Gå til innhold

melke-/laktoseallergi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å mistenke at jeg reagerer på melk. I helgen spiste jeg is og dagen etter ble jeg veldig kvalm og uggen i magen. I går var jeg helt fin igjen, men jeg spise kokesjokolade og i dag er jeg kvalm og uggen. Kan dette ha sammenheng med melk? Jeg er værtfall ikke gravid, da jeg ikke har hatt sex enda. Jeg har ei tante som er allergisk mot melk, så kanskje det kan ligge i genene?

Hvis du har melke-/laktose allergi, hvordan reagerer du om du får i det noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynner å mistenke at jeg reagerer på melk. I helgen spiste jeg is og dagen etter ble jeg veldig kvalm og uggen i magen. I går var jeg helt fin igjen, men jeg spise kokesjokolade og i dag er jeg kvalm og uggen. Kan dette ha sammenheng med melk? Jeg er værtfall ikke gravid, da jeg ikke har hatt sex enda. Jeg har ei tante som er allergisk mot melk, så kanskje det kan ligge i genene?

Hvis du har melke-/laktose allergi, hvordan reagerer du om du får i det noe av dette?

hei, jeg reagerte slik på melkeprodukter før jeg kuttet dem helt ut. Jeg ble kvalm og småskjelven og generelt uopplagt hvis jeg spiste noe med fløte eller rømme, og hvis jeg spiste ekstra mye melkeprodukter (for eksempel lasagne laget med melk, youghurt, og sjokolade) iløpet av en dag hadde jeg så vondt i magen at jeg bare vrei meg av smerte.

Ifølge legen min var dette typiske symptomer. Etter det har jeg hatt mange tilfeller av gallestein, og nå har jeg fått vite at jeg kanskje ikke er laktoseintolerant likevel, men at det er fettmengden i disse tingene som har gjort det.

Men som sagt, det kan tyde på at du er laktoseintolerant, og beste måten å finne det ut på er ved laktosebelastning. Spis masse melkeprodukter og noter hva du spiser og hvordan du føler deg fortløpende, for så å avstå helt fra disse tingene en uke eller to, for så å prøve igjen. Noter hele tiden hvordan formen er, så ser du en evt. sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være melk, men det trenger ikke være laktosen, kjenner et par som er allergiske mot melkeproteiner. Det kan også være at du er allergisk for sukker. Eller noe helt annet, eller det kan være et sammentreff. Beste måten å sjekke det på, er å ta en allergitest hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske tydelige indikasjoner på at du reagerer på melkeprodukter. Men om det er laktosen eller melkefettet du reagerer på er vanskeligere å si. Prøv å drikk laktose-redusert melk, hvis du enda reagerer så er det mulig at det er melkefettet du reagerer på. Og ja, Melkeallergi og intolleranse er arvelig. Jeg har fått både melkefett-intolleranse og gluten-følsomhet fra min mor.

Mange vil oppleve symptomer svært forskjellige, noen får mye luft i magen, og vondt i magen, noen blir svært kvalme og kaster opp, noen får migrene og kraftig hodepine. Mens noen hovner opp i ansiktet og halsen og blir rød. Skjelvinger og krampetrekninger i noen muskler har jeg og hørt at noen opplever.

Prøv å drikk forskjellige typer melk (ikke samme dag) Først helmelk, noter reaksjonen, så lettmelk, noter reaksjonen, så skumma melk, noter reaksjonen, så prøver du laktose redusert.

Jeg tåler ikke melkefettet, men jeg kan fint drikke skumma melk uten at jeg reagerer nevneverdig. Blir litt "tung" i magen bare. Så om du ikke reagerer på skummamelka så er det nok melkefettet. Men om du reagerer på den og ikke laktoseredusert, så tåler du ikke laktosen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan migrene være laktoseallergi, uten noen andre symptomer samtidig i det hele tatt?

(ikke TS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan migrene være laktoseallergi, uten noen andre symptomer samtidig i det hele tatt?

(ikke TS)

Det er nesten umulig å si, men man kan oppleve migrene alene som en reaksjon på laktoseallergi. Men man kan få migrene av utrolig mye rart, som pølser, rødvin, sol, skarpt lys, skarpe lyder, parfyme, stress osv.

Men hvis man opplever å få migrene etter inntak av melkeprodukter så er det ikke umulig at det har en sammenheng.

Hvis du opplever migrene eller bekymrer deg for om du er allergisk mot noe, så bør du ta dette opp med en lege. De kan teste deg å sjekke nøyaktig, og også fortelle deg hvilke symptomer du kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være melk, men det trenger ikke være laktosen, kjenner et par som er allergiske mot melkeproteiner. Det kan også være at du er allergisk for sukker. Eller noe helt annet, eller det kan være et sammentreff. Beste måten å sjekke det på, er å ta en allergitest hos legen.

Når det gjelder laktose/melkeallergi, så er det svært få som bare kan ta en test. Det er som regel noe man selv må teste seg frem til ved å utelukke visse matvarer og se om man blir bedre, ettersom denne type allergi ofte ikke er synlig i de testene man har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder laktose/melkeallergi, så er det svært få som bare kan ta en test. Det er som regel noe man selv må teste seg frem til ved å utelukke visse matvarer og se om man blir bedre, ettersom denne type allergi ofte ikke er synlig i de testene man har idag.

Nei det jo slett ingen garanti for at en test hos legen kan bekrefte det. Men det er greit å ha dette gjort for å utelukke at det er noe annet som forårsaker det, eller muligens kan være med å forverre symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Etter en lengre periode uten melk har jeg nå begynt å drikke litt melk igjen og jeg opplever piping fra brystet, harker og hoster. Kan dette bety at jeg ikke tåler melk? Viser ingenting på test hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...