Snikk Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Hei! Jeg er på en diett for å se om jeg har candida, og i den anledning må jeg holde meg unna blant annet sukker. Har stort sett sug etter noe søtt hver dag. Nå er jeg inne i døgn to av et kosthold uten sukker, og jeg er "døden nær". Allerede nå er jeg en millimeter unna å spise noe med sukker i, til og med en ren teskje med sukker fra skapet kunne jeg spist. Jeg greier ikke tenke på annet enn sjokolade og kjeks. Det er nok candidaen som ikke liker at den sultefores, men jeg blir helt tussete av dette. Ukonsentrert (midt i eksamensperioden), smågrinete og sinnsykt fysen på no godt. Noen som har noen råd til hvordan jeg skal komme meg gjennom dette og over den verste kneika? Har allerede kvittet meg med alle åpenbare fristelser. Kan heller ikke spise noe med gjær eller melk i seg. Blir takknemlig både for sympati og tips
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Har ingen sympati med vestlige menneskers forakt for egen kropp.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Har ingen sympati med vestlige menneskers forakt for egen kropp.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 Prøv å meditere når det er på det verste! Det er som en hjernedetox. Gå tur i skogen pleier å hjelpe for mitt sug også. Har vært gjennom den avvenningen der selv med candida, tøft er det men det er så verdt det.
Wildrose Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 Hei! Jeg er på en diett for å se om jeg har candida, og i den anledning må jeg holde meg unna blant annet sukker. Har stort sett sug etter noe søtt hver dag. Nå er jeg inne i døgn to av et kosthold uten sukker, og jeg er "døden nær". Allerede nå er jeg en millimeter unna å spise noe med sukker i, til og med en ren teskje med sukker fra skapet kunne jeg spist. Jeg greier ikke tenke på annet enn sjokolade og kjeks. Det er nok candidaen som ikke liker at den sultefores, men jeg blir helt tussete av dette. Ukonsentrert (midt i eksamensperioden), smågrinete og sinnsykt fysen på no godt. Noen som har noen råd til hvordan jeg skal komme meg gjennom dette og over den verste kneika? Har allerede kvittet meg med alle åpenbare fristelser. Kan heller ikke spise noe med gjær eller melk i seg. Blir takknemlig både for sympati og tips Mange føler det hjelper å ta krom tabletter, ofte må man ta to om dagen er min erfaring. Masse lykke til, føler med deg. Biokrom er den beste typen etter min erfaring( heleskosten, eller Vita) https://www.helseshoppen.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=1711&b_id=1334&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Krom-Bio-Chrom+90tab
Gjest Tjoms Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 Jeg begynte med candida-dietten og kuttet ut mel, gjær, melk, eddik, røkt mat, sukker (og søtningsstoffer), frukt og raffinerte karbohydrater (pasta, ris, potet o.l) på dagen. Vet akkurat hva du går gjennom, og kroppen din vil trolig krangle fremover fordi du "utsetter" kroppen for avgiftning. Det er både emosjonell og fysisk påkjenning, men helsefordelene er store. Lag deg noe snacks istedet, f.eks hummus og gulrot/selleri. 1
Snikk Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2011 Har ingen sympati med vestlige menneskers forakt for egen kropp. Hæ? Det er ikke snakk om en slankekur, det er snakk om en kur for å få helsa på plass igjen. 5
Snikk Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 1. juni 2011 Takk for svar og tips! Spiser allerede gulrøtter til den store gullmedaljen Skal prøve kromtabletter hvis dette suget ikke gir seg snart.
