Gjest Poirot Skrevet 12. november 2003 #21 Del Skrevet 12. november 2003 Du kan tydeligvis dette bedre enn meg' date=' Poirot. Jeg hadde hørt at det var sånn, men ikke sikker. Men vi tenkte allikevel at det hadde vært greit å ha nedskrevet hva vi faktisk gikk inn med i ekteskapet sånn i grove trekk. Da slipper man eventuell krangling senere...[/quote'] Jada, det er lurt med en slik liste. Men den er å betrakte som en liste dere imellom, mens en ektepakt har krav om vitner osv, slik at den står sterkere i retten. Her står det om hvordan boet deles:' http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-014.html Arv holdes utenfor, etter regelen om skjevdeling: § 59. Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen. Man trenger altså ikke særeie for å holde arv utenfor. Dette forutsetter at arven er lett å finne igjen, eks står på egen konto, er brukt til hytte osv. Er arbven gått inn på brukskontoen man kjøper mat med kan man ha et lite problem, for man kan jo ikke bevise nøyaktig hvilke penger som gikk til strøm og mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 12. november 2003 #22 Del Skrevet 12. november 2003 Vi har felleseie på alt i dag, og kommer til å fortsette med det. Men når det gjelder fremtidig arv så vil han arve sine foreldre, mens jeg ikke får noe arv fra mine, så der må vi sette opp særeie. Men hvordan gjør vi det da? Må vi kontakte advokat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 12. november 2003 #23 Del Skrevet 12. november 2003 En behøver egentlig ikke særeie i dag, for det du tar med deg inn i ekteskapet er det du kan ta med ut igjen. Det dere har skaffet sammen deler dere. Arver han eller du underveis vil det være noe dere tar med dere ut av forholdet også. Så egentlig behøver en ikke særeie i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 12. november 2003 #24 Del Skrevet 12. november 2003 Alt vi har i dag er kjøpt sammen. Har ikke oversikt over hvem som har betalt hva, eller hvem som har betalt mest. Alt deles her. Men, min forlovede kommer en gang til arve en del fra bestemødre (dessverre om ikke så altfor lenge), mesteparten av dette skal vi få fra hans foreldre til boligkjøp, men det blir særeie på de pengene på han. Han kommer til å arve mye fra sine foreldre, og regner med at han kommer til å ha særeie på det. Jeg kommer ikke til å arve noe særlig.. Synes det er helt greit med særeie jeg. Synes ikke det gir signaler om at man tror det ikke vil fungere. I praksis så blir det jo felleseie. Vi skal jo leve sammen for alltid, og alle penger blir brukt til våre felles goder. Så hvem pengene står på , er da alldeles likegyldig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 12. november 2003 #25 Del Skrevet 12. november 2003 Vi skal ha særeie på eiendom og aksjer. Alt annet blir felleseie :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 12. november 2003 #26 Del Skrevet 12. november 2003 Særeie kan også ha sin funksjeon om man har særkullsbarn. Litt utenfor tema; men nu i dise moderne tider og hvor folk får barn i nær sag t alle forhold de er i fordi de nu har funnet kjærligheten er nok dette litt lurt ja. Jeg bare tenker på arveoppgjørene d skal bli framover. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jea Skrevet 12. november 2003 #27 Del Skrevet 12. november 2003 Vi skal ha felleseie..Hadde han krevd særeie hadde jeg ikke villle gifte meg med han 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 12. november 2003 #28 Del Skrevet 12. november 2003 Vi har felleseie på alt i dag' date=' og kommer til å fortsette med det. Men når det gjelder fremtidig arv så vil han arve sine foreldre, mens jeg ikke får noe arv fra mine, så der må vi sette opp særeie. Men hvordan gjør vi det da? Må vi kontakte advokat?[/quote'] Som du ser av § 59 (i innlegget over deg) er det ikke nødvendig. Men det er ingen sak å få advokat til å sette opp en ektepakt. Bokhandler selger ektepakter (for de som har mer eller mindre normale forhold) for under 200 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 12. november 2003 #29 Del Skrevet 12. november 2003 Vi skal ha felleseie..Hadde han krevd særeie hadde jeg ikke villle gifte meg med han 8) Fordi du vil ha penga? Si meg: er det ingen som leser det jeg skriver og linkene jeg legger inn om tema??? Arv osv kan uansett holdes utenfor. Den som gir bort arven kan også bestemme (uansett hva den som får arven synes) at arven er særeie (pga arveloven er eldre enn ekteskapsloven). SÆREIE KAN SIKRE EKTEFELLENE MOT AT KREDITORER EKS TAR HUSET!!! Hvis huset står på kona og mannen går konk kan de ikke ta utlegg i huset. Hvis huset er felleseie kan de ta hans halvdel. Det forekommer faktisk at økonomiske regler har noe for seg ut over folks behov for å holde penga for seg selv (som det virker mange tror er eneste grunn til å ha særeie). Og etter å ha sett en del birte skilsmisser skal jeg love dere at denne diskusjonen er lettere å ta når man er nyforelska enn når man skal skilles, er nitter og har plenty av motiver for å ødelegge for den andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jea Skrevet 12. november 2003 #30 Del Skrevet 12. november 2003 Jo har lest hva du har skrevet men syns du er teit som skriver om jeg vil ha PENGA..Er ikke det som er poenget...Men da er det helt fear sysn jeg..Lliker ikke det med særeie... Har hatt foreldre som har hatt det og har sett hvordan det har gått :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 12. november 2003 #31 Del Skrevet 12. november 2003 Synes at det er mer voksent å tenke over slike ting på forhånd og ta det opp til diskusjon, og evt komme frem til en løsning om særeie eller felleseie, enn å tro at vi kommer ALDRI til å skille oss så da er det