AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Som tittelsen sier - er diskriminerende holdninger mest/mer utbredt blandt de lavere sosiale klasser? Tenker her på diskriminering pga kjønn, religion, etnisitet osv. Vi hadde en interessant diskusjon om dette i lunsjen idag. Mange av oss har dette som personlig erfaring. Men dersom vi reiser blikket fra individ til gruppenivå - ligger det noe i dette tror du?
sequin Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Jeg tror ikke det ligger noe i den påstanden egentlig, men blir spennende å se hva folk skriver her Fra mitt ståsted har jeg helt omvendt oppfattelse av det egentlig.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Vanskelig å si. Men tør si at det vil være en større forekomst av diskriminerende holdning på den jevne industri bedrift, enn f.eks det jevne universitet. Tror nøkkelen er kunnskap. Og her er utdanning viktig. Men du er jo selvføelig ikke ignorant pga at du mangler utdannelse eller det skorter på økonomien. Men det er kansje en større sosial aksept for å utrykke slike tanker? Og iforhold til innvandring - kansje en mer reell frykt for at "fremmed" arbeidskraft, skal stjele sin egen arbeidsplass.
Personlig12 Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Ift innvandring og ulike kulturer tror jeg det har endel med miljø å gjøre. Mange av de fra lavere sosiale klasse bor i kommunale boliger og strøk der det finnes en del innvandrere. Som vi har lest endel i avisene i det siste er ofte disse bofelleskapene tunget av kriminalitet, mye søppel, støy, lukt osv osv. Ved å bo tett oppi dette vil man automatisk utvikle dårlige holdninger. Disse holdningene er ofte lite saklige og går for det meste på manglende kulturforståelse. Men jeg er helt sikker på at det er noe i det. En lur mann sa en gang at: Smarte mennesker diskuterer fag, ideer og utvikling. Middels smarte mennesker diskuterer mellommenneskelige tema. Lite intelligente mennesker diskuterer hverandre. Endret 31. mai 2011 av Personlig12 1
Gjest imli Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 Ift innvandring og ulike kulturer tror jeg det har endel med miljø å gjøre. Mange av de fra lavere sosiale klasse bor i kommunale boliger og strøk der det finnes en del innvandrere. Som vi har lest endel i avisene i det siste er ofte disse bofelleskapene tunget av kriminalitet, mye søppel, støy, lukt osv osv. Ved å bo tett oppi dette vil man automatisk utvikle dårlige holdninger. Disse holdningene er ofte lite saklige og går for det meste på manglende kulturforståelse. Men jeg er helt sikker på at det er noe i det. En lur mann sa en gang at: Smarte mennesker diskuterer fag, ideer og utvikling. Middels smarte mennesker diskuterer mellommenneskelige tema. Lite intellegente mennesker diskuterer hverandre. Og dermed er folk frå lavare sosiale lag lite intelligente, meiner du?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 Og dermed er folk frå lavare sosiale lag lite intelligente, meiner du? Følte du deg truffet nå?
FrøkenJosefine Skrevet 31. mai 2011 #7 Skrevet 31. mai 2011 Hmm her på østlandet har jeg nesten litt motsatt oppfatning av det, virker som de i lavere lav har hatt mere med utlendinger og gjøre så de er litt mere liberale enn de som bare har sett dem i aviser! Men påstår ikke at det skorter på rasister og diskriminerende holdninger i de fleste samfunnslag... Dessverre!
Personlig12 Skrevet 31. mai 2011 #8 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Og dermed er folk frå lavare sosiale lag lite intelligente, meiner du? Sa jeg de var lite intelligente? Endret 31. mai 2011 av Personlig12
Gjest imli Skrevet 31. mai 2011 #9 Skrevet 31. mai 2011 Følte du deg truffet nå? Måtte jo kome Nei, det gjorde eg ikkje, veit godt at eg ikkje er lite intelligent, men eg blir forbanna når folk automatisk trur at mennesker frå lavare sosiale lag er mindre intelligente enn dei frå høgare klassar. Det sosiale/økonomiske lag me blir født inn i, har ingenting å gjere med intelligens. Men klart, jo høgare utdanning, jo meir kunnskap, og kunnskap er makt. Der er greia. 1
Personlig12 Skrevet 31. mai 2011 #10 Skrevet 31. mai 2011 Hmm her på østlandet har jeg nesten litt motsatt oppfatning av det, virker som de i lavere lav har hatt mere med utlendinger og gjøre så de er litt mere liberale enn de som bare har sett dem i aviser! Men påstår ikke at det skorter på rasister og diskriminerende holdninger i de fleste samfunnslag... Dessverre! Det kan være skummelt å sette seg for mye inn i disse tingene også. Så enig med deg der.