Kahlan Amnell Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Sørg for å ha noe som er enkelt å lage til og mettende på lur. Kjøtt, fisk og grønnsaker er gode valg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 For meg fungerer det å pusse tenner når godtesuget er på sitt verste, av en eller annen grunn. 1
Gjest Icido Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Skjønner deg veldig godt, har samme problem selv. Candida + ekstremt søtsug. Ble så ille i stad at jeg gikk rett på butikken og kjøpte 150 g sjokolade som jeg spiste opp på et kvarter. Hvis du kan spise litt frukt kan du skjære opp eplebåter og ha kanel på dem og varm de i 10-15 min i ovnen til de er myke. Det er veldig godt. Og en skål med varme blåbær og bringebær med skiver av banan i er veldig godt det og. Kromtabletter kan funke. Dessverre blir jeg utrolig kvalm av de, så jeg kan ikke ta de. :/
Gjest Tjoms Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Skjønner deg veldig godt, har samme problem selv. Candida + ekstremt søtsug. Ble så ille i stad at jeg gikk rett på butikken og kjøpte 150 g sjokolade som jeg spiste opp på et kvarter. Hvis du kan spise litt frukt kan du skjære opp eplebåter og ha kanel på dem og varm de i 10-15 min i ovnen til de er myke. Det er veldig godt. Og en skål med varme blåbær og bringebær med skiver av banan i er veldig godt det og. Kromtabletter kan funke. Dessverre blir jeg utrolig kvalm av de, så jeg kan ikke ta de. :/ Søtsuget VIL gi seg, når man bare er på dag 2 må man smøre seg med tålmodighet. Frukt skal man IKKE spise på candida-diett. TS, du skriver ingenting om at du må kutte ut hvete, andre søtningsstoffer, frukt, sopp røkt mat, eddik, o.l i tillegg til det du nevner? Endret 1. juni 2011 av Tjoms 1
Gjest Icido Skrevet 1. juni 2011 #14 Skrevet 1. juni 2011 Søtsuget VIL gi seg, når man bare er på dag 2 må man smøre seg med tålmodighet. Frukt skal man IKKE spise på candida-diett. Kan man ikke spise et eple om dagen engang? Har lest at 250 g frukt om dagen er ok? Man bør sikkert holde seg unna frukt også, men bittelitt frukt, kan man ikke spise det engang? Bringebær har hvertfall ikke så mange karbohydrater, så det bør jo gå bra å spise det?
Gjest Tjoms Skrevet 1. juni 2011 #15 Skrevet 1. juni 2011 Kan man ikke spise et eple om dagen engang? Har lest at 250 g frukt om dagen er ok? Man bør sikkert holde seg unna frukt også, men bittelitt frukt, kan man ikke spise det engang? Bringebær har hvertfall ikke så mange karbohydrater, så det bør jo gå bra å spise det? Nei man skal ikke spise noe frukt, ihvertfall ikke søt frukt. Kanskje en grapefrukt går ok. Bringebær inneholder ofte mugg (med mindre man plukker friske), så styr unna. Styr også unna raske karbs generellt, pasta, ris,potet. Nøtter skal man også unngå, særlig cashews, pistasj og peanøtter.
Gjest Icido Skrevet 1. juni 2011 #16 Skrevet 1. juni 2011 Nei man skal ikke spise noe frukt, ihvertfall ikke søt frukt. Kanskje en grapefrukt går ok. Bringebær inneholder ofte mugg (med mindre man plukker friske), så styr unna. Styr også unna raske karbs generellt, pasta, ris,potet. Nøtter skal man også unngå, særlig cashews, pistasj og peanøtter. Så kjedelig Ekkelt at det er mugg i bringebær. Hvor lenge bør man gå på candida-dietten før man kan begynne å spise litt frukt igjen da? Hvor lang tid tar det før all candida-soppen død mener jeg, når man ikke har spist noe av det du sier en stund
Gjest Tjoms Skrevet 1. juni 2011 #17 Skrevet 1. juni 2011 Så kjedelig Ekkelt at det er mugg i bringebær. Hvor lenge bør man gå på candida-dietten før man kan begynne å spise litt frukt igjen da? Hvor lang tid tar det før all candida-soppen død mener jeg, når man ikke har spist noe av det du sier en stund Det kommer helt an på. Jeg fikk beskjed om å gå minst 2 mnd på streng diett, begynte å spise søtt igjen med en gang. Tabbe. Prøv med et eple eller 2 uka og se hvordan det går. Jeg har ikke spist frukt på over 3 år, bortsett fra grapefrukt. Sukker holder jeg meg også unna, kroppen har det så mye bedre uten. Det som er med candida er at den dør aldri så lenge man spiser søtt/ting som brytes ned som sukker, selv etter en "kur". Den våkner fort til live igjen. Det beste er å legge om kostholdet for godt, og det gir jo andre helsefordeler også
Snikk Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #18 Skrevet 1. juni 2011 Søtsuget VIL gi seg, når man bare er på dag 2 må man smøre seg med tålmodighet. Frukt skal man IKKE spise på candida-diett. TS, du skriver ingenting om at du må kutte ut hvete, andre søtningsstoffer, frukt, sopp røkt mat, eddik, o.l i tillegg til det du nevner? Nei, jeg opprettet tråden mest pga søtsuget, men ser jo nå på noen av tipsene jeg får at jeg burde ha inkludert alt jeg må unngå. Dette er utrolig slitsomt. Har nå spist stekt kyllingfilet og wokkede grønnsaker uten noe som helst på til middag, for jeg aner ikke hva jeg KAN ha på Noen som har noen helt konkrete tips til sauser eller annen "fuktighet" jeg kan ha på middagsmåltidene?
Gjest Tjoms Skrevet 1. juni 2011 #19 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Nei, jeg opprettet tråden mest pga søtsuget, men ser jo nå på noen av tipsene jeg får at jeg burde ha inkludert alt jeg må unngå. Dette er utrolig slitsomt. Har nå spist stekt kyllingfilet og wokkede grønnsaker uten noe som helst på til middag, for jeg aner ikke hva jeg KAN ha på Noen som har noen helt konkrete tips til sauser eller annen "fuktighet" jeg kan ha på middagsmåltidene? Jeg hadde kjempeproblemer da jeg begynte med dette, og frustrasjonen ble enda større da jeg ble veganer i tillegg Du kan lage hjemmelaget salsa og guakamole, det er kjempegodt! Hummus er også helt fantastisk nydelig (jeg lager den uten tahini). Jeg lager også hjemmelaget dressing av kaldpresset olivenolje, sitron,l salt, litt hvitløk, og ferske urter. Du kan kjøpe en kartong hakkede tomater (ikke kjøp hermetisk), bare sørg for at det ikke er sukker i, helle litt over wooken, og la putre litt. Du kan også spise litt quinoa og sånne ting istedet for ris, godt å ha i salat. Kikerter og linser er også helt topp, selv om det er karbohydrater så er det lav GI. Men ikke spis det i tillegg til kjøtt/fisk, ha det som erstatning. Enormt mye godt man kan lage når man bare får utvidet horisonten litt. Linsesuppe/gryte er utrolig godt, det er også kikertburgere, hummus, kikertgryte/suppe. Man finner ørten varianter med oppskrifter på nett, man må bare tilpasse seg etter hva man kan spise vær også forsiktig med for mye egg, det er veldig veldig slimete, candida elsker slim. Endret 1. juni 2011 av Tjoms
Snikk Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #20 Skrevet 1. juni 2011 candida elsker slim. Hahah, bleh Tusen takk for tipsene, keep em' comin' Er det vanlig at magen blir ENDA rarere enn vanlig når man først begynner på denne dietten? Plutselig er magen kjempefull av luft, til tross for at jeg ikke har rørt sukker, hvete, gjær, melk eller noen av de andre tingene på snart to døgn. Eller: Er dette fortsatt de normale kjipe svingningene i tarmsystemet? Kan jeg egentlig forvente noen merkbar bedring allerede? Når er det i så fall vanlig at de fleste begynner å merke noe?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå