Gå til innhold

Vil diaré redusere et kaloriopptak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med diaré i det siste (nervøsitet i eksamenstiden...) og får gjerne kraftig diaré rett etter et måltid. Virker som om det jeg spiser kommer ut ganske raskt, kan se det hvis jeg har spist mais feks (unnskyld for de ekle detaljene :sjenert: ). Vil slik diaré hindre opptaket av kalorier og næring? Bør jeg sørge for å få i meg mer kalorier i løpet av dagen hvis jeg sliter med diaré? Eller blir det bare tullete?

Prøvde å google men fant ikke noe vettugt. Setter pris på svar om det er noen som vet :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Mais vil du nesten uansett alltid kunne se i avføringen da ;)

Aner ikke med kalorier, men du burde jo få i deg mer næring ja.

Drikk godt slik at du ikke blir dehydrert, og spist mange, men små måltider.

Spis heller halvparten av det du pleier til frokost, og spis heller resten litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved langvarig diare bør du oppsøke legen din.

Det hindrer kroppen å få tak i de næringstoffene den trenger, det kan også føre til dehydrering (for lite væske oppptak) du bør i hvertfall drikke mer. og unngå den type mat som fører til diare.

og for all del, oppsøk lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mais vil du nesten uansett alltid kunne se i avføringen da ;)

Jo, men mente at maten jeg spiser kommer veldig raskt ut igjen og det kan jeg se ved at jeg kan se maisen ganske raskt etter jeg har spist den :sjenert: Hvis du skjønner.. :sjenert: Så når maten er så kort tid i kroppen min så lurer jeg på om det går utover kaloriene jeg får i meg.

Har bare vart et par dager så det går fint, og jeg er snart ferdig med eksamen ;) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Syns du er litt for opptatt av ordet kalorier, noe som gjør at det ringer en alarmbjelle hos meg.

Du trenger å få i deg mer næring, hvis ikke blir du slapp, dehydrert og syk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lrer jeg også på. Sliter også nå i eksamensperioden..For hvis det er slik, må man jo til legen for å få stopp før man blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve Imodium, det kjøpes reseptfritt på apoteket og i butikker. Det skal hjelpe til å stoppe diaré.

Ris, pasta, loff, banan og blåbær er også stoppende.

Drikk farris med juice i (eplejuice smaker best), for da får du i deg både salter og glukose. Ikke drikk for søte drikker, det drar med seg væske ut.

Om det ikke gir seg så dra til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er litt for opptatt av ordet kalorier, noe som gjør at det ringer en alarmbjelle hos meg.

Du trenger å få i deg mer næring, hvis ikke blir du slapp, dehydrert og syk.

Her kan man ikke stille et eneste spørsmål uten at alle alarmbjeller ringer med en gang. Vil si det er et høyst relevant spørsmål, jeg snakker jo faktisk om å unngå å gå ned i vekt om det er slik at kaloriene jeg spiser ikke blir konsumert pga diaréen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, maten som kommer ut som diarè, blir ikke tatt opp i kroppen i det hele tatt nesten, bare en biiiitteliten prosentandel av det. Det vil sørge for at om du spiser en middag med 600 kalorier i, så vil du bare få i deg 50 kanskje. Resten kommer ut uten et forsøk på å bli fordøyd en gang.

Jeg er laktoseintolerant, jeg har fått dette nøye forklart av legen min.. Om jeg faller for fristelsen å spise feks is eller krem, vil det komme ut på sekundet det har nådd fordøyelsen, og vil ikke bli tatt opp i kroppen.

Det er smertefullt, og selvsagt fraanbefallt på ALLE måter. Det tærer på tarmene også, diarè over lenger tid er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med PTSD og har konstant diarè. Opptil flere ganger i uken og ofte rett etter ett måltid. Jeg blir dårlig om jeg spiser for lite, spiser meg mett, spiser kjøtt eller ting med masse sukker/karbohydrater i. Tenker nøye over hva jeg putter i meg, men likevel skjer det. Pga konstant stress. I perioder kan jeg ha diarè hver etter hvert måltid i flere dager.

Jeg har blitt veldig tynn. Og jeg er glad for det. Føler jeg holder på å få spiseforstyrrelser av dette.

Føler jeg aldri blir kvitt dette, legene har tatt alle mulige prøver derfor forstår jeg at det er stresslidelsen sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt å ha hørt at det tar liten tid for at raske karbohydrater tass opp, men lenger tid for at sene karbohydrater tas opp. Derfor vil det ha liten effekt å kaste opp mat/ta avføringspiller om man har spist kaker, snop, brus etc. fordi sukkeret her tar opp veldig fort. Dette merker man om man har lavt blodsukker, det tar ikke lang tid før kroppen kjennes bedre når man spiser en banan eller noe søtt. Mane bulmikere har alt for stor tro på effekten av oppkast/avføringspiller, effekten her har større effekt på opplevelsen av renselse enn det det har på kaloriopptak.

Så om du er bekymret for å ikke få i deg nok nærling kan du i alle fall spise en del frukt og tenke at du vil få i deg næring på tross av diare. Dersom du vet at det går ca 1 time mellom måltid før det kommer ut igjen så har du nok klart å ta opp en del næring også. Dersom dette bare er en periode ville jeg ikk bekymret meg. Husk å ha rakse karbohydrater, som frukt og juice(banan er fantastisk), klar til eksamensdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...