Gjest Fighter Skrevet 13. november 2003 #21 Del Skrevet 13. november 2003 Jeg skriver bokmål og er fornøyd med det. Skriv gjerne nynorsk, men jeg skriver bokmål. Ganske enkelt fordi det er nærmest talemåten min. Og , nei jeg har ikke et dårlig sexliv for det... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 13. november 2003 #22 Del Skrevet 13. november 2003 Vel..Min personlige forskning heller mere til at nynorskbrukere er negativt følelelsesorienterte' date=' de griner og truer seg til det meste. De som bor i nynorskdistrikt er gjerne lavt utdannet, og med dertil tilhørende løsningsorientering...uten evne til å se realiteten i øynene..Samt at de tror at de kan forvente de samme tilbudene i de mest griskgrendte strøk av landet.[/quote'] hehe, ja det var jammen reflektert! jøss, det er da jeg lurer på hva utdanning har du? Du høres litt ut som dem du beskriver her, er du fra ei bygd eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #23 Del Skrevet 14. november 2003 Men så svar på det jeg spurte om da!!! Hva slags næringsliv finner man som oftest der man har nynorsk som offisielt skriftspråk? Hva slags muligheter har man der ellers i livet? Småe kommuner har gjerne "familiedynastier" som styrer og steller alt. Som en sa til meg; i vedkommendes familie hadde de oversikt over alle i bygda da alle hadde jobber som tilsa det! Og kom ikke og si at man ikke snakker sammen. Jeg opplevde selv å bli utspørret om personlige forhold av en slektning jeg jobbet med(da jeg trengte medisinsk hjelp), om noe som jeg visste min kollega ikke likte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 14. november 2003 #24 Del Skrevet 14. november 2003 Skrev et langt svar her, men tror bare det kan være. Det blir bare feil og ender bare med krangling. Men det du sier høres for meg ut på samme nivå som "blondiner er dumme i hue". Ting er ikke slik. Selvfølgelig er der nok bygder der det foregår mange ting, jeg er veldig glad jeg ikke bor i et så isolert samfunn. Men tror du det er fordi det er en nynorskkommune? Bare se her på Kvinneguiden - det sladres så vanvittig og interessen er for mange å bedømme andre i stede for seg selv. Mennesker er slik, ikke fordi de bor i bygd, men fordi mange er slik. Det viser bare bedre i små kommuner. På større plasser får de ikke samme oversikt. Men du kan være sikker på at menneskene i Oslo er ikke noe bedre enn i en eller annen bygd på vestlandet. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 14. november 2003 #25 Del Skrevet 14. november 2003 Og hva er svaret på de andre spørsmålene? Ta deg ein tur til Møre, sjå på møbelindustrien, fiskeindustrien, jordbruksbygdene, og delta gjerne i idrettslag, kor, musikklag. Du er ikkje oppdatert, gjest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 14. november 2003 #26 Del Skrevet 14. november 2003 For å svare et annet av spørsmålene dine, gjest: - selv om hovedkontorene til f.eks. Norsk Hydro og Elkem ligger i Oslo, er det ikke der verdiskapningen skjer. En stor del av f.eks. den kraftkrevende industrien ligger på Vestlandet, som er kjerneområdet for nynorsken. Hilsen Ingeborg - ektefødt byjente og bokmålsbruker som her lar seg provosere på distriktenes vegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #27 Del Skrevet 14. november 2003 Se på reaksjonen, når noe går "skeis", til de som jobber i "nynorskdistrikt" innenfor de næringene dere beskriver. Slike reaksjoner finner man også i bokmåldistrikt(blandt "gutta på gølvet") men der har man også annet allsidig næringsliv. Jeg snakker heller ikke om verdiskaping, jeg snakker om folks reaksjonsmønstre, hvordan de oppfører seg og handler. Evne til å tenke positivt, takle omstilling, hvordan alt blir krisemaksimert osv. Det er dessuten en tendens til at slike reaksjoner forplanter seg til "alle" i disse distiktene. Ihvertfall får man det inntrykket fra media; de fremstiller det som om ALLE støtter saken, ALLE stiller opp, ALLE sørget....Snakk om meningsdiktatur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 14. november 2003 #28 Del Skrevet 14. november 2003 Gjest: Er næringslivet på Kløfta, i Ringsaker eller i Tvedestrand så utrolig mer allsidig enn i Sauda eller Sykkylven? Er vel få deler av landet som har vært så gode på omstilling som Sunnmøre, spør du meg. (Og jeg mener ikke å henge ut Kløfta, Ringsaker eller Tvedestrand - de får bare tjene som eksempler her.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #29 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg snakker om mine erfaringer fra områder jeg kjenner til. Jeg har sagt at dette er min personlige "forskningsrapport". Dette er ikke en diskusjon om næringspolitikk fra min side; men hvordan bl.a reaksjonsmønstre er innenfor visse næringer, og at disse næringene finnes det mye av i i "nynorskdistrikt". Jeg har også lyst til å nevne reaksjonen blandt næringsliv og media her i distriktene om noen sier dem imot, eller stiller spørsmål; da blir man latterligjort og saken hauset opp til de grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 14. november 2003 #30 Del Skrevet 14. november 2003 Kjære gjest - kan du konkretisere "forskningen" din litt? Er så vanskelig å vite helt hva du mener når du ikke har eksempler - nå blir det bare påstander, og da har jeg vanskelig for å diskutere. Og jeg diskuterer gjerne med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #31 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg har sagt det flere ganger; jeg har kommet med en PERSONLIG "forskningsrapport". Over noe jeg personlig har sett og opplevd, og fundert en del over....Dette er ingen kvalitetssikret forskningsrapport. Jeg leste at den forskningsrapporten som det ble henvist til her omtalte bl.a områder i Møre og Romsdal og vel Sørlandet.. Det finnes andre "nynorskdistrikt" og vet du Jeg ønsker ikke å gå så veldig mye mere inn på dette her, da jeg ønsker å bevare en viss anonymitet. Om det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 14. november 2003 #32 Del Skrevet 14. november 2003 Men det blir så usaklig når du ikke vil vise til hvilke omstillingsprosesser, hvilke aksjoner, hvilke områder det gjelder. Det som regnes som nynorskens kjerneområder er det indre av Telemark og Buskerud, det indre av Agderfylkene, det meste av Rogaland (unntatt stavangerområdet), det meste av Hordaland (unntatt Bergen), Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal samt deler av Trøndelag. Når du skjærer alle over en kam slik du gjør - mener du da at alle i alle disse områdene er sytete og like flinke til å tenke konstruktivt i en krisesituasjon, eller har du noe mer konkret å komme med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #33 Del Skrevet 14. november 2003 Men det blir så usaklig når du ikke vil vise til hvilke omstillingsprosesser, hvilke aksjoner, hvilke områder det gjelder. Det som regnes som nynorskens kjerneområder er det indre av Telemark og Buskerud, det indre av Agderfylkene, det meste av Rogaland (unntatt stavangerområdet), det meste av Hordaland (unntatt Bergen), Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal samt deler av Trøndelag. Når du skjærer alle over en kam slik du gjør - mener du da at alle i alle disse områdene er sytete og like flinke til å tenke konstruktivt i en krisesituasjon, eller har du noe mer konkret å komme med? Når jeg sier at "nynorskdistriktene" ikke bare omfatter de delene av landet som man har trukket fram i forskningsrapporten, så må en jo kunne anta at jeg ikke trekker alle under en kam. Jeg snakker om det området jeg kjenner til. Ja, jeg mener at folk HER i distriktet jeg bor er sytete og lite flinke til å tenke konstruktivt i en krisesituajson, ihvertall slik det blir fremstilt i media. Som belegg for dette kan jeg også trekke fram uttalelser fra nasjonalt medisinsk fagpersonale som karakteriserer opplysninger gitt av lokalbefolkningen som skremselspropaganda. Det er jeg fullstendig enig i. Når det gjelder mine personlige forutsetninger for å uttale meg så kan jeg fortelle at jeg har minst 8 års utdanning, og jeg har jobbet blandt "gutta på gølvet" i mange år, så jeg kjenner kulturen der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 14. november 2003 #34 Del Skrevet 14. november 2003 Men kan du automatisk si at det er fordi det skrives nynorsk i ditt distrikt at det er sånn? Jeg ser i hvert fall ingen umiddelbar årsak-virkning-sammenheng i denne saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #35 Del Skrevet 14. november 2003 Men kan du automatisk si at det er fordi det skrives nynorsk i ditt distrikt at det er sånn? Jeg ser i hvert fall ingen umiddelbar årsak-virkning-sammenheng i denne saken. Den forskningsrapporten som det vises til her, og som vistnok kalles en hyoptese, kan etter min oppfatning heller ikke vise til noen "automatikk" i sin konklusjon.Man snakker om sterk tilhørighet, selvtillit bl.a som årsaksfaktorer til at man velger nynorsk som skriftspråk. Dette med sterk tilhørighet kan jeg understreke på; holdningen er etter min mening preget av sterk lokal patriotisme(misliker spesielt Oslo og alt som skjer der), der man kun verdsetter eget distrikt(verdiskaping). Selvtilliten her er vel mest basert på "arbeiderklassens kultur"; bl.a samhold basert på arbeiderklassens tilhørighet, om å ikke skille seg ut, kollektiv meningsdiktatur. Disse faktorene anser jeg for å ha en "negativ verdi". Disse faktorene kan derfor etter min oppfatning også brukes som årsaksfaktor til det negative reaksjonsmønstre som jeg finner her i distriktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 14. november 2003 #36 Del Skrevet 14. november 2003 Den forskningsrapporten som det vises til her, og som vistnok kalles en hyoptese, kan etter min oppfatning heller ikke vise til noen "automatikk" i sin konklusjon.Man snakker om sterk tilhørighet, selvtillit bl.a som årsaksfaktorer til at man velger nynorsk som skriftspråk. Dette med sterk tilhørighet kan jeg understreke på; holdningen er etter min mening preget av sterk lokal patriotisme(misliker spesielt Oslo og alt som skjer der), der man kun verdsetter eget distrikt(verdiskaping). Selvtilliten her er vel mest basert på "arbeiderklassens kultur"; bl.a samhold basert på arbeiderklassens tilhørighet, om å ikke skille seg ut, kollektiv meningsdiktatur. Disse faktorene anser jeg for å ha en "negativ verdi". Disse faktorene kan derfor etter min oppfatning også brukes som årsaksfaktor til det negative reaksjonsmønstre som jeg finner her i distriktet. Vel - jeg kan jo bare forholde meg til min egen opplevelse. Men faktisk bor jeg på et sted der det er mange mange små kommuner rundt, og det kan fritt velges bokmål eller nynorsk i de fleste skoler. Men det du beskriver stemmer overhode ikke med det jeg opplever. Arbeiderklassemiljø? Patriotisme? Meningsdiktatur? nehei - det er slik jeg syns der er her inne til tider det Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #37 Del Skrevet 14. november 2003 Er det mulig å forstå at det KAN være slik da?? Jeg sier da ikke at jeg sitter med fasiten på hvordan folk har en tendens til å reagere i alle nynorskkommuner. Jeg snakker om hvordan jeg har tolket det i mitt distrikt, og hvorfor jeg mener det jeg gjør! Jeg sier ikke at du tar feil. Vil du hevde at jeg tar feil i min hypotese og tolkning i hvordan jeg opplever det her i distriktet? Er alle nynorskkommuner like? Det er da heller ikke grunnlag for å si at den opprinnelige hypotesen er den eneste riktige. Dessuten snakker jeg om reaksjonmønstre etter en "krisesituasjon". Og om hvordan de positive faktorene da gir grunnlag for et negativt reaksjonsmønster her i distriktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 14. november 2003 #38 Del Skrevet 14. november 2003 Er det mulig å forstå at det KAN være slik da?? Jeg sier da ikke at jeg sitter med fasiten på hvordan folk har en tendens til å reagere i alle nynorskkommuner. Jeg snakker om hvordan jeg har tolket det i mitt distrikt, og hvorfor jeg mener det jeg gjør! Jeg sier ikke at du tar feil. Vil du hevde at jeg tar feil i min hypotese og tolkning i hvordan jeg opplever det her i distriktet? Er alle nynorskkommuner like? Det er da heller ikke grunnlag for å si at den opprinnelige hypotesen er den eneste riktige. Dessuten snakker jeg om reaksjonmønstre etter en "krisesituasjon". Og om hvordan de positive faktorene da gir grunnlag for et negativt reaksjonsmønster her i distriktet. Som sagt, jeg kan bare forholde meg til min egen opplevelse. Min følelse derimot er at du har en hypotese bygget på noe du har reflektert lite over. Men - en hypotese skal jo egentlig motbevises da, det er jo poenget det - så som hypotese er den grei nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 14. november 2003 Forfatter #39 Del Skrevet 14. november 2003 [et-måtte-bare-innspill]Se! Jeg bruker 'store' ord og derfor har jeg rett! Og vet helt klart hva jeg snakker om![et-måtte-bare-innspill] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #40 Del Skrevet 14. november 2003 Som sagt, jeg kan bare forholde meg til min egen opplevelse. Min følelse derimot er at du har en hypotese bygget på noe du har reflektert lite over. Men - en hypotese skal jo egentlig motbevises da, det er jo poenget det - så som hypotese er den grei nok. Din følelse? Skal man basere seg på hva man føler? Har du motbevist det jeg sier? Har jeg sagt at du tar feil?? Mine synspunkter er vel dokumentert i sosiologisk forskning. "jeg kan bare foholde meg til min egen opplevelse"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå