Gå til innhold

First price matvarer?


Gjest anonym12345

Anbefalte innlegg

Gjest anonym12345

jeg har lest endel om mat. Og det er jo veldig mye vanlig mat som man ikke burde spise pga mye giftstoffer og mikroorganismer. Så egentlig er det beste og spise økologisk . Men dette er jo utrolig dyrt.jeg prøver og handle litt økologisk og litt vanlig mat. Men når man ikke har rompa fulla av penger så ender jeg ofte med og kjøpe first price matvarer.

Er det noen som vet om first price produkter er mer farlige enn vanlige produkter? eller hva som er årsaken til at de egentlig er såpass billige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsaken til at flere av first price-varene er så billige er at de er 2. og 3. sortering av varer som allerede finnes..

Fisken deres er fra Lerøy, osten fra synnøve finden og chipsen fra kims..

De bruker lite penger på utvikling av design på pakningene sine, og varene har ofte ikke samme størrelse. De selger også produkter i større kvanta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kontroll på alle matvarene, men er jo bare dobbeltsjekke innholdsdeklarasjonen for sikkerhets skyld..

Tviler sterkt på at det er noe farligere iallefall! I noen tilfeller vet jeg det er tilsatt noe mere fett/sukker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge flere artikler jeg har lest om Kjedenes billigprodukter kan disse produktene være helt på høyde med dyrere, mer profilerte produkter. Jeg har inntrykk av at det ofte dreier seg om eksakt samme produkt men i en annen embalasje. Og som det står i artikkelen jeg linker til: Les vareinnholdet hvis du er i tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg har lest er at det ikke er snakk om 2. og 3. sortering som FrøkenJosefine sier over her, men bl.a. overskudd fra mer kjente merkevarer, både norske og utenlandske. De selger overskuddet sitt billig for å kunne holde sine egne priser oppe. Men mulig det er en kombinasjon?

Leste også en test i en av landets største aviser for en stund siden, og generelt så kom faktisk billigmaten (First Price, Eldorado etc) marginalt bedre ut av det næringsmessig enn merkematen.

Men jeg er enig med de over, les varedeklarasjonen. Fant ut at en av billigmatmekrenes kyllingfilet kun inneholdt 85% kylling (det de selger på Kiwi, husker ikke hva det er)! Resten var vann og sukker (!) og diverse. Aldri mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Litt på siden her, men en historie om first price. Jeg og mannen kjøper first price, og må det i grunn fordi vi er fattige studenter. Jeg har ei studievenninne jeg fortalte dette til, da vi snakket om matvarer generelt. Da sier hun ganske så frekt at first price har hun aldri kjøpt og ingen noensinne har blitt syke i familien hennes, så å spare noen penger på det vil hun ikke. Og fortsetter med å si at varene inneholder veldig masse fett, og masse e-stoffer som man kan bli syk av. Og sier at jeg bør prioritere annerledes så jeg ikke gjør mannen min syk, og heller kjøpe Salmalaks på Meny...

Hun forblir en studievenninne for å si det slik, men hadde vært moro å invitere henne på besøk å lage first price mat til henne.

Har også hørt om testen som Klematis nevner, og merket fungerer bra her, ingen av oss har blitt syke eller fått dårlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med 2. og 3. sortering mener jeg at produktet estetisk ikke ser ut som det de selger, at osteskivene er kuttet skeivt, eller at chipsen er for liten/stor/litt for mye stekt..

Merkevarene har strenge regler for hvordan produktet skal se ut i pakka og det som ikke ser ut som det burde (har ikkenoe med smak,kun størrelse og fasong) blir tatt bort fra pakkene og solgt eller kastet... Kjøpe billigvarer er egentlig ganske miljønbevisst siden da varene ikke blir kastet men brukt som et fullverdig produkt, noe det faktisk er!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Da sier hun ganske så frekt at first price har hun aldri kjøpt og ingen noensinne har blitt syke i familien hennes, så å spare noen penger på det vil hun ikke.

