Gå til innhold

Bristet ribbein på nytt?


MaH

Anbefalte innlegg

I fjor sommer var jeg ganske forkjølet og hostet en lang stund etterpå. Pga all hostingen bristet jeg ett ribbein øverst på høyre side. Nå har jeg akkurat vært forkjøla igjen, og hoster en del denne gangen også. Har nå fått vondt på det samme stedet på nytt, og smerten føles akkurat som forrige gang. Vondt å trekke pusten ordentlig, gjespe, hoste, reise seg opp fra senga osv..

Så det jeg lurer på er om det er nødvendig å ringe legen? Kanskje ta en røntgen, selv om jeg er ganske sikker på at det er det samme som sist? Og sist gikk det over etter et par uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I fjor sommer var jeg ganske forkjølet og hostet en lang stund etterpå. Pga all hostingen bristet jeg ett ribbein øverst på høyre side. Nå har jeg akkurat vært forkjøla igjen, og hoster en del denne gangen også. Har nå fått vondt på det samme stedet på nytt, og smerten føles akkurat som forrige gang. Vondt å trekke pusten ordentlig, gjespe, hoste, reise seg opp fra senga osv..

Så det jeg lurer på er om det er nødvendig å ringe legen? Kanskje ta en røntgen, selv om jeg er ganske sikker på at det er det samme som sist? Og sist gikk det over etter et par uker..

Det kan være lurt å oppsøke lege dersom plagene vedvarer, eller dersom plagene forverres. Brist og brudd på ribben kan være vanskelig å fremstille og påvise på røntgen, slik at her ser en heller etter en komplikasjon av ribbensbrudd, som pneumothorax (der luft kommer inn mellom lungene og brysthulen). Brist og ribbensbrudd er gjerne en klinisk diagnose, slik at utfallet av røntgen er uvesentlig, røntgenbildet endrer ikke behandlingsgangen av tilstanden. Pneumothorax derimot kan trenge behandling dersom den er stor nok. Kliniker (lege) kan høre på lungene og ut fra dette få en indikasjon på om røntgen av lungene er nødvendig for å få bekreftet eller avkreftet mistanken om pneumothorax.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, tror jeg venter ett par dager og ser om det forverrer seg, og hvis det gjør det ringer jeg legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...