Gå til innhold

Ritalin, amfetamin, fly?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe problem å ha Ritalin i bagasjen (kofferten) når man skal fly? Tenkte på narkotikahunder, har hørt flere venninner si at det er amfetamin i ritalin.. Hilsen jente 15.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har de på resept så er det jo ikke noe problem? Resept og pakning må i så fall medbringes. Hvis du har fått noen av en eller annen for å ruse deg og du tar det med på flyet derimot...vel, da er du dum.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke problem. Bare huske å ha ting i orginal forpakning og ikke ha med mere enn nøvendig.

Skrevet

Du må ha med en bekreftelse fra lege på at det er medisin du trenger å ha med deg på reise.

Gjest Consensio
Skrevet

Mannen bruker ritalin og han har alltid med seg resepten og originalesken, og aldri hatt noen problemer.

Skrevet (endret)

Det ser ut til at kopi av resept/originalemballasje skal holde, ja: http://www.slk.no/templates/InterPage____25552.aspx?filterBy=CopyToConsumer

Men da jeg spurte på legekontoret sa de at vi måtte ha med erklæring fra legen... :klo:

Edit: i linken fra siden der står det jo at man bør ha med seg en egen attest for denslags medisiner innen Schengen..

Endret av Bodillen
Skrevet

Sist jag flög med narkotikaklassade läkemedel gick jag till läkaren och bad om ett skriftligt intyg på engelska där det stod klart och tydligt att jag behövde dem. Jag tog även med både recept och emballage. Nu var det aldrig någon som frågade, men jag tror att det räcker så där. :)

Skrevet

Medisinene bør oppbevares i originalemballasjen med apotekets etikett. På den måten kan du dokumentere at det er dine medisiner. Legeerklæring eller kopi av resept kan også brukes som dokumentasjon på at medisinene er dine.

Vanlige medisiner

”Vanlige medisiner”, som f.eks. blodtrykksmedisiner, kan du ta med for maks et års forbruk hvis du skal til et land innenfor EU/EØS. Hvis du skal til et land utenom EU/EØS kan du ta med deg slike medisiner for maks tre måneders forbruk.

Narkotikaklassifiserte medisiner

Det er strengere regler for medbringing av visse type medisiner

(narkotikaklassifiserte) som sovemedisiner, beroligende midler, sterke smertestillende medisiner og sentralstimulerende medisiner.

Reisende innenfor Schengen-område kan ta med seg slike legemidler for inntil 30 dagers forbruk. Den reisende bør da ha med seg en Schengen-attest (se under).

For reisende til land utenom Schengen-område kan det som hovedregel tas med legemidler som inneholder narkotika for inntil én ukes forbruk, og legemidler som står på dopinglisten, sterke smertestillende medisiner, beroligende midler og sovemidler kan det tas med for inntil én måneds forbruk.

Ved reiser til land utenom Schengen-område kan Statens legemiddelverk gjøre unntak fra disse grensene etter søknad, men dette gjelder kun for passering av den norske grensen. Kontakt ambassaden til det landet du skal til hvis du er i tvil om hvilke regler som gjelder der.

Klippet ut dette fra Vita apotek sine hjemmesider. Ritalin regnes som sentralstimulerende medisin siden det inneholder amfetamin, derfor må du følge de strengere reglene som står i teksten ovenfor.

link

Mye info på legemiddelfirmaet AstraZeneca sine sider.

Statens legemiddelverk opplyser at følgende er godkjent dokumentasjon:

legeerklæring

kopi av resept

originalemballasjen fra det norske apoteket

Medisiner må oppbevares i håndbagasje på flyreiser.

Skrevet

Det stemmer IKKE at det er amfetamin i ritalin. :)

Ellers kommer andre med gode tips

Skrevet

Det stemmer IKKE at det er amfetamin i ritalin. :)

Ellers kommer andre med gode tips

Sorry, my bad. Det inneholder methylphenidat, som har strukturelle likheter med amfetamin, men virker litt annerledes. Men begge deler er klassifisert som sentralstimulerende midler, så det enderer ingenting i forhold til resten av svaret.

Skrevet

Jeg visste ikke at medisiner må oppbevares i håndbagasjen. Takk for tips! :)

Skrevet

Apoteket kan og skrive ut en erklæring på reseptbelagte medisiner. de skal ha litt betalt for jobben. Jeg får Vival for flyskrekk og skal til utlandet snart og må ha erklæring dit jeg skal. Medisiner bør alltid være med i håndbagasjen pga kofferten kan bli rota bort og da ligger man dårlig an hvis man trenger de.