ikke vits å diskutere det. Man er ikke egoistisk om en av partene ønsker å ha særeie pga at den ene eier mere verdier. Den av partene som ikke har egne verdier og setter seg i mot særeie fra partneren kaller jeg rett og slett LYKKE JEGERE :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jea Skrevet 12. november 2003 #32 Del Skrevet 12. november 2003 Jeg er INGEN lykke jeger.. :evil: Men vi har da aldri diskutert dette en gang, for begge oss to er det normalt å ha felleseie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 12. november 2003 #33 Del Skrevet 12. november 2003 Jeg er INGEN lykke jeger.. :evil: Men vi har da aldri diskutert dette en gang, for begge oss to er det normalt å ha felleseie og hvis dere skulle skilles, skulle du da ha rett på halvparten bare fordi dere hadde vært gift noen år, og ikke fordi det er rettmessig ditt....???? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 12. november 2003 #34 Del Skrevet 12. november 2003 Vi har særeie frem til dødsfall, da blir det felleseie. Foreldrene min har ytret ønske om dette da jeg og broren kommer til å arve endel. Bl.a. hytter og sånt. Dette vil ikke foreldrene mine skal gå med i dragsuget ved en evt skilsmisse. Ikke er det noe problem heller...for vi skal jo ikke skilles...hehe... Men kan man fikse sånne ting, med andre avtaler??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 13. november 2003 #35 Del Skrevet 13. november 2003 Da vi var gifte opprettet mannen min og jeg særeie ved ektepakt og testamente. Jeg var den som hadde formue og det var en selvfølge for oss begge at det var jeg som skulle ha dette ved en eventuell skilsmisse. Idag er jeg skilt og sjeleglad for at vi tok det som en selvfølge og gikk til advokat den gangen - ellers hadde jeg ikke hatt råd til å sitte med huset mitt idag. Altfor mange er naive og skyver tanken på ekteskapsbrudd fra seg - jeg mener at de lever på en rosa sky og nekter å se realiteten i øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2003 #36 Del Skrevet 13. november 2003 Jeg er INGEN lykke jeger.. :evil: Men vi har da aldri diskutert dette en gang, for begge oss to er det normalt å ha felleseie det er ganske langt fra å se det som "normalt" å ha felleseie til å ikke ville gifte seg med han om han ville ha særeie.. Dersom min kjære hadde hatt større formue enn meg eller hadde hatt stor arv i vente el, hadde jeg insistert på at vi skulle lage en enktepakt.. det er nemlig det som er å vise tillit.. mener jeg.. Heldigvis er både hva du tar med deg inn og hva du arver i utgangspunktet ditt.. men det skader jo ikke å skrive det ned på ryddig vis likevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julibrud 2004 Skrevet 13. november 2003 #37 Del Skrevet 13. november 2003 Er det ikke sån at det man tar inn i ekteskapet går man også ut med. Har tilbydd mannen min særeie på han firma, som han pr i dag har særeie på pga samboerkontrakt. Er det det slikt att det blir automayisk felleseie når man trer inn i ekteskapet???? Synes det er greit han har særeie på det fordi det er noe han og en kompis har bygget opp og framdeles driver å bygge opp. Og jeg skal ha senere særeie på ev. arv som kommer meg til gode.. Særeie og slikt, ordner man det hos advokat???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. november 2003 #38 Del Skrevet 13. november 2003 Vi har særeie frem til dødsfall, da blir det felleseie. Foreldrene min har ytret ønske om dette da jeg og broren kommer til å arve endel. Bl.a. hytter og sånt. Dette vil ikke foreldrene mine skal gå med i dragsuget ved en evt skilsmisse. Ikke er det noe problem heller...for vi skal jo ikke skilles...hehe... Men kan man fikse sånne ting, med andre avtaler??? Men dere trenger ikke ha særeie av den grunn. For det første kan arv holdes utenfor deling ved skilsmisse, dessuten kan arvlater bestemme at det du arver er særeie, uansett hva du måtte mene selv. og hvis dere skulle skilles, skulle du da ha rett på halvparten bare fordi dere hadde vært gift noen år, og ikke fordi det er rettmessig ditt....???? Vel, på grunn av reglene om skjevdeling, så får man ikke nødvendigvis halvparten. Også andre regler gjør at begge parten kan holde ting utenfor. Forøvrig så er jo felleseie standardløsningen (hvis man ikke vleger noe annet), og det er jo ikke dårlig moral å da gå for denne. Felleseie betyr mao IKKE at man skal dele alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. november 2003 #39 Del Skrevet 13. november 2003 Er det ikke sån at det man tar inn i ekteskapet går man også ut med. Har tilbydd mannen min særeie på han firma, som han pr i dag har særeie på pga samboerkontrakt. Er det det slikt att det blir automayisk felleseie når man trer inn i ekteskapet???? Synes det er greit han har særeie på det fordi det er noe han og en kompis har bygget opp og framdeles driver å bygge opp. Og jeg skal ha senere særeie på ev. arv som kommer meg til gode.. Særeie og slikt, ordner man det hos advokat???? kremt... De fleste av dine spørsmål finner du svar på i det jeg har skrevet, om du titter litt etter. Kortversjonen: JO på første spm og ja, menikke nødvendig på siste spm. Når det gjelder hans firma kandet for alt jeg vet være selskapsrettslige regler som spiller inn i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2003 #40 Del Skrevet 13. november 2003 selvfølgelig betyr det ikke dårlig moral at man velger felleseie.. det er som Poirot ikke det samme som en urettferdig 50:50 deling.. og det er det greieste for de fleste.. men dersom den ene (av en eller anne grunn) ønsker særeie på noe, da å nekte å gifte seg med denne personen om han ikke oppgir særeien, høres noe besynderlig ut.. (synes jeg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå