Gå til innhold

P-piller


Jænta84

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente i 20 årene som har gått på p-piller før. Nå når jeg skulle begynne igjen blødde jeg hele tiden. Prøvde først loette så Yasmin.. Like galt hver gang : ( Hva skyldes dette ? Har sjekket meg for PVC og stoffskifte men var ikke det. Jeg har normal vekt og ellers sunn. Hva skyldes da blødningene ? Fler som har erfaring med dette ? Fin side dette her : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du reagerer på hormonene. Det kan forandre seg, så selv om du tålte en type før, kan det hende du ikke tåler den like godt lenger.

Hvor lenge prøver du p-pilletypene før du gir deg? Blødningetull er normal bivirkning i begynnelsen, så med mindre du blør veldig mye (store mengder) bør du prøve å holde ut i tre måneder. Etter den tid skal kroppen ha vendt seg til hormonene, så hvis du fremdeles sliter med blødninger, må du prøve et annet merke.

Det kan jo også være lurt å snakke med legen/helsesøster når du får problemer med piller du tar. Pakningsvedlegget er også en lur informasjonskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med lege og han har sagt det er bare prøve nytt merke. Jeg prøvde vel et par mnder sist, men typen syns det var skummelt jeg blødde hele tiden så han bad meg slutte. Syns det er ekkelt jeg og. Det er som å påføre kroppen noe den ikke liker. Men tåler ikke hormoner og forandrer seg ? Er det slik at jeg er mindre fruktbar nå enn før ? Takk for fint svar btw : ) Liker denne siden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, reaksjon på hormonene har ikke noen sammenheng med mindre fruktbarhet. P-piller skal ikke gi nedsatt fruktbarhet etter at man har sluttet på pillen. Men hvis du var mye plaget med blødninger etter to måneder skjønner jeg jo at du ga opp. Hva med å prøve minipille, f.eks. Cerazette? Den inneholder bare en type hormon (progesteron) i motsetning til p-piller som inneholder to hormoner (østrogen og progesteron). Cerazette har dessuten samme slingringsmonn som p-piller når det gjelder hvor nøyaktig du trenger å være ang. tidspunktet du tar pillene (12 timer).

Det er ingen garanti at Cerazette funker for deg, men det er jo verdt et forsøk. Jeg har hørt om jenter som blør og har masse problemer på p-piller, men som er storfornøyd med Cerazette. Du kan jo høre med legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan blø de første 3 mnd når man skifter p-piller! Jeg gjorde det, blødde i 3 mnd.. Også ga det seg! Utrooolig plagsomt :-(

Nå går jeg på microgynom og blødde ikke noe. Supre piller som tar knekken på mens-smerter og utsetter tiden når jeg vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempe fine råd : ) Skal prøve, så får man se.. Visste at man kan blø av p- piller men sååå mye.. :@ Da ble det til at jeg sluttet.. Carazette har jeg gått på engang men ble frarådet fordi legen sa dette var for de som ammet etter fødsel.... : S Uff nei.. P-PILLER TIL MENN SIER JEG hehe.. Lei av at vi hele tiden må lide med beskyttelse og graviditet.. Akk ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for kjempe fine råd : ) Skal prøve, så får man se.. Visste at man kan blø av p- piller men sååå mye.. :@ Da ble det til at jeg sluttet.. Carazette har jeg gått på engang men ble frarådet fordi legen sa dette var for de som ammet etter fødsel.... : S Uff nei.. P-PILLER TIL MENN SIER JEG hehe.. Lei av at vi hele tiden må lide med beskyttelse og graviditet.. Akk ja...

Hæ? Frarådet fordi det er for dem som ammer etter fødsel??? Hvilken inkompetent lege har du? Ja, den brukes av ammende fordi man ikke kan gå på p-piller mens man ammer, og da er minipille en grei løsning for de som ønsker pilleprevensjon. Men mange unge jenter og mer voksne damer (som meg) bruker Cerazette og synes det fungerer utmerket. Cerazette er et fint alternativ til p-piller.

Sa han hvorfor han frarådet Cerazette (sånn bortsett fra at du ikke var en ammende mor)? Og sluttet du på dem pga at legen frarådet det, eller fikk du bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hverken fødd barn eller ammet siden jeg ikke har barn. Men ble frarådet det likevel fordi det ikke var like trygt dom andre p-piller sa hun fordi den inneholdt bare et hormon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...