Gå til innhold

Har blitt sykemeldt, hva gjør dere som er sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

postet rett plass?

Jeg har akkurat blitt sykemeldt, hva gjør dere som er sykemeldt, eller har mye fri? Hva bruker dere dagene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var sykemeldt ett år, går nå på AAP. Jeg sover til 10.30 omtrent, er på dataen, spiser frokost, går i stallen sammen med kjæresten og ordner hesten min, rir etc (det tar tre timer), handler, spiser, mer data, litt tv, prater etc.

Uten hesten hadde det blitt mye dødtid, men de dagene jeg ikke skal dit drar vi feks til et kjøpesenter lenger unna eller noe. Trener og går turer hvis vi orker.

Men har lite energi og orker veldig lite, så en sånn dag er egentlig mer enn nok. I starten da jeg var sykemeldt lå jeg bare på sofaen og så på dvd, orka knapt å komme meg fra senga til sofaen.

Så det kommer nok veldig an på grunnen til at man er sykemeldt, hva man får gjort med dagene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo veldig hva man er sykemeldt for.... Er man alvorlig syk fysisk, burde det jo begrense seg av seg selv.

Jeg gjorde det jeg klarte av husarbeid, og ellers varierte det etter kreftene den dagen. Gikk lange turer med bikkja, så litt film, leste masse, traff hjemmeværende venninner på formiddagen, sydde, strikket, så serier på pc, bakte og putta i fryseren for mannen å ta med på jobb, oppdaterte meg på jobb via mail osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, er psykisk, så kan gjøre alt hjemme og litt ute, vis formen er god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg var sykemeldt på grunn av at jeg møtte veggen for noen år siden. I sykemeldingsperioden tok jeg vare på meg selv som best jeg kunne. Gikk mye lange turer, trente, gjorde avspenningsøvelser og øvde på å endre tankesettet mitt og lære å si nei til ting jeg ikke trengte å gjøre. Rett og slett bli mindre psykisk sliten. Det å bli fysisk "god-sliten" var viktig for meg, da det hjalp på nattesøvn og generelt velvære.

I tillegg fikk jeg tid til å lese bøker og besøke andre som var hjemme på dagtid. Etterhvert som jeg fikk nattesøvnen på plass ble jeg bevisst på ikke å sove "halve dagen", men å legge meg til normal tid på kvelden og stå opp mens det fremdeles var morgen (og ikke formiddag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbyer - husarbeid - det man orker av ting uten at det går utover helsa. Helst noe som får en til å føle seg bedre,så en får jobbet seg mot å bli frisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var sykemeldt på grunn av at jeg møtte veggen for noen år siden. I sykemeldingsperioden tok jeg vare på meg selv som best jeg kunne. Gikk mye lange turer, trente, gjorde avspenningsøvelser og øvde på å endre tankesettet mitt og lære å si nei til ting jeg ikke trengte å gjøre. Rett og slett bli mindre psykisk sliten. Det å bli fysisk "god-sliten" var viktig for meg, da det hjalp på nattesøvn og generelt velvære.

I tillegg fikk jeg tid til å lese bøker og besøke andre som var hjemme på dagtid. Etterhvert som jeg fikk nattesøvnen på plass ble jeg bevisst på ikke å sove "halve dagen", men å legge meg til normal tid på kvelden og stå opp mens det fremdeles var morgen (og ikke formiddag).

hvordan øvde du på å endre tankemønsteret ditt? det trenger jeg virkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et halvt år meldte jeg meg inn i et kor. Det hjalp å føle tilhørighet en plass, samtidig som det kun var øvelse annenhver tirsdag så det var overkommelig :)

Ellers tok det veldig lang tid før jeg innså hvor mye det hjalp på humøret og kroppen å gå tur/svømme/spise riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som andre her at det kommer helt ann på hvorfor en er sykemeldt. Jeg har vært der hvor jeg var utslitt av å stå opp og drikke kaffe. Da brukte jeg tiden foran pc'n og enkle spill (kabal). Maktet ikke å lese og knapt å se på tv. Huset så ikke ut og det var kun på gode dager at unger fikk middag.

Nå går jeg på AAP. Jeg står opp i rimelig tid, men det avhenger litt av hvor dårlig natta har vært. Jeg bruker en hel del tid på pc. TV blir ikke satt på før kvelden. Jeg prøver å være flink til å lage meg ordentlig mat. Går en tur daglig. Leser lettere ting som krim og har begynt å strikke igjen. Prøver å gjøre litt husarbeide og jobb i hage, men ser at jeg ikke henger med. Er ikke ofte sosial for det har jeg ikke ork til. Allikevel kan jeg ikke si at jeg kjeder meg for jeg trives i eget selskap. Det jeg savner er opplevelser og sosial input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykemeldt i nesten hele 2009 men er tilbake i full jobb nå. Her er mine tips til deg:

1. Forsøk så langt det er mulig å holde en normal døgnrytme.

2. Legg en plan for husarbeidet så det ikke sklir ut. Ikke utsett ting bare fordi "du har jo fri neste dag". Da sklir det lett ut.

3. Dusj, stell og kle på deg hver dag. Ikke flytt inn i joggedressen.

4. Ikke slutt å gå til frisøren, sminke deg, stelle neglene etc. Egenpleie er viktig.

5. Lag mat fra grunnen av og legg vekt på å spise sunt og variert.

6. Les bøker, finn en hobby, gå på biblioteket.

7. Har du behov for det, legg inn en liten hvil midt på dagen men sett på en klokke så du ikke sover i 4 timer.

8. Ikke sitt foran dataen i timesvis av gangen. Ta pauser og gjør noe annet.

9. Forsøk å være sosial når du har krefter til det. Ikke isoler deg.

10. Vær åpen til gode venner/familie om at du er sykemeldt.

11. Om helsen tillater det, tren eller gå i det minste tur hver dag så du får beveget deg litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

hvordan øvde du på å endre tankemønsteret ditt? det trenger jeg virkelig

Det kommer selvsagt an på så mye, men for meg var poenget å tenke etter enkle ting som "Er dette egentlig mitt problem?", "Hva er det verste som kan skje hvis jeg gir slipp på denne oppgaven?", øve meg på å konkretisere problemer og be om hjelp samt å bryte ned ellers uoverkommelige oppgaver til mindre deloppgaver. (Jeg hadde tatt på meg/blitt pålagt for mye over lang tid.)

Dessuten ble jeg en ivrig tilhenger av å kalle en spade for en spade. Noen problemer er faktisk ikke annet enn problemer, selv om det er politisk korrekt å kalle et problem for en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...