Gå til innhold

Beroligende ved tannbehandling


Devana

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle være litt "føre var" før jeg skal til tannlegen for å diskutere min neste visdomstann. Jeg skal ta enda en visdomstann og den jeg tok sist gikk jo greit, men jeg var så nervøs at jeg måtte få en kald klut i pannen etter at jeg hadde fått bedøvelsen. Det tok også veldig lang tid å få tannen ut, noe som forverret nervøsiteten min og den generelle skrekken jeg har for tannbehandling.

Er det noen som har erfaring med beroligende før tannbehandling? Er det mulig? Vil det kræsje med bedøvelsen? Jeg tenker da IKKE på lystgass eller narkose, det blir litt i overkant, men heller noe som roer nervene bittelitt uten å slå meg i svime. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hiver nedpå et par sobril hvis jeg skal trekke tenner eller gjøre noe annet skummelt hos tannlegen. Det fungerer helt supert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver nedpå et par sobril hvis jeg skal trekke tenner eller gjøre noe annet skummelt hos tannlegen. Det fungerer helt supert;)

Får du resept fra tannlegen eller legen? Blir skrekken dempet da? (hvis du er redd, vel og merke). Føler du deg døsig eller svak i musklene? Jeg vil gjerne fungere samtidig (det er trapper opp til tannlegen :fnise: ) Hvor lang tid i forkant tar du pillene for at de skal fungere? Hvor mye tar du?

Wow, det ble mange spørsmål, men jeg må jo utnytte sjansen når jeg finner noen som har prøvd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beroligende av lege da jeg skulle trekke visdomstann.. Var ikke noe vidunderkur, var ordentlig nervøs, men regner med det ville vært verre om jeg ikke hadde fått det. Det var såpass sterk at da vi kjørte tilbake leste jeg "Velkommen til Pakistan" der det egentlig stod "Velkommen til Fredrikstad", uten at jeg tenkte noe mer over det :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får valium av nåværende tannlege, det fungerer veldig fint, siden det tar nervene, men ikke gjør meg sløv og utafor. Må møte 30 minutter før timen, for å få pillen av sekretæren, så virker den innen vi begynner. Fortalte på forhånd at jeg har tannlegeskrekk, og da var det greit. For meg utgjør medisineringen forskjellen på å sitte i stolen og hylgrine av skrekk som en liten unge, og å kunne håndtere det på en normal måte, selv om jeg på ingen måte trives i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått beroligende av tannlegen min etter at jeg hadde to skrekkopplevelser da jeg opererte ut visdomsjekslene mine.

Fungerer veldig greit, jeg møter opp 30-45 min før behandling og får tablett av resepsjonisten. Før jeg vet ordet av det sitter jeg og gjesper på venteværelset og så er det inn til behandling - uten tårer, redsel, skjelving og svetting. Veldig, veldig greit! Blir ikke dopet, men likegyldig. Man kjenner fortsatt skrekken, på en måte, men den er bare totalt irrelevant for situasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg holder på å få vistomstenner nå... Vet det ikke er plass til de, men tørr ikke gå til tannlegen, skikkelig angst! Vet faktisk ikke om det vil hjelpe med beroligende heller, tror jeg må bli ordentlig neddopa, så jeg sover... Vet dere om det er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tror jeg holder på å få vistomstenner nå... Vet det ikke er plass til de, men tørr ikke gå til tannlegen, skikkelig angst! Vet faktisk ikke om det vil hjelpe med beroligende heller, tror jeg må bli ordentlig neddopa, så jeg sover... Vet dere om det er mulig?

Hvis du har så ille skrekk at du ikke kommer den opp i tannlegestolen så går det ann å søke om å få narkose på sykehuset. Det har jeg gjordt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver nedpå et par sobril hvis jeg skal trekke tenner eller gjøre noe annet skummelt hos tannlegen. Det fungerer helt supert;)

Man skal ikke bare "hive nedpå et par sobril" på denne indikasjonen. Dette er et kraftig medikament, som kan være farlig hvis man ikke bruker det riktig.

