Gjest sola Skrevet 12. mai 2002 #1 Del Skrevet 12. mai 2002 er det noen som kan fortelle meg om alle de forskjellige jobbmulighetene man har som førskolelærer og hva man tjener sånn ca? sola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 12. mai 2002 #2 Del Skrevet 12. mai 2002 'alle de forskjellige jobbmulighetene'... er desverre å overdrive litt. pedagogisk leder/avdelingsleder i barnehage, eller arbeid med 1. klasse, evt. småskolen med videre utdanning. det er en utdanning der du i livsløpsperspektiv TAPER 400 kr på hver time du studerer ( mens f.eks en lege tjener 1000 kr på hver time hun studerer), det du får mer i lønn enn en vanlig barnehageassistent spises opp av studielånet, og gjennomsnittstiden førskolelærere holder ut i yrket er 7 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turte Skrevet 24. mai 2002 #3 Del Skrevet 24. mai 2002 Ikke utdann deg til førskolelærer. Du komer garantert ikke til å holde ut i mange år uansett! Bruk studielånet på en annen utdannelse i stedet som er mer verdt! Jeg vet!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 28. mai 2002 #4 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg vil råde deg til å gjøre det du virkelig har lyst til, sola Hvis alle skulle tenke som disse to som svarte deg, hvor mange førskolelærere ville vi hatt om 10 år?.... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #5 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg er selv førskolelærer (har jobbet i barnehage i 13 år). Det er en jobb jeg stortrives i, men det er sant som det ble sagt i et tidligere innlegg - man kan ikke velge og vrake blant jobber. Men man kan jobbe som: Pedagogisk leder - leder for en avdeling i en barnehage. Styrer - styrer for hele barnehagen Miljøterapaut - i ulike instiusjoner hvor det finnes barn Førskolelærer i skolen Leder for skole/fritidsordning Ellers har man utallige, og da mener jeg utallige etterutdanninger man kan velge seg - og jobbene man får kommer helt an på hva etterutanning man velger seg. Som nyutdannet førskolelærer i barnehage tror jeg lønnen ligger på ca. 265000 i året (Rogaland). LYKKE TIL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sola Skrevet 29. mai 2002 #6 Del Skrevet 29. mai 2002 takker og bukker for alle svar! det er bra å lese synspunktene fra forskjellige sider både positive og negative. jeg har enda igjen noen fag før jeg kan søke om opptak til Førskolelærerutdannelsen , og jeg vil bruke det året her til å tenke nøye igjennom hva jeg vil satse på , men jeg er ganske sikker på at det blir Førskolelærerutdannelsen ja! valget står egentlig mellom førskolelærer og skolefritidspedagogikk, men jeg tror det er flere muligheter med en førskolelærerutdannelse da....... sola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 29. mai 2002 #7 Del Skrevet 29. mai 2002 Jeg har arbeidet som førskolelærer i barnehage i 14 år, og har ingen planer om å rømme yrket! Tvert i mot, nå er jeg med på planleggingen av en ny stor barnehage som skal bli mitt fremtidige arbeidssted de neste årene! Jeg stortrives i yrket mitt, mye pga. friheten til å påvirke egen arbeidsdag, og gleden over flotte barn, foreldre og kolleger som jeg stortrives sammen med! Lønna er ikke verdens beste, men jeg valgte en utdanning der jeg kunne få bruk for alle mine egenskaper, evner og personlige interesser, og fordi jeg hadde et ønske om å arbeide med mennesker. Så utdannelsen er kanskje ikke så mye "verdt" økonomisk sett, men vi førskolelærere har en kjempegod 3 årig sosialpedagogisk høyskoleutdanning som også bør åpne for personlig utvikling på mange plan. Mine mange år i barnehage samt min faglige utdanning har resultert i uforglemmelige møter med mennesker, møter som har gjort noe med meg. Jeg sitter inne med opplevelser og inntrykk som har gitt meg og lært meg utrolig mye verdifullt som jeg aldri, aldri, aldri ville ha vært foruten!!! Rett som det er treffer jeg på foreldre jeg hadde i barnehagen for kanskje 10 år siden, og gjensynsgleden er stor på begge sider! Det varmer! Det å arbeide med mennesker er dårlig betalt uansett, men har du et ønske om en meningsfylt jobb der du kan bruke deg selv på en positiv måte, er kanskje førskolelærerutdanningen noe for deg. En ting kan jeg love deg: Du får aldri 2 like dager på jobben! Lykke til med valget!