AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #21 Skrevet 23. juli 2013 Litt på siden, hva med andre typer medisiner på resept? Som bare brukes en eller to ganger om dagen, eller ved behov? Jeg trenger da ikke ha det i håndbagasjen? Det er tabletter og tilogmed en nesespray, man skal jo ikke ha med flytende væsker i håndbagasjen. Dette er ikke noe noen kan misbruke, trenger jeg å ha med originalemballasje/resept? (Ja, jeg er vrang, og jeg kan godt legge alt i håndbagasjen, men hvorfor, hvis jeg ikke trenger det for min egen del? Alt det ekstra tar jo også opp plass.) Kofferten kan bli forsiket/borte. Veldig greit å ha det i håndbagasjen, så man slipper legebesøk i utlandet. Piller tar ikke veldig stor plass.Anonymous poster hash: 6813c...a04
Pringle Skrevet 23. juli 2013 #22 Skrevet 23. juli 2013 Kofferten kan bli forsiket/borte. Veldig greit å ha det i håndbagasjen, så man slipper legebesøk i utlandet. Piller tar ikke veldig stor plass.Anonymous poster hash: 6813c...a04 OK. takk.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #23 Skrevet 23. juli 2013 Tror ikke du trenger Schengen attest innenlands.Anonymous poster hash: 6813c...a04 Nei, er enig i at det er i prinsippet er helt meingsløst, jeg kan jo gå/sykle/kjøre/ta buss/ta tog etc. til samme stedet uten at noen noen sinne sjekker meg. Handler bare om det at jeg tross alt skal gjennom samme sikkerhetskontrollen på flyplassen som de som skal utenlands skal gjennom, og de tar neppe hensyn til hvor boarding-passet viser at jeg skal. Skjønner at det ikke egentlig bør være så stress med en boks med ADHD-medisin i, men sikkerhetskontrollene på flyplasser pleier å ta høyde for det meste, så jeg ville tro det finnes rutiner på dette også. Anonymous poster hash: a670c...48f
Pringle Skrevet 23. juli 2013 #24 Skrevet 23. juli 2013 Jeg tror man er redd for smugling/videresalg og at det på ett eller annet vis er lettere/mer innbringende i et annet land? Nei, jeg vet ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #25 Skrevet 23. juli 2013 Jeg tror man er redd for smugling/videresalg og at det på ett eller annet vis er lettere/mer innbringende i et annet land? Nei, jeg vet ikke. Ja, og det går vel også direkteflyvninger fra Gardermoen til en del land der slik medisin (denne medisinen inneholder altså stoffer på narkotikalisten) ikke er tillatt i det hele tatt, og i hvert fall til steder der man trenger Schengen-attest. Det er derfor jeg lurer på om jeg trenger noen form for dokumentasjon på at denne medisinen er min og kun til personlig bruk selv om jeg bare skal reise innenlands, ettersom jeg går gjennom samme sikkerhetssjekken som de som skal reise utenlands. Så jeg har full forståelse for at de tar sine forholdsregler når loven er som den er, jeg bare lurer på hvor mange brennende ringer jeg må hoppe gjennom for å ta med noen dagers ADHD-medisin på en innenlandsflyvning Anonymous poster hash: a670c...48f 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #26 Skrevet 24. juli 2013 Ja, og det går vel også direkteflyvninger fra Gardermoen til en del land der slik medisin (denne medisinen inneholder altså stoffer på narkotikalisten) ikke er tillatt i det hele tatt, og i hvert fall til steder der man trenger Schengen-attest. Det er derfor jeg lurer på om jeg trenger noen form for dokumentasjon på at denne medisinen er min og kun til personlig bruk selv om jeg bare skal reise innenlands, ettersom jeg går gjennom samme sikkerhetssjekken som de som skal reise utenlands. Så jeg har full forståelse for at de tar sine forholdsregler når loven er som den er, jeg bare lurer på hvor mange brennende ringer jeg må hoppe gjennom for å ta med noen dagers ADHD-medisin på en innenlandsflyvning Anonymous poster hash: a670c...48f Bare å vise billetten din om de spør, da ser de du skal innenlands Har aldri hatt noe problemer med slikt ved innenlandsreise.Anonymous poster hash: ba8e4...5d7
Gjest Blomst83 Skrevet 24. juli 2013 #27 Skrevet 24. juli 2013 Det holder med orginalembalasjen med etiketten fra apoteket med navnet ditt på Du kan også pakke medisinen i innsjekket bagasje, altså bagasjen du leverer fra deg i skranken. Dersom du pakker medisinen i håndbagasjen må du være forberedt på at sikkerhetskontrollørene kan be deg smake på medisinen, men jeg tror det først og fremst gjelder flytende medisin. Dersom du er usikker, kan du jo ringe flyselskapet du skal reise med og forhøre deg om dette? Når det gjelder ritalin lønner det seg å ha med seg Schengen-attest hvis man reiser til land som er med i Schengen- samarbeidet sånn just in case du møter på en i sikkerhets kontrollen som er veldig strikt på det og ønsker mer dokumentasjon en respet og orginal forpakkningen. Jeg har alltid med en sånn attest.Better safe than sorry er det ikke det de sier