Gjest imli Skrevet 31. mai 2011 #11 Skrevet 31. mai 2011 Sa jeg de var lite intelligente? Du antyda det, ja. Du skreiv om mennesker frå lavare sosiale lag og den manglande kulturforståinga deira, for så å skrive at mindre intelligente mennesker diskuterar kvarandre.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #12 Skrevet 31. mai 2011 Mine erfaringer er at mindre intelligente mennesker har mer fordommer enn intelligente mennesker.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #13 Skrevet 31. mai 2011 Måtte jo kome Nei, det gjorde eg ikkje, veit godt at eg ikkje er lite intelligent, men eg blir forbanna når folk automatisk trur at mennesker frå lavare sosiale lag er mindre intelligente enn dei frå høgare klassar. Det sosiale/økonomiske lag me blir født inn i, har ingenting å gjere med intelligens. Men klart, jo høgare utdanning, jo meir kunnskap, og kunnskap er makt. Der er greia. Men handler ikke sosiale lag i Norge - nettopp om utdanning? Vi har jo tross alt ingen adel her.
Personlig12 Skrevet 31. mai 2011 #14 Skrevet 31. mai 2011 Du antyda det, ja. Du skreiv om mennesker frå lavare sosiale lag og den manglande kulturforståinga deira, for så å skrive at mindre intelligente mennesker diskuterar kvarandre. mhm
CoffeeCup Skrevet 31. mai 2011 #15 Skrevet 31. mai 2011 Og dermed er folk frå lavare sosiale lag lite intelligente, meiner du? Ja, dette er faktisk fakta, selvfølgelig en del unntak fra regelen, men sånn er det ja. Utdanning er knyttet til kunnskap, og knyttet til arbeid med høyere lønn. Høy lønn og du har råd til å bo for eksempel oslo vest. Lav lønn og er nesten tvunget til å bo på oslo øst. Lite kunnskap = lav sosial status.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #16 Skrevet 31. mai 2011 Og dermed er folk frå lavare sosiale lag lite intelligente, meiner du? På gruppenivå ja. http://folk.ntnu.no/kjekk/iq-test.html Om iq - "Sosial status, miljø og betydningen av foreldrenes IQ er noen faktorer".
Gjest imli Skrevet 31. mai 2011 #17 Skrevet 31. mai 2011 Men handler ikke sosiale lag i Norge - nettopp om utdanning? Vi har jo tross alt ingen adel her. Nei, det har me ikkje. I tradisjonelle klasse-teoriar er det jo kor du står ift arbeid som avgjer kva klasse du havnar i. Om du er arbeidstakar, eig ditt eiga arbeid, eller eig både ditt eiga og andres arbeid. Tidlegare hadde samfunnslag mykje med økonomi å gjere, det er nok mindre viktig i dag, som så mange har middels/god økonomi. No for tida er det nok kanskje utdanninga som tel mest, ja, i alle fall blir det ofte framstilt slik. Det kjem også litt an på kva du legg i utdanning. Meiner du høgare utdanning/lange studier, kortare profesjonsstudier, fag/svennebrev? Utdanning kan vere så mangt. Ungdom i dag får heldigvis ein god del allmennkunnskap i skulen. Du har også dei som har "jobba seg opp" utan utdanning, men likevel har gode jobbar og tjener mykje. Mange med høg/lang utdanning tjener ikkje spesielt godt. Samfunnslag/klassar er ei veldig kompleks greie. Interessant også. Men uansett ikkje egna til å putte mennesker i bås ift intelligens.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #18 Skrevet 31. mai 2011 Som en generalisering, så tror jeg at det stemmer ja. De aller aller fleste jeg har møtt/kjenner som ikke har noe utdanning har generelt mindre tolerante meninger og evner i mindre grad å se utover akkurat de nærmete behovene sine, som f.eks "det er så dyr bensin" "alle utlendinger er kriminelle" osv.
Gjest imli Skrevet 31. mai 2011 #19 Skrevet 31. mai 2011 mhm ? Ja, dette er faktisk fakta, selvfølgelig en del unntak fra regelen, men sånn er det ja. Utdanning er knyttet til kunnskap, og knyttet til arbeid med høyere lønn. Høy lønn og du har råd til å bo for eksempel oslo vest. Lav lønn og er nesten tvunget til å bo på oslo øst. Lite kunnskap = lav sosial status. For alle bur jo i Oslo? Som eg skreiv i eit anna innlegg - høg utdanning sikrar ikkje alltid så forferdeleg høg lønn. Mange yrker på vgs-nivå har vel så god lønn. Kva er eigentleg sosial status? Kun kunnskap? Kun pengar? Ei blanding? Eg tykkjer du tenkjer for svart-kvitt her. På gruppenivå ja. http://folk.ntnu.no/kjekk/iq-test.html Om iq - "Sosial status, miljø og betydningen av foreldrenes IQ er noen faktorer". No er IQ ein liten del av intelligensen vår. Me har mange formar for intelligens. Dei formane som blir fanga opp av IQ-testar blir kanskje meir fokusert på hos meir utdanna mennesker. Dessutan gjer t.d mangelfull skulegang at slike testar blir vanskelegare å gjennomføre, sjølv om det ikkje er noko i vegen med intelligensen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #20 Skrevet 31. mai 2011 Diskriminering handler ofte om frykt for det man ikke kjenner og skjønner. Derfor er det logisk at jo mer du har blitt utsatt for ulike folk og kulturer og bakgrunner, jo mer tolerant blir du. Jeg er sikker på at det forekommer hos alle samfunnslag, men min erfaring er at det er de med lavest utdanning og "sosial status" som er minst tolerante for de som er annerledes enn dem selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå