Gå til innhold

Google det

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Omtrent daglig ser jeg småirriterte svar i tråder med beskjed om å google det man lurer på. Gjerne i en litt nedlatende og frekk tone. Det synes jeg er skikkelig ufint gjort.

Altså, for det første: Vi er på et forum der folk med alle mulige slags bakgrunner og ressurser ferdes. Alle er ikke like stødige i googling.

For det andre er det mange som foretrekker å spørre andre, fordi man da kan få en del ekstrainformasjon med på kjøpet som man ikke får ved å google.

For det tredje kan det jo hende at man allerede HAR googlet uten å finne svaret. Det skulle være unødvendig å presisere det i startinnlegget når man har et spørsmål.

Min bønn er derfor: Svar seriøst på det det spørres om i tråden, eller la være å svare i det hele tatt. Om du synes det er et teit spørsmål som du hadde funnet svaret på via google selv så er du ikke forpliktet på noen måte til å svare i slike tråder.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Av og til frister det veldig å skrive "google det, da" hvis folk kommer med vanskelige spørsmål ingen svarer skikkelig på. Men igjen, hadde alle brukt google (eller funnet det de ville der) ville jo ingen nettforum overlevd ;) Så jeg tar det alltid i meg, og enten lar vær å svare, eller svarer av beste mening. De kommentarene som kommer inn der det KUN står "google det" tar vel ingen seriøst. Bare å ignorere :) Så jeg er enig i at folk godt enten kan la være å svare i det hele tatt hvis de skriver slik, eller kan google det for dem som spør og komme med en informativ link! :)

• Liker 2
Skrevet

Kompliserte spørsmål kan man ikke google, men når folk spør om enkle ting, som f.eks. "bivirkninger av paracet" eller "hvordan vaske komfyren" - da blir jeg litt oppgitt. Sistenevnte eksempel gir 312.000 treff... Hvorav ihvertfall de 10 første er absolutt brukbare.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om man har klart å finne fram til KG, registrere seg bruker, og poste, så klarer man HELT FINT å just fucking google it.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er man ikke helt stødig i engelsk kan det jo faktisk være et problem. Google's oversetter er jo ikke helt på topp enda heller ;) Og når man søker på sider i norge, kommer gjerne KG opp først.. Men er det virkelig nødvendig å skrive "bruk google" ? kan man ikke heller bare la være å svare?

• Liker 2
Skrevet (endret)

At KG kommer opp først har jeg aldri opplevd. Hva har du søkt på da?

Endret av lurine
Skrevet

De som svarer "google it" på andres spørsmål, gjør det kun fordi de ikke vet svaret selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg søker på norsk, og typiske forum temaer som "hvor finne IKEA trekk" eller "hvordan vaske stekeplater" eller "hvordan bli kvitt maur" f.eks. Det er jo slik mange søker på google, og da kommer faktisk forum høyt på listen :) KG og diskusjon.no er høyt på listen der :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av trådene på kg kunne sikkert vært besvart via google. Forumet hadde blitt ganske tynt uten alle mulige slags små og store spørsmål.

Og jeg forstår absolutt at man iblant kan heve et øyenbryn eller tre og lure på hvorfor folk ikke har googlet istedet, for det vil gå mye fortere enn å vente på svar på kg. Men har man virkelig så stort behov for å gni det inn hos den som spør? Kan man ikke bare la være å svare på slike spørsmål? Jeg tenker at man vanligvis ikke vet hva som gjør at folk spør istedet for å google, og strengt tatt har vi vel ikke noe med det heller. Så svar skikkelig eller la være, det er en grei leveregel.

Selv synes jeg det er vanskelig å finne fram i googlejungelen iblant. Ofte får man jo opp treff som ikke svarer på akkurat det man spør om likevel og man må lese side opp og side ned for å finne rett svar. Eller man tenker at det kan hende det man finner på google ikke er helt oppdatert info alltid og man vil sjekke på kg om det finnes noen som vet mer.

Poenget er: Det er veldig unødvendig å mase om google!

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som svarer "google it" på andres spørsmål, gjør det kun fordi de ikke vet svaret selv.

Hehe, ja det kan jo være. Et dårlig svar er det uansett. :fnise:

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd det ofte. Husker ikke hva jeg har søkt på, men ofte kommer KG eller andre forum opp høyt oppe på lista.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man har klart å finne fram til KG, registrere seg bruker, og poste, så klarer man HELT FINT å just fucking google it.

Det er uansett et uhøflig svar og da kan man heller spare seg de tastetrykkene.

TS

• Liker 1
Skrevet

"hvor kjøper jeg vaniljestang" er en av de

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg tenker veldig ofte at folk bare burde google det. I et par tilfeller har jeg også sagt det, samtidig som jeg legger til en link med svaret. :sjenert: Jeg kan forstå at man av og til ønsker en diskusjon, og flere innspill enn google, men i mange tilfeller så er det bare google som skal til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som - som regel spør etter at jeg har googlet litt, og fått flere spørsmål.

Mandag får jeg svar, ellers kan dere se meg på førstesiden i Vg på onsdag. Senest onsdag.

Jeg spør helst her hvis jeg lurer på noe helt konkret, men irl får jeg også mange svar siden jeg ikke har så mange spørsmål. Hva skal jeg spørre om, min kjære, hvordan skal vi danse nå...

Jeg er eldre enn de fleste av dere damer, jeg gleder meg til å bli bestemor en dag, det blir morsomt. :)

Kommer nok til å bli hønemor da ja, men hååper jeg ikke trenger det, og tror nok ikke jeg er en riktig hønemor heller da...

Forstår ikke hva dere krangler om på kg.

'

Musikk er halve verden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som - som regel spør etter at jeg har googlet litt, og fått flere spørsmål.

Mandag får jeg svar, ellers kan dere se meg på førstesiden i Vg på onsdag. Senest onsdag.

Jeg spør helst her hvis jeg lurer på noe helt konkret, men irl får jeg også mange svar siden jeg ikke har så mange spørsmål. Hva skal jeg spørre om, min kjære, hvordan skal vi danse nå...

Jeg er eldre enn de fleste av dere damer, jeg gleder meg til å bli bestemor en dag, det blir morsomt. :)

Kommer nok til å bli hønemor da ja, men hååper jeg ikke trenger det, og tror nok ikke jeg er en riktig hønemor heller da...

Forstår ikke hva dere krangler om på kg.

'

Musikk er halve verden.

Eh... javel? Altså. Hæh???

• Liker 6
Skrevet

Eh... javel? Altså. Hæh???

:skratte: :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte på en ting her om dagen. Jeg søkte i google og fant svar i løpet av 5 sekunder i et eller annet forum. Hadde den personen fulgt "loven" og googlet så hadde det tatt meg litt lenger tid å fine svar. Kanskje jeg hadde brukt 10 sekunder i stedenfor og funnet et annet forum. Men tenk omn han også bare hadde brukt google. Det kunne til slutt tatt meg flere minutter, kanskje timer. Kanskje jeg ikke en gang hadde funnet svar.

Og her fikk jeg svar fort fordi noen brukte forum. Og som de sier, tid er penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og skulle alle brukt google, da hadde mange forum vært dødt og kjedelig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...