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #28 Skrevet 24. juli 2013 Jeg tar de alltid i håndbagasjen. Har sjedd et par ganger at kofferten har blitt borte (sendt med feil fly, fått den en uke senere). Kjipt, men enda kjipere om man har medisiner man trenger. Det var den ferien, liksom,Anonymous poster hash: 6813c...a04 Jepp, jeg lærte dette den gangen p-pillene mine kom en uke etter meg til feriestedet. Skikkelig ålreit å starte ferien i et land hvor de bare selger 70-tallsbind med en uregelmessig monsterblødning ja... Anonymous poster hash: 62954...c0b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #29 Skrevet 24. juli 2013 Jeg pleier å ha Ritalinen min fordelt i et dosett i toalettmappa (orker ikke fordele de i dosett når jeg kommer frem), og har den i bagasjen som jeg sjekker inn, har gjort det flere ganger og aldri blitt stoppet. Innenlands altså. Har div vitaminer og p-piller og i dosettet, men ikke noe dokumentasjon på hva det er. Har ikke tenkt på å ha det i håndbagasjen. Men har resepten med og (i tilfelle jeg av en eller annen grunn blir tom eller at bagasjen blir borte), på den står det dagsdose, og på selve kapslene står det mg så de kan sammenligne. Blir det tull av de så får de ringe legekontoret, skjønner ikke at det skal bli et problem når man har med seg piller for bare en uke eller to, og en resept. De kan jo ikke be oss om å smake på medisinen, da Ritalin (og mange andre medisiner) skal taes til rette tidspunkt og ikke når man vil. I følge samboer som har jobbet i sikkerhetskontrollen på en flyplass så sjekker de ikke medisin så lenge man ikke har med seg flere hundre piller (de gjennomlyser jo bagasjen som man sjekker inn), for da er det som regel videresalg man driver på med. Utlandet blir jo noe annet. Da må man ha det i original embalasjen, ikke for mange piller og som regel en legeerklæring (kommer an på hvilket land man reiser til). Fordi de ikke ønsker videresalg. Ritalin er et A-preparat. Anonymous poster hash: fc9d3...dc6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #30 Skrevet 24. juli 2013 Skjønner. Tusen takk for alle svar! Det er her snakk om Concerta, altså den Ritalin-lignende medisinen med modifisert frislipp, så jeg tar bare en av disse om dagen. Reiser tidlig om morgenen, så jeg kan i teorien bare sløyfe medisinen når jeg står opp og dermed kunne ta medisinen i sikkerhetskontrollen, men det får være grenser for hvor mye surr jeg skal gjøre for å tilpasse meg. Tar heller ikke andre medisiner, så det er ikke det spor upraktisk å bare ta dette med i originalemballasje og ikke i dosett. Skal imidlertid ikke sende noen bagasje, kun ha med håndbagasje, så å sjekke inn medisinen er ikke særlig aktuelt. Men da vet jeg det: Tar med det jeg trenger pluss bittelitt å gå på, i original emballasje, så går det bra. Rart jeg har en diagnose, forresten, så rolig og bekymringsfri som jeg er Anonymous poster hash: a670c...48f 2
Gjest Blomst83 Skrevet 24. juli 2013 #31 Skrevet 24. juli 2013 Rart jeg har en diagnose, forresten, så rolig og bekymringsfri som jeg er Anonymous poster hash: a670c...48f Hvordan var du før du ble satt på medisiner da?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #32 Skrevet 24. juli 2013 Hvordan var du før du ble satt på medisiner da? Det var egentlig en fleip, altså, bare innså når jeg leste gjennom svarene at jeg stresset i overkant mye med hvordan å ta med meg noen få ADHD-piller på et fly innenlands. Det er jo egentlig ingen enorm sak, bare har ikke gått på disse medisinene så lenge (fikk diagnosen etter avsluttet VGS), så jeg er ikke helt trygg på reglene. Men mdisinene har hjulpet meg mye, altså. Mest på konsentrasjonen, hvilket også var meningen, så jeg er fornøyd Anonymous poster hash: a670c...48f
Gjest Blomst83 Skrevet 24. juli 2013 #33 Skrevet 24. juli 2013 Ser at mitt innlegg forsvant dette smilefjeset
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå