bergans Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 (endret) At lavkarbo er selvregulerende kommer fram som er ultimat argument i enhver sammenheng der noen skal overbevises om kostholdsfilosofien. Men hvor kommer denne påstanden fra? Jeg har lett i artikler, lærebøker og tidskrift, men kan ikke finne noen som kan bevise dette, eller som i det hele tatt påstår dette. Derfor kommer oppfordringen; hvor finnes det randomiserte studier, metaanalyser og eksakte beregninger av næringsopptak som viser at en overvektig person spiser la oss si 12000 kJ på lavkarbo vil tape kroppsmasse, mens en undervektig person på det samme inntaket vil øke kroppsmasse? Jeg tenker ikke på promobøker (Dahlqvist, Hexeberg, Atkins, Skaldemann) ei heller blogger/internettfora, men god gammeldags vitenskap. Finnes det kilder så leser jeg gjerne, og blir takknemlig for det. Skal denne påstanden holde mål, så vil det også bety at en undervektig person vil fortsatt legge på seg med et inntak på 4000 kJ per dag, og en overvektig peron tape vekt, fordi kostholdet er selvregulerende. Dvs at energiinntaket ikke spiller noen rolle. (Tråden bes holdes fritt for anonyme brukere som bare sprer spydigheter og kommer med grunnløse, hårreisende påstander) Endret 1. juni 2011 av bergans 6
bergans Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #2 Skrevet 2. juni 2011 Er det ingen som har lenker til god forskning som underbygger dette argumentet? Det må jo være i alles interesse at en påstand som er brukt så ofte, kan begrunnes og forklares. Jeg er oppriktig nysjerrig, for jeg finner ikke artikler som har konkludert med at det fungerende og underliggende prinsipp er at kosten i seg selv er selvregulerende, dvs uavhengig av initiell vekt, kjønn, alder, aktivitetsnivå og matinntak. Finnes de å er jo det bare supert, for da er det hold i påstanden (og det må jo tjene alle). Hadde jeg påstått at blodtypedietten hadde denne egenskapen, så regner jeg med at folk ville ha stilt spørsmål hvis jeg aldri la fram noe som kunne vise det.
Tabris Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har aldri sett noe slikt, men kanskje du får mer "napp" om du poster denne tråden på lavkarbo-forumet? 1
bergans Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har aldri sett noe slikt, men kanskje du får mer "napp" om du poster denne tråden på lavkarbo-forumet? Der sa du noe! Det har blitt nevnt utallige ganger at kostholdet er vektregulerende og/eller selvregulerende, men hva betyr det og hvordan forklare det fysiologisk? Nå tar sikkert de fleste dette som et ledd i "Bergans sitt hatprosjekt" , men jeg lurer virkelig på dette (og hadde gjort det samme hvis det var vegetarianere som kom med argumentet). Det må jo være en gullgruve å kunne forklare hvorfor energiinntak ikke er det samme (og i så stor skala) fra et kosthold til et annet.
Tabris Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Det ligger masse info på lavkarbo.no, samt en egen tråd med forskningsartikler. Jeg tok en titt, men fant ingenting om akkurat dette. Jeg synes også dette er interessant, så det hadde vært spennende om du startet en tråd der med et slikt spørsmål.
Gjest Elfrida Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Jeg tror ikke det stemmer at samme kaloriinntak gir forskjellige resultater avhengig av om man er undervektig eller overvektig. MEN jeg tror at mange opplever det sånn! Overgang fra et kosthold preget av enkle karbohydrater (pasta, pizza, nudler, ris, loff, poteter) til et med kun få karbohydrater og mye proteiner og grønnsaker, gir mange økt metthetsfølelse, mindre sukkerhunger og småspising. Derfor har mange lettere for å regulere eget matinntak, og opplever at de kan spise masse uten at det ser ut til å påvirke vektnedgangen. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Der sa du noe! Det har blitt nevnt utallige ganger at kostholdet er vektregulerende og/eller selvregulerende, men hva betyr det og hvordan forklare det fysiologisk? Nå tar sikkert de fleste dette som et ledd i "Bergans sitt hatprosjekt" , men jeg lurer virkelig på dette (og hadde gjort det samme hvis det var vegetarianere som kom med argumentet). Det må jo være en gullgruve å kunne forklare hvorfor energiinntak ikke er det samme (og i så stor skala) fra et kosthold til et annet. Jeg skal begynne på lavkarbo i morgen den dag dersom noen kan vitenskapelig bevise teorien om at lavkarbo er selvregulerende. Det ville jo vært helt fantastisk hvis det var sant.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #8 Skrevet 2. juni 2011 Det er vel fordi man spiser mere fett, da holder man seg mett lenger og en overvektig person vil få i seg mindre mat enn før. En normalvektig person derimot vil ende opp med å få i seg mere kalorier enn vanlig på grunn av den høye andelen av fett i kosten og dermed legge på seg.