AnonymBruker
Skrevet

Apoteket kan og skrive ut en erklæring på reseptbelagte medisiner. de skal ha litt betalt for jobben. Jeg får Vival for flyskrekk og skal til utlandet snart og må ha erklæring dit jeg skal. Medisiner bør alltid være med i håndbagasjen pga kofferten kan bli rota bort og da ligger man dårlig an hvis man trenger de.

Det er det som er den Schengen-attesten.

Skrevet

Dersom du har dem i den orginale esken, som har klistrelapp med navnet ditt på holder det vanligvis. Skal du til land utenfor Europa kan det være en fordel å ha med en ærklæring fra lege på engelsk (evt annet lokalt språk), og du bør også beregne god tid i tollen.

  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Drar opp denne tråden for å spørre om noe lignende.

Skal fly innenlands med metylfendinat-medisin nå. Hvordan er reglene for dette? Jeg skal jo ikke utenlands, slik at det er noe problem med innføring av stoffer på narkotikalisten, jeg skal bare forflytte meg innenfor et Norge der denne medisinen er tillatt. Samtidig må jeg gjennom samme sikkerhetskontroll på flyplassen som de som skal reise utenlands.

Jeg har medisinen i originalemballasjen. Trenger jeg likevel f.eks. en Schengen-attest, ettersom noen av de som passerer gjennom samme sikkerhetskontrollen som meg skal utenlands? Vil det eventuelt være tilstrekkelig å ha med resepten (jeg har et par ganger til igjen på den aktuelle resepten), dersom jeg trenger noen form for dokumentasjon?

Dersom noen skulle lure: Ja, det er mine medisiner, og de er skrevet ut i mitt navn.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: a670c...48f

Skrevet

Det holder med orginalembalasjen med etiketten fra apoteket med navnet ditt på:) Du kan også pakke medisinen i innsjekket bagasje, altså bagasjen du leverer fra deg i skranken.

Dersom du pakker medisinen i håndbagasjen må du være forberedt på at sikkerhetskontrollørene kan be deg smake på medisinen, men jeg tror det først og fremst gjelder flytende medisin.

Dersom du er usikker, kan du jo ringe flyselskapet du skal reise med og forhøre deg om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke problem. Bare huske å ha ting i orginal forpakning og ikke ha med mere enn nøvendig.

Du må be apoteket om Schengen-attest.

Anonymous poster hash: 6813c...a04

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Drar opp denne tråden for å spørre om noe lignende.

Skal fly innenlands med metylfendinat-medisin nå. Hvordan er reglene for dette? Jeg skal jo ikke utenlands, slik at det er noe problem med innføring av stoffer på narkotikalisten, jeg skal bare forflytte meg innenfor et Norge der denne medisinen er tillatt. Samtidig må jeg gjennom samme sikkerhetskontroll på flyplassen som de som skal reise utenlands.

Jeg har medisinen i originalemballasjen. Trenger jeg likevel f.eks. en Schengen-attest, ettersom noen av de som passerer gjennom samme sikkerhetskontrollen som meg skal utenlands? Vil det eventuelt være tilstrekkelig å ha med resepten (jeg har et par ganger til igjen på den aktuelle resepten), dersom jeg trenger noen form for dokumentasjon?

Dersom noen skulle lure: Ja, det er mine medisiner, og de er skrevet ut i mitt navn.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: a670c...48f

Tror ikke du trenger Schengen attest innenlands.

Anonymous poster hash: 6813c...a04

  • Liker 1
Skrevet

Litt på siden, hva med andre typer medisiner på resept? Som bare brukes en eller to ganger om dagen, eller ved behov? Jeg trenger da ikke ha det i håndbagasjen? Det er tabletter og tilogmed en nesespray, man skal jo ikke ha med flytende væsker i håndbagasjen. Dette er ikke noe noen kan misbruke, trenger jeg å ha med originalemballasje/resept? (Ja, jeg er vrang, og jeg kan godt legge alt i håndbagasjen, men hvorfor, hvis jeg ikke trenger det for min egen del? Alt det ekstra tar jo også opp plass.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at medisiner må oppbevares i håndbagasjen. Takk for tips! http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif

Jeg tar de alltid i håndbagasjen. Har sjedd et par ganger at kofferten har blitt borte (sendt med feil fly, fått den en uke senere). Kjipt, men enda kjipere om man har medisiner man trenger. Det var den ferien, liksom,

Anonymous poster hash: 6813c...a04

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...