Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor ganske så landlig til. Rett over hekken vår, starter det en kjempeinnhegning for sau og hester, som altså tilhører nabobonden. Jeg la meg klokken 12 i går kveld, og irriterer fletta av meg over intens drønning fra en traktor!! Traktoren kjører att og fram ut på jordene sine til klokken ble 01.00!!! :kjefte:

Dette er forøvrig ikke første gangen det kjøres traktor på sen kveldstid. Forstår ikke nødvendigheten heller, jeg. Trodde han drev som sauebonde, ikke kornbonde...

Kan han virkelig gjøre dette?! Også på en søndagskveld, da!!

Mulig jeg er litt kjerring av meg her, men det er faktisk superirriterende når man skal sove!

Blir det for drastisk å ringe ned til lensmannen eller noe neste gang det skjer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Som den bonden jeg er, så ser jeg faktisk nytten i å gjøre seg ferdig når man først er i gang, selv om det betyr til langt over midnatt - MEN min gård har ikke naboer.

En sauebonde må jo også gjødsle, pløye etc., men uansett formål, så synes jeg de kan gi seg kl. 23. Jeg synes du kan rusle bort og snakke med bonden, mye kan løses der fremfor å ringe lensmannen.

• Liker 1
Skrevet

Om man bor på gård eller midt i en drabantby må man jo ta hensyn til naboene.

At det er praktisk for den som gjør noe er egentlig ikke interessant

her.

Jeg synes det ofte kunne være praktisk å drille i veggene på søvnløse netter den perioden jeg bodde i blokk.

Det er allikevel ikke greit.

Men snakk med naboen først. Kanskje han ikke har tenkt over det.

Skrevet

Jeg TROR bønder kan søke dispensasjon eller noe fra "stilletidene" under visse tilfeller som innhøsting, vær som truer avlingen hvis de må stå lenger etc.

Men kan ikke skjønne hva en sauebonden kan søke slik disp. for på denne tiden av året?:klo:

Skrevet

Jeg TROR bønder kan søke dispensasjon eller noe fra "stilletidene" under visse tilfeller som innhøsting, vær som truer avlingen hvis de må stå lenger etc.

Men kan ikke skjønne hva en sauebonden kan søke slik disp. for på denne tiden av året?:klo:

Bønder er automatisk fritatt fra lover om fred og ro pga at en del av arbeidet må foregå på nattetid og en del arbeid må foregå når det er opphold, uansett om det er søndag eller annen rød dag.

Driver man f.eks med frukt og bær er det en del sprøyting som må foregå på natta pga at man risikerer å svi av avlingen ellers, og en del sprøyting må foregå når det ligger an til regn i løpet av de nærmeste timene.

Jeg regner med at en sauebonde har en god grunn til å kjøre traktor kl 1 på natta på søndagen. De fleste bønder som har dyr må tidlig opp, og da er det gjerne ikke oppe lenger enn de må.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dette ikke skjer hver lørdag, søndag og helligdag så hadde jeg bare latt det passere. Noe må man tåle når man bor i nærheten av folk.

Ja, jeg personlig ville ha kneblet alle unger som synes leikeplassen er et ok sted å hoie på kl. 10 på en søndag, eller naboen som har kommet hjem fra byen og sitter ute og skravler med en venninne eller den andre naboen som fant ut at det var greit å måke snø på terrassen kl. 7 på morgenen siden han nå var ute for å ta seg en røyk. Jeg irriterer meg og holder kjeft og samler det opp til min kvote en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...