bergans Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 2. juni 2011 Det er vel fordi man spiser mere fett, da holder man seg mett lenger og en overvektig person vil få i seg mindre mat enn før. En normalvektig person derimot vil ende opp med å få i seg mere kalorier enn vanlig på grunn av den høye andelen av fett i kosten og dermed legge på seg. Men den er jo grei, og kan enkelt forklares med at fett metter mer, dermed vil det totale energiiinntaket gå ned. Det forklarer likevel ikke hvorfor en undervektig person, som også vil oppleve å bli like mett av fettet, vil legge på seg på samme inntak når energibehovet er forskjellig men inntaket det samme for begge. Den overvektige vil oppleve vektnedgng grunnet en total negativ energibalanse, mens den undervektige vil stå på stedet hvil. Utsagn som dette undrer jeg meg over (uavhengig av kostholdsfilosofi presentert): Det er et selvregulerende kosthold, noe som betyr at de aller fleste med overvekt iforhold til det kroppen mener er idealvekten, vil gå ned uavhengig av om de trener eller ikke. Jeg har hørt at det er vektregulerende. Hvis du er undervektig kan du gå opp i vekt f.eks. Og fett på kroppen kan forflytte seg og legge seg nye steder.
Gjest Elfrida Skrevet 2. juni 2011 #10 Skrevet 2. juni 2011 Tviler på at noen av disse uttalelsene er basert på lesing av vitenskapelige artikler, så det kan du nok legge fra deg. Jeg tror heller de er basert på egne erfaringer og utveksling av erfaringer med andre, kanskje kombinert med noe man har hørt fra legen/ernæringsfysiologen og tolket fritt. Og når man kaller det selvregulerende tror jeg kanskje man tenker at behovet for å telle kalorier blir borte, når man opplever at man spiser det man vil, når man vil og så mye man vil.
Gjest Lille-pus Skrevet 2. juni 2011 #11 Skrevet 2. juni 2011 Påstanden om at lavkarbo er vektregulerende/selvregulerende har jeg også lurt på,......lenge. Må abbonere på denne tråden, for enten blir det knøtt stille her eller så blir det et helsikes lurveleven (og påfølgende mye moro) etterhvert. Akkurat nå "leder" bergans 1 - 0 (og jeg kan ikke for mitt bare liv se hvordan den stillingen skal kunne endres med vitenskaplige forskningsresultater ) 1
Gjest Pantherinae Skrevet 2. juni 2011 #12 Skrevet 2. juni 2011 Dette har jeg også lurt på, så *mine innlegg*!
Gjest Icido Skrevet 2. juni 2011 #13 Skrevet 2. juni 2011 (endret) Jeg har lest at det har med hormoner i kroppen å gjøre. Spiser man stort sett raske karbohydrater, legger man på seg fett på midjen, for karbene stimulerer insulin og testosteron-produksjonen, eller noe sånt. Og da får man fett på magen. Og spiser man lavkarbo vil kroppen regulere seg til den kroppen man SKAL ha, så man får den vekten kroppen din er ment å ha. Spiser man fett stimuleres østrogen-produksjonen. Har lest om mange som har opplevd at puppene har blitt større, men midjen mindre. Men jeg har bare lest dette, ikke noe vitenskapelig egentlig. Men jeg tror på det jeg. Virker jo logisk. Endret 2. juni 2011 av Icido
Muffin Skrevet 2. juni 2011 #14 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har lest at det har med hormoner i kroppen å gjøre. Spiser man stort sett raske karbohydrater, legger man på seg fett på midjen, for karbene stimulerer insulin og testosteron-produksjonen, eller noe sånt. Og da får man fett på magen. Og spiser man lavkarbo vil kroppen regulere seg til den kroppen man SKAL ha, så man får den vekten kroppen din er ment å ha. Spiser man fett stimuleres østrogen-produksjonen. Har lest om mange som har opplevd at puppene har blitt større, men midjen mindre. Men jeg har bare lest dette, ikke noe vitenskapelig egentlig. Men jeg tror på det jeg. Virker jo logisk. Jeg ser ikke helt hvordan karbohydratene skal kunne stimulere testosteronproduksjonen, mens fett stimulerer østrogenproduksjonen, da begge hormonene syntetiseres utifra samme precursor (kolesterol), og synteseveiene er tett linket. Ellers, spennende problemstilling! Skal lete litt rundt
Mynona Skrevet 2. juni 2011 #15 Skrevet 2. juni 2011 Har klødd meg litt i hodet over den påstanden jeg også.. Og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig...
