Gå til innhold

Hund/katt for allergikere


Sheherasade

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt hund eller katt, men har alltid ønsket meg det. Av praktiske grunner må jeg nok vente en stund til med det, men jeg har SÅ lyst på et dyr. Men for to år siden oppdaget jeg at jeg er allergisk mot både hund og katt. Jeg reagerte først på golden retrieveren til ei venninne, skikkelig kraftig med kløende nese og øyne og nysing. Det var første gang jeg har merket det, men gikk da til legen og fikk bekreftet allergi.

Siden jeg ikke har merket det tidligere (har vel ikke vært veldig mye med dyr før heller, men...) håper jeg at jeg er allergisk mot noen raser mere enn andre. Noen som vet hvilke raser av katt og hund som er bedre for allergikere enn andre? Korthårede, som ikke røyter, som ikke slikker seg så mye (har hørt at mange primært er allergiske mot spyttet som katter slikker seg med), eller annet? Har IKKE lyst på nakenhunder/katter, bare for å legge til det.

:)

Endret av Sheherasade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en Soft Coated Wheaten Terrier?

Krever litt pelsstell, men er svært allergivennlige. Jeg er allergiker selv og reagerer til tider kraftig på hhund/katt, men mor/far har hatt en i årevis og 3-4 døgn hos dem har aldri vært noe problem.

SoftCoatedWheatenTerrierAliDog1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke vil ha nakenhund. Hva med den hårete varianten av kinesisk nakenhund? http://www.google.no/search?rlz=1C1RNNN_enNO369NO369&q=chinese+crested+powder+puff&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1228&bih=610 Chinese crested powder puff. Fantastisk rase. De nakne kan også kanskje vokse på deg? Har du truffet noen sånne? De er herlige hunder. Jeg likte dem ikke i starten men har blitt helt frelst. http://www.pedigree.com.au/breeds/?b=53&p=c&pp= Veldig praktisk for allergikere (de kan bades ofte, fragir seg færre allergener ved å ikke røyte osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Reagerer man på hudstøvet så er ikke den nakne varianten god for allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder katter så kan sibirkatt være spesielt allergivennlig. Ulempen er jo at de er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maine Coon og Sibirkatt skal visst være bra. Har testet min Maine Coon på en allergiker og hun reagerte ikke på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv før en sibirkatt, de er noen NYDELIGE katter. :) Og min pappa som er allergisk, reagerte ikke på denne rasen. De er allergivennlige fordi de mangler et enzym(?) i spyttet sitt, som de aller fleste allergikere reagerer på.

Prisklassen ligger på 6000-8000kr. Jeg syntes absolutt ikke dette er noe dyrt, da det er vanlig å betale mere eller omtrent det samme for en hund.

En katt som absolutt anbefales, og det er en god del testhjem rundt om i landet som lar deg besøke kattene deres, så du kan se om du reagere eller ikke.

Litt info her: http://www.sibirkattensvenner.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne raser som er mer allergivennlige enn andre. Sibirkatten vet jeg er en av de. Nå er det ikke selve pelsen man reagerer på så du må ikke se på det.

Når du finner en rase som du tror kan passe for deg så hadde jeg bedt om å få låne et dyr noen dager - 1 uke. Da får du erfare. Det andre ikke reagerer på kan du gjøre. Ingenting er verre en å kjøpe et dyr bare for å måtte kvitte seg med det pga allergi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av rasene som KAN være allergivennlige som jeg kommer på i farta

Puddel (Toy, Dverg, mellom og storpuddel)

Bichon Frisè

Bolognese

CCPP

Kerry Blue Terrier

Coton de tulear

Irish softcoated wheaten terrier

Portogisisk vannhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi! Her var det masse nydelige dyr! Tusen takk for svar, nå ble jeg glad. Da ser det ut til at dyredrømmen min kan realiseres en dag likevel!

:hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi oi oi! Her var det masse nydelige dyr! Tusen takk for svar, nå ble jeg glad. Da ser det ut til at dyredrømmen min kan realiseres en dag likevel!

:hoppendeglad:

Husk på at selv om andre ikke reagerer, så kan du reagere på allergivennelige hunder/katter. Så lån en hund/katt og test om du tåler den rasen du velger.. :) Husk å sjekke med voksne dyr. Det er mange som driter seg ut på det, de besøker oppdretteren og "bader" i valper, kjøper en valp, og når bikkja er kvitt valpepelsen så er en allergisk.

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at selv om andre ikke reagerer, så kan du reagere på allergivennelige hunder/katter. Så lån en hund/katt og test om du tåler den rasen du velger.. :) Husk å sjekke med voksne dyr. Det er mange som driter seg ut på det, de besøker oppdretteren og "bader" i valper, kjøper en valp, og når bikkja er kvitt valpepelsen så er en allergisk.

Lykke til :)

Takk for rådet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border terrier reknast også for å vere allergivennleg. Den røyter ikkje, men må nappast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.. vi er en familie med masse allergi innabords :)

Vi sjekket lenge, besøkte folk med samme raser som vi ønsket osv.. passet også en hund en uke for og se om det gikk.... det gikk BRA ;)

Og vi endte opp med en nydelig Bichon Havanese :)

Sjekk de ut... fantastiske hunder, lærevillige, hengivne, glade i barn og andre hunder( mye av dette er jo opp til eier og sørge for seff)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. vi er en familie med masse allergi innabords :)

Vi sjekket lenge, besøkte folk med samme raser som vi ønsket osv.. passet også en hund en uke for og se om det gikk.... det gikk BRA ;)

Og vi endte opp med en nydelig Bichon Havanese :)

Sjekk de ut... fantastiske hunder, lærevillige, hengivne, glade i barn og andre hunder( mye av dette er jo opp til eier og sørge for seff)

Lykke til.

Aaaaand we have a winner! :D

Supervakre! Mitt hjerte smeltet.

Trenger de mye trim? Hvor gamle kan de bli? Røyter de mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og min allergilege sier at om en først har utviklet allergi mot et dyr så vil det bare utvikle og utvikle seg over år om en utsettes for allegenet så tilslutt vil en være allergisk mot alle typer av samme underrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og min allergilege sier at om en først har utviklet allergi mot et dyr så vil det bare utvikle og utvikle seg over år om en utsettes for allegenet så tilslutt vil en være allergisk mot alle typer av samme underrase.

Dislike. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...