Herlig logikk! Jeg kjøper aldri det dyreste jeg finner, og er heller aldri blitt syk: ergo blir man syk av den dyreste maten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Herlig logikk! Jeg kjøper aldri det dyreste jeg finner, og er heller aldri blitt syk: ergo blir man syk av den dyreste maten ;)

Haha, så godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Jeg kjøper endel fra billigmerker også,og mye av det er veldig mye bra.Ingen forskjell fra de dyrere merkene så endel av det har fått et ufortjent dårlig rykte.

Kjøper litt dyrere og billigere om hverandre og kommer helt an på hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som klematisk OG frøkenjosefine sier, både 2 og 3 sotering og overskudd!

Om man kjøper firstprice-mariekjeks ser man f.eks at det er vanlie mariekjeks med ødelagt "trykk" i kjeksen :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

Egentlig så er det vel slik at ingen veit noe særlig om disse produktene! Men det man vet, er at produktene stammer fra produsenter fra både innland og både utlandet.

Jeg bruker en del first price varer selv, men jeg har lest på mange innholdsfortegnelser at herdet/ vegetabilsk fett/ palmolje står som en av de første ingrediensene. Og det er jo ikke helt flott for kolesterolet å den slags ( but i could`nt care less;) )

noen sier her at produktene som det blir noe feil med, blir first price varer..men det kan jeg ikke helt fatte :klo:

la oss for eksempel ta seigmennene da- de er jo altid like i formen, og den er veldig ulik fra de vanlige seigmennene.De er også mye større pr styk enn de vanlige seigmennene. er det sånn at den vanlige seigmann-produsenten plutselig bommer å lager et kvanta store seigmenn som også er anderledes i konsistens og slik, uten mening? og da putter dem i firstprice poser?

ingen av first price seigmennene er misfostra i formen- hadde de vært det, så skjønner jeg jo at det hadde vært b-vare.

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ja, med 2. og 3. sortering mener jeg at produktet estetisk ikke ser ut som det de selger, at osteskivene er kuttet skeivt, eller at chipsen er for liten/stor/litt for mye stekt..

Merkevarene har strenge regler for hvordan produktet skal se ut i pakka og det som ikke ser ut som det burde (har ikkenoe med smak,kun størrelse og fasong) blir tatt bort fra pakkene og solgt eller kastet... Kjøpe billigvarer er egentlig ganske miljønbevisst siden da varene ikke blir kastet men brukt som et fullverdig produkt, noe det faktisk er!

Er det en mulighet for at det du mente med 2dre sortering er relatert til spesielt frukt og grønnsaker ?

For disse varene er det faktisk en standard størrelses som må tilfredsstilles før f.eks. et eple eller en løk er 1ste sortering (nå har jeg lyst til å si noe om krumningen på agurker, men jeg skal la det være :fnise:)

Det legger du veldig godt merke til når du kjøper en FP eplepose. Eplene er kanskje ikke nøyaktig like store alle sammen. Som regel er de litt mindre enn den såkalte 1ste stortering størrelsen, men smaken er absolutt like god.

I en FP pose med løk er det også større individuell størrelsesforskjell.

Over-/understekte eller skjevkuttede produkter er jeg rimelig sikker på at ikke er det utvalgskriteriet som ligger til grunn for om varen blir FP eller produsentens egen merkevare.

Vet vet; du kan lure de fleste en gang, men du kan ikke lurt alle hver gang.

FP varene er produsert og pakket ihht. de lover og forskrifter vi har i Norge for næringsmidler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Billigvariantene lages/kjøpes inn av butikkjedene for at de skal være mer konkurransedyktige på pris. Vanlige merkevarer skiller sjeldent stort i pris fra kiwi til meny. Det som gjør at Kiwi likevel kommer mye bedre ut på prisbarometer er at de ar flere billigalternativer.

Ja, mange av fp-varene er 2. eller 3. sortering. Så godt som alt i grønnsaksdisken er det. Bananer, fordi de er små/har feil fasong/noe annet rart. Pærer, fordi de er for små. Epler, små. De *smaker* som oftest helt likt som alt det andre, men de ser ikke like ut.

Når det gjelder ost, chips, kjeks, pasta osv, så er dette som oftest varer som produseres spesielt for å være billige. Der brukes det billige ingredienser (herdet vegetabilsk olje) og mer smaksforsterkere. Chipsen er som regel saltere og inneholder mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...