Slike medikamentermskal kun foreskrives av lege, og brukes til det de er tenkt til. Det kan godt være man kan få det for tannlegeskrekk, men dette er en INDIVIDUELL vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Jeg synes rådet ditt er dumt, slik det er formulert. Dette er ikke sukkertøy, og kan være meget farlig hvis det blir brukt galt, eller i kombinasjon med andre ting. Det er sikkert godt ment, men jeg synes det er riktig å advare mot en slik lemfeldig omgang med kraftige medikamenter. Dessuten sitter dette medikamentet VELDIG lenge i kroppen, og kan medføre fare f. eks. hvis man kjører bil i dagene efterpå. det kan være snakk om så mye som hundre timer efter inntak. Kræsjer du da, kan du få alvorlige juridiske problemer. I tillegg til at du kan bli dømt for narkotikabesittelse hvis medikamentet ikke er skrevet ut til deg.

Beklager hvis jeg er krass, men dette ernfaktisk ganske alvorlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo uansett innom en lege for å få Sobril så vurderingen får legen ta seg av. Selv fikk jeg Sobril mens jeg gikk gravid, funket mot det de skulle uten at jeg ønsker å gå nermere inn på det.

Ts burde ta kontakt med fastlegen sin. Det er h*n som kan vurdere best hva som vil hjelpe. Skjønner godt hva tannlegeskrekk er, har selv tatt visdomstenner i narkose pga skrekken. Har ikke gjort store vonde ting ellers men når den dag kommer må jeg også ha noe ekstra for å takle bedøvelsessprøyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått/får Valium, Sobril og Vival i forbindelse med tannlegebesøk, og jeg føler det er til minimal hjelp.

Det hjelper meg til å få sove natten før, men jeg er like fordømt redd når jeg kommer til tannlegen. Panikkanfall, hyperventilering, gråt, oppkast osv osv. Jeg blir trøtt og litt sosete i hodet, men kroppen fungerer fint. Blir kanskje litt ekstra klønete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....

Det er nok dessverre ikke slik at man kun får dette fra lege. Det kan også komme fra venner og bekjente, eller familie. Statistisk sett er det mor som oftest er den største langeren her, mener jeg at en undersøkelse avdekket for omtrent ti år siden. Mange har slikt i medisinskabet, fordi de selv eller noen andre i husstanden fikk det utskrevet for noe annet for lenge siden. Og noen kjøber det illegalt på gaten. Men da har man kanskje større problemer enn tannleheskrekk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått/får Valium, Sobril og Vival i forbindelse med tannlegebesøk, og jeg føler det er til minimal hjelp.

Det hjelper meg til å få sove natten før, men jeg er like fordømt redd når jeg kommer til tannlegen. Panikkanfall, hyperventilering, gråt, oppkast osv osv. Jeg blir trøtt og litt sosete i hodet, men kroppen fungerer fint. Blir kanskje litt ekstra klønete.

Da synes jeg det høres ut som det er meningsløst å gi deg dette. Hvis søvn natten før er et problem, finnes det langt bedre og mindre farlige medikamenter. Og hjelper det ikke på selve tannlegeskrekken, er vel poenget borte? Jeg håber ikke du kjører til tannlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett i at dette er meningsløst for meg, men det vet man ikke før man faktisk har prøvd. Og selvsagt kjørte jeg ikke, jeg er jo ikke idiot heller!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at dette er meningsløst for meg, men det vet man ikke før man faktisk har prøvd. Og selvsagt kjørte jeg ikke, jeg er jo ikke idiot heller!

Det gleder meg å høre. Jeg mener selvsagt ikke at det var galt av legen din å skrive ut dette, me det er tydelig at du ikke oppnår ønsket effekt. Det finnes forøvrig tannleger som har spesialisert seg på pasienter med sterk tannlegeskrekk. Jeg har latt meg fortelle at mange synes det er lettere å få behandling hos en slik, og jeg kan tenke meg at de er bedre på å utrede medikamentell hjelp i denne forbindelse, evt samarbeider med almennleger eller psykiatere i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dette har blitt en tråd om medisinbruk, velger jeg å stenge den i hht reglene. Da vi ikke kan vite hvilke kompetanse som ligger bak svarene du får her, anbefales det at du heller kontakter tannlegen din og drøfter problemstillingen der. Lykke til!

Kosemose, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...