Gå til innhold

Astma


Gjest M

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt på nettet,men fortsatt noen ting som er uklart for meg.

Hvor lenge varer et asthmaanfall?kan man føle seg tett av og på gjennom dagen,for eksempel tungpustet/tett i brystet i 5 min og at det dukker opp igjen etter en halvtime-time?

Hvor sitter følelsen av tetthet?kan det sitte fra og med halsen og ned i brystet?

Kan lungemålingstestene være ganske normale utenom når man føler tungpust? Hva er beste måten å diagnostisere astma?

Må man ha piping i brystet når legen lytter for å ha astma?

Er det vanlig å føle en slags smerte hvis man trekker pusten dypt?eller når man puster dypt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest litt på nettet,men fortsatt noen ting som er uklart for meg.

Hvor lenge varer et asthmaanfall?kan man føle seg tett av og på gjennom dagen,for eksempel tungpustet/tett i brystet i 5 min og at det dukker opp igjen etter en halvtime-time?

Hvor sitter følelsen av tetthet?kan det sitte fra og med halsen og ned i brystet?

Kan lungemålingstestene være ganske normale utenom når man føler tungpust? Hva er beste måten å diagnostisere astma?

Må man ha piping i brystet når legen lytter for å ha astma?

Er det vanlig å føle en slags smerte hvis man trekker pusten dypt?eller når man puster dypt ut?

Et astmaanfall varer som regel til mang får medisiner mot det.

Å være tungpustet/tett i brystet er ikke ett astmaanfall, men tetthet. Det kan man gå med i lange tider, kommer ann på hva som skaper tettheten. Det kan komme og gå, men igjen kommer det ann på hva som gjør at du blir tett.

Allergi går ofte sammen med astma og kan føre til tetthet og anfall. Forkjølelse og anstrengelse kan også være med på å gi tetthet og anfall.

Hos meg sitter tettheten ( jeg piper ikke, kun hvis jeg blir veldig slimete ved forkjølelser) midt i brystet. Fuktig luft er nok til å gi med tetthet.

Astma blir ofte diagnosert med å måle hvor hardt og lenge du klarer å blåse ut (i en data). Spirometri heter det. Astmatikere klarer ikke å holde kurven, de detter fort ned.

Om du mistenker astma så gå til lege og be om å bli henvist til en spesialist. Fastleger kan generelt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...