden. Men bruk for all del ikke vanlig såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martini

Det kommer jo lystdråper og sæd ut selv om han ikke kommer inni deg...

..ikke hvis han bruker kondom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

I flere år nå har jeg slitt med at jeg får sopp etter sex. Dette skjer uansett om jeg har sex kun en gang med en type, eller flere ganger, så det handler derfor ikke om at det blir smittet frem og tilbake. jeg har sjekket meg,og er helt clean, jeg har ikke noe som skulle tilsi at dette skal skje så ofte.

Bruker en formue på canesten og lingende, men nå begynner jeg nesten å grue meg for å ha sex fordi jeg kjenner konsekvensen så altfor godt..

Er det noen andre som har det sånn, og som kanskje har noen tips om hvordan jeg kan forebygge det?

Hei

Mulig jeg tenker i helt feile baner her, men er du sikker på at ubehaget/smertene du har ikke skyldes vestibulitt eller noe lignende? Ikke alle spesialister som kjenner til dette, merkelig nok.

Håper du blir bra:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...