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #16 Skrevet 2. juni 2011 Kanskje det har å gjøre med at kroppen ikke klarer å ta opp så mye fett når den får så mye protein og så lite karbohydrater (av en eller annen grunn). At fettet skilles ut uten å ha vært en rundgang igjennom kroppen = vi trenger ikke tenke på kaloriene i fettet fordi vi bersjer det ut uten å måtte forbrenne det?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #17 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har lest at det har med hormoner i kroppen å gjøre. Spiser man stort sett raske karbohydrater, legger man på seg fett på midjen, for karbene stimulerer insulin og testosteron-produksjonen, eller noe sånt. Og da får man fett på magen. Og spiser man lavkarbo vil kroppen regulere seg til den kroppen man SKAL ha, så man får den vekten kroppen din er ment å ha. Spiser man fett stimuleres østrogen-produksjonen. Har lest om mange som har opplevd at puppene har blitt større, men midjen mindre. Men jeg har bare lest dette, ikke noe vitenskapelig egentlig. Men jeg tror på det jeg. Virker jo logisk. Store mengder østrogen i kroppen fører til mer magefett, som igjen lagrer og produserer østrogen. Som jo da fører til mer magefett, osv osv. Så nei, det er nok ikke så enkelt. Jeg synes det høres mer logisk ut at uansett kosthold er det kaloriinntak og treningsmengde som bestemmer hvordan kroppen blir.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #18 Skrevet 2. juni 2011 Kanskje det har å gjøre med at kroppen ikke klarer å ta opp så mye fett når den får så mye protein og så lite karbohydrater (av en eller annen grunn). At fettet skilles ut uten å ha vært en rundgang igjennom kroppen = vi trenger ikke tenke på kaloriene i fettet fordi vi bersjer det ut uten å måtte forbrenne det? I såfall hadde vel alle på lavkarbo hatt diare. 1
Supraspinatus Skrevet 3. juni 2011 #19 Skrevet 3. juni 2011 Jeg har lest at det har med hormoner i kroppen å gjøre. Spiser man stort sett raske karbohydrater, legger man på seg fett på midjen, for karbene stimulerer insulin og testosteron-produksjonen, eller noe sånt. Og da får man fett på magen. Og spiser man lavkarbo vil kroppen regulere seg til den kroppen man SKAL ha, så man får den vekten kroppen din er ment å ha. Spiser man fett stimuleres østrogen-produksjonen. Har lest om mange som har opplevd at puppene har blitt større, men midjen mindre. Men jeg har bare lest dette, ikke noe vitenskapelig egentlig. Men jeg tror på det jeg. Virker jo logisk. Så menn får pupper av lavkarbo. Det er dårlig nytt. Insulinproduksjonen øker mer når proteiner er tilstede enn når karbohydrater er der alene. Raske karbohydrater bidrar til en mer effektiv regenerering av glykogen i musklene som igjen brukes til alt arbeid muskelen skal gjøre. Fett kan spaltes, men det er ikke i nærheten av å kunne gi den samme glykogenoppbyggende effekten. Å utelukke et makronæringstoff fungerer kanskje i teorien, eller som et tankespinn. Teorien bakom dietter som ketolyse er at kroppen skal bruke fett når det ikke er karbohydrater nok igjen - gjerne i form av glykogen i musklene, eller i leveren (som omdannes til glukose og fraktes i blodet). Kroppen opplever da en slags stressreaksjon og vil i stedet bruke protein fra musklene til å generere glukose. Da via hormonet kortisol som bidrar til dette. Dette er en mye lettere prosess enn å frigjøre energi fra lagrede fettmasser. Det kan kanskje virke som jeg svartmaler det helt. Det er ikke meningen. Kroppen vil alltid bruke litt energi fra fett. Og mest fett i forhold til glykogen/glukose forbrenner kroppen under langvarig (45min+) aktivitet på lav intensitet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #20 Skrevet 3. juni 2011 Er selv akkurat undervektig ifølge BMI og begynte på lavkarbo pga. sykdom. Jeg gikk da enda mer ned i vekt. Spiste vel 3-4 store porsjoner til middag og syntes egentlig ikke jeg gjorde annet enn å spise, men likevel fortsatte jeg å gå ned i vekt en periode før det stoppet, men jeg gikk iallefall ikke opp til normalvekt (det jeg brukte å ligge på da jeg var frisk og spiste/trente normalt). Så om lavkarbo folka baserer sine uttalelser på egne erfaringer kan jo jeg gjøre det samme, som er at man ikke nødvendigvis stabiliserer seg om man spiser lavkarbo. Jeg kan jo også nevne at jeg fikk mer matlyst enn jeg hadde hatt på et år og jeg ble mye friskere så at jeg ikke gikk opp var særdeles merkelig. Har dog ikke hørt om noen som har fulgt lavkarbo og gått OPP i vekt og det er vel slanking det fokuseres mest på så at undervektige ikke går opp er vel mindre interessant for de aller fleste, dermed er det færre erfaringer rundt det og man kan påstå at det er "selvregulerende" noe som utvilsomt høres veldig fint og flott ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå