Gå til innhold

Carazette eller hva det heter (mini-pille)


kokkosmamma

Anbefalte innlegg

Jeg går på minepille Carazetta eller hva den heter, gul pakke. det jeg lurer på er om man har begynnt på tabletten den dag man får mensen, men så glemmer man og ta den med seg på ferie, ca en uke. kan man begynne rett på den igjenn når man kommer hjem da? (jeg gjorde det) eller bør man vente med oppstart til man får mensen igjenn?

Og hva om man bare glemmer en dag, tar man di bare som vanlig neste dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Erfaring; pillen lager ofte krøll i syklus og mye blødning. Viktig derfor å ta pilla på første mensdag.

Jeg begynte først midt i syklus og blødde nesten til jeg ble anemisk. Så jeg stoppet, ventet en runde og prøvde igjen på første dag mens.

Har gått strålende mye bedre, en del blødning/spotting som mer og mer blir borte. Tror hele mensen og PMSn blir borte over tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg fant ikke noe om det i pakkningsinnlegget desverret. Men minipillen hindrer befruktning selv om man begynner rett i syklussen? Du som er gjest over her, gikk du på samme type minipille som jeg gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Fra pakningsvedlegget til Cerazette som ligger ute på nett i Felleskatalogen:

Hvordan begynne med din første pakke med Cerazette

Hvis du ikke har brukt noen form for hormonell prevensjon den siste måneden

Vent til menstruasjonen begynner. På den første menstruasjonsdagen tar du den første Cerazette tabletten. Det er ikke nødvendig å bruke tilleggsprevensjon. Du kan også starte på 2.- 5. menstruasjonsdag, men i det tilfellet må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (barrieremetode) de første 7 dagene du tar tabletter.

Hvis du bytter fra en kombinasjon p-pille, vaginalring eller plaster

Du kan starte med Cerazette dagen etter at du har tatt den siste tabletten fra din nåværende pakke med p-piller eller den dagen du tar ut vaginalringen eller fjerner plasteret (det betyr at du ikke skal ta noen pille-, ring- eller plasterfri pause). Hvis din nåværende pakke med p-piller inneholder inaktive tabletter (placebo), kan du starte med Cerazette dagen etter at du har tatt den siste aktive tabletten (hvis du ikke er sikker på hvilken tablett det er kan du spørre legen din eller på apoteket). Hvis du følger disse instruksjonene, trenger du ikke bruke tilleggsprevensjon.

Du kan også starte senest dagen etter den pille-, ring-, plasterfrie pausen med ditt nåværende prevensjonsmiddel. Hvis du følger denne instruksjonen, må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (barrieremetode) de første 7 dagene du tar tabletter.

Hvis du bytter fra en annen pille som bare inneholder gestagen (minipille)

Du kan slutte å ta den minipillen du bruker hvilken dag som helst og begynne rett på Cerazette. Du trenger ikke bruke tilleggsprevensjon..

Hvis du bytter fra en injeksjonsmetode eller et implantat eller en hormonspiral som avgir et gestagen

Du kan begynne med Cerazette når du skulle hatt den neste injeksjonen eller den dagen implantatet eller spiralen blir tatt ut. Du trenger ikke bruke tilleggsprevensjon.

Etter en fødsel

Du kan begynne med Cerazette mellom 21 til 28 dager etter at du har født barnet ditt. Hvis du begynner senere må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (barrieremetode) de første 7 dagene i den første syklusen du tar tabletter. Dersom samleie allerede har funnet sted, bør imidlertid graviditet utelukkes før bruk av Cerazette starter. Tilleggsinformasjon for ammende kvinner finner du i pkt 2 ”Hva du må ta hensyn til før du bruker Cerazette” under avsnittet ”Amming”. Legen din kan også gi deg råd.

Håper dette oppklarte litt det du lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint, og er ikke noen krise bortsett fra at du må bruke tilleggsprevensjon den første uka.

Det eneste er blødningene, som egentlig er umulige å forutse uansett. Gjesten i innlegg nr 3 sier hun har erfart å blø i ett sett etter å ha startet på pillene utenom første mensdag, men at det gikk bra når hun tok pause og prøvde på nytt på "riktig" måte. For min del er det omvendt. Etter å ha gått på pillene i tre år uten nevneverdige blødninger tok jeg en pause litt før jul i fjor. Jeg fikk raskt stabil syklus igjen, og startet på pillene første mensdag etter noen mnd. Da dempet mensen seg til en mindre blødning, men det varte og rakk i ukesvis med sånn irriterende småblødninger og svake menssmerter.

Endret av Moscato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...