Gjest imli Skrevet 31. mai 2011 #21 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Diskriminering handler ofte om frykt for det man ikke kjenner og skjønner. Derfor er det logisk at jo mer du har blitt utsatt for ulike folk og kulturer og bakgrunner, jo mer tolerant blir du. Jeg er sikker på at det forekommer hos alle samfunnslag, men min erfaring er at det er de med lavest utdanning og "sosial status" som er minst tolerante for de som er annerledes enn dem selv. Men ofte er det jo dei med lavast sosial status som har mest kontakt med folk frå andre kulturar. Berre ta dømet frå Oslo. Vestkanten er ganske blendakvit ift austkanten... Endret 31. mai 2011 av imli
Gjest Lottiplott Skrevet 31. mai 2011 #22 Skrevet 31. mai 2011 Generelt sett tror jeg at det kan stemme. Jeg hørte en reportasje på nyheten en gang, der de hadde sjekket utdanning, politisk tilhørighet og sånne ting sett i sammenheng. Da fant de ut at det er de med mest/høyest utdanning som stemte rødgrønt, og de som hadde lite utdanning som stemte blått. De med høy utdanning var også generelt mer åpne til andre folkegrupper. Nå har jeg ingen referanse på dette annet enn min hukommelse, men i min erfaring kan det nesten stemme. :-o
johnjohn Skrevet 31. mai 2011 #23 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Diskriminering handler ofte om frykt for det man ikke kjenner og skjønner. Derfor er det logisk at jo mer du har blitt utsatt for ulike folk og kulturer og bakgrunner, jo mer tolerant blir du. Jeg er sikker på at det forekommer hos alle samfunnslag, men min erfaring er at det er de med lavest utdanning og "sosial status" som er minst tolerante for de som er annerledes enn dem selv. Tull. Det er dem med dem som har mest kontakt og erfaring med folk fra andre kulturer som er mest skeptiske til dem. Og det skyldes erfaring. De som er mest "tolerante" er de som aldri har hatt noe med andre kulturer å gjøre. For eksempel SV-eliten på Oslo Vest, som sørger for at barna sine blir sendt på blendahvite skoler, mens de snakker så fint om hvor bra det er med multikultur og beriking. Endret 31. mai 2011 av johnjohn
Carrot Skrevet 31. mai 2011 #24 Skrevet 31. mai 2011 En lur mann sa en gang at: Smarte mennesker diskuterer fag, ideer og utvikling. Middels smarte mennesker diskuterer mellommenneskelige tema. Lite intelligente mennesker diskuterer hverandre. Så kommer det ann på da hva man legger i smart Sett fra et sosialpsykologisk ståsted er det mye sannhet i at mennesker er forskjellige, og at de ofte tiltrekkes av og søker til de menneskene de oppfatter tilhørighet til. Altså hvis en selv liker snakke om andre mennesker tiltrekkes man til andre som liker det samme... 1
Cuckold Skrevet 31. mai 2011 #25 Skrevet 31. mai 2011 Som tittelsen sier - er diskriminerende holdninger mest/mer utbredt blandt de lavere sosiale klasser? Tenker her på diskriminering pga kjønn, religion, etnisitet osv. Vi hadde en interessant diskusjon om dette i lunsjen idag. Mange av oss har dette som personlig erfaring. Men dersom vi reiser blikket fra individ til gruppenivå - ligger det noe i dette tror du? Er det så mange som er for diskriminering pga av kjønn, religion og etnisitet, da? Det du sikter til er kanskje egentlig folk som ønsker en annen innvandringspolitikk? Men da er det jo et lite redelig knep å omdøpe det til "diskriminerede holdninger i forhold til kjønn, religion, etnisitet osv". Er det ikke bedre å diskutere sak enn å omtale folk du er uenig med som fordomsfulle? Motviljen mot å diskutere denne saken åpent og redelig har jo nettopp vært noe av problemet i det politiske Norge og blant de utdannede klasser. Det er derfor spørsmålet har blitt overlatt til høyrepopulistene, noe vi på ingen måte er tjent med. Les hva jeg nettopp skrev i tråden Innvandring kun Frp som kjører mot strømmen?
Gjest imli Skrevet 1. juni 2011 #26 Skrevet 1. juni 2011 Tull. Det er dem med dem som har mest kontakt og erfaring med folk fra andre kulturer som er mest skeptiske til dem. Og det skyldes erfaring. De som er mest "tolerante" er de som aldri har hatt noe med andre kulturer å gjøre. For eksempel SV-eliten på Oslo Vest, som sørger for at barna sine blir sendt på blendahvite skoler, mens de snakker så fint om hvor bra det er med multikultur og beriking. Du har absolutt eit poeng her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå