Gå til innhold

Når er jeg sikker på cerazette igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg klarte å rote med pillene mine forrige uke, og surret noe fælt. Først skulle jeg en snartur ut på onsdagen som ble enda lengre enn jeg trodde, og da fikk jeg ikke tatt den klokka 4. Torsdag og fredag tok jeg pilla som normalt, og tenkte vi bare kunne bruke kondom i mellomtida MEN så fikk jeg mensen og tenkte jeg kunne la være å sløse, så jeg stoppet opp igjen :klask:

Kastet pakningsvedlegget og, for det var det siste brettet...

så er det noen som er erfarne med cerazette minipille? Jeg vet ikke om den siste jeg tok på fredag har noe å si engang, siden jeg ikke fikk tatt på onsdag... hjølp!

Og bør jeg kjøpe nye kondomer i mellomtida, eller holder de som har ligget på boden i 4 år? Må jo passe på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok du en form for pillefri når du fikk mensen? Cerazette er uten pillefri og man skal derfor ta piller hele tiden, også når man får mensen. I motsetning til p-piller inneholder alle 28 pillene på brettet hormoner, og derfor skal man ikke ta noen form for pillefri. Noen får en form for mensen på Cerazette, mens noen blør bare av og til eller ikke i det hele tatt, og alt dette er normalt. Men glemmer man en pille noen timer for lenge, er det ofte slik at man begynner å blø. Det kan hende du fikk "mensen" nettopp fordi du tøyset med pillene.

Du bør begynne å ta pillene igjen og bruke kondom i ca ei uke etterpå. Selv om Cerazette skal ha samme slingringsmonn som kombinasjonspiller (p-piller) på 12 timer, opplever mange å få blødninger om de er forsinket med en pille eller glemmer den helt. Derfor må man ofte være litt ekstra nøye når man tar Cerazette så man slipper blødningetull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og du bør kjøpe nye kondomer ja, i tilfelle de er gamle og dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det visste jeg jaggu ikke! :sjokk:

Jeg har jo vært på pillepause 2 ganger! Flaks jeg ikke ble gravid!

Tusen takk for at du opplyser den uopplyste :klemmer:

Da tok jeg den nå, kvart over 4, men det går greit jeg tar den 4 i morra da? Et kvarter er jo ikke så mye "slurv".

Og da blir det nye kondomer også, nå har jeg fått skrekken i meg nok til å ikke satse på noe mer tull ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kvarter er ikke slurv. Vanlige minipiller med lite slingringsmonn (Conludag) skal tas innen tre timer, og Cerazette skal kunne slurves enda mer med tidspunktet på. Jeg passer på å ta innen tre timer likevel for å unngå irriterende blødninger. Det skal gå bra med noen timer fra eller til, men glemmer du en pille i flere timer eller et helt døgn kan det fort bli blødninger og også en (kanskje litt uønsket) eggløsning... Så ja, du har vært heldig hvis du ikke har blitt gravid i pillepausene :)

Jeg lurer nå litt på hvorfor du ikke fikk mer info om disse når du fikk resept på dem. Det virker som at enkelte helsepersonell gir blaffen i å informere om både bruk og bivirkninger av p-piller og minipiller. Jeg vil også oppfordre deg å lese pakningsvedlegget nøye, og hvis du roter det bort finner du det på nett her: Felleskatalogen. Søk på Cerazette (eller andre legemidler du måtte lure på) for å få info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...