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmamor Skrevet 31. mai 2002 #8 Del Skrevet 31. mai 2002 Jeg er akkurat ferdig utdannet førskolelærer, og det har gått veldig greit å få jobb. Lønnen er ikke særlig bra. Jeg får vel 239 000 som pedagogisk leder. I selve utdanningen er det mye fokus på jobb i barnehage, men muligheter er egentlig masse av. Feks har vi hatt mye om barnevern, og her kan du også jobbe som førskolelærer. Og det er faktisk ganske mange førskolelærer som jobber her. Du kan jobbe i barnebolig, med barn og du kan jobbe i andre boliger med voksne mennesker som har ulike hemniger. Tar du paps (pedagogisk arbeid på småskoletrinnet) kan du jobbe opp til og med fjerde klasse. Hvis ikke kan du jobbe til og med 1 klasse. Noen skoler ansetter selv om du ikke har tatt papsen enda. Så jeg vil absolutt anbefale deg førskolelærerutdanning dersom du liker å jobbe med mennesker og barn. Dette er en jobb hvor du kommer på jobb hver dag, og treffer glade barn som vil ha deg der. Jeg har tenkt mye på akkurat dette, det er ikke all jobber du blir tatt så godt i mot hver dag. Og det er ikke alle jobber hvor du selv kan bestemme hva du skal gjøre den dagen. Som førskolelærer legger du jo selv opp dagene, og det er akkurat dette som er det artige. Dessuten er det utrolig givende å få muligheten til å hjelpe barn som ikke har det bra. Noen barn har det ikke bra, og det eneste stabile de har rundt seg er barnehagen! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy69 Skrevet 3. juni 2002 #9 Del Skrevet 3. juni 2002 Lykke til på skolebenken! Du kommer helt sikkert til å trives. Det er vel egentlig bare bra at førskolelærere som ivanka ikke holder ut mer enn 7 år!! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zafir Skrevet 4. juni 2002 #10 Del Skrevet 4. juni 2002 Jeg selv er straks ferdig med 2.året i førskolelærerutdanning. Det finns faktisk flere alternativer hvor du kan bruke denne type utdannelse...men du bør nok videreutdanne deg, ta div. kurs osv. På min skole tilbyr de masse forskjellige kurs til de som er utdanna førskolelærere. Vi kan som sagt velge mellom flere sektorer, f.eks PTP og Redd Barna. Grunnen til at jeg nevner Redd Barna er at vi hadde gjesteforeleser fra RB ang incest og misbruk av barn. Damen var førskolelærer, og hun brente virkelig for dette. Selvsagt er det masse tragike historier og opplevelser, men samtidig så ville hun gjøre alt HUN kunne for at disse barna aldri skal få oppleve slikt mer. (Vi satt der med tårer i øynene alle sammen) Jeg vet også at det er mulig å få jobbe på sykehus, på barneavdelinger. Treningssenter har også behov for førskolelærere (barn som er med sine treneglade foreldre) Noen kjøpesenter har også slike tilbud til foreldre, bl.a Ikea. Hva med fritidstilbud for barn? Har du f.eks danseerfaring, erfaring med instrument osv kan du godt kombinere. Jeg selv vet ikke hva fremtiden vil bringe, kanskje starter jeg egen barnehage eller så kan jeg jo forske på noe som har med barn å gjøre...eller...tiden får vise samt mer erfaring i div. sektorer Lykke til med skolevalget Klem fra Zafir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. juni 2002 #11 Del Skrevet 10. juni 2002 Et annet bonus med førskolelærer utdanningen er at det nå har blitt bestemt at lønnen for nyutdannede er gått opp til 250.000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå