AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Jeg har den senere tiden hatt mye å gjøre med fastlegen min, og er veldig fornøyd med dennes håndtering av ting. Når jeg i overskriften skriver "oppmerksomhet" så mener jeg ikke en gave i den forstand. Helsepersonell har vel lov til å ta imot gaver inntil en viss verdi, men å gi en gave er ikke i seg selv poenget mitt. Jeg tenkte mer på å bestille en blomst med en minieske sjokolade eller noe sånt, og få levert til fastlegens hjemmeadresse. Ikke noe a la "hemmelig beundrer", vedkommende er gift og har familie, så det er viktig at det ikke blir noe "mystisk" i så måte. "Hilsen en fornøyd pasient ved xxxx legesenter", blir mer greia her. Det er ikke noe poeng at fastlegen vet hvem avsenderen er, tvert imot. Poenget er at jeg ønsker å gi vedkommende kreditt for å gjøre en god jobb, vise vedkommende at det finnes en pasient (sikkert flere) som er svært fornøyd med oppfølgingen. Jeg mener at folk som gjør en god jobb skal få vite det, det kan bety mye uansett hvilket yrke man har. Jeg har forsåvidt sagt det til vedkommende muntlig, det kunne jo vært bra nok, men har altså lyst til å gjøre noe litt mer utenfor det man forventer. Regner med at folk skjønner at dette verken handler om å gi noe av verdi eller det at jeg selv ønsker å få noe ut av gesten, ved å bli knyttet til denne oppmerksomheten. Jeg ønsker ene og alene at fastlegen skal føle seg glad og satt pris på for å gjøre en god jobb. Hva mener andre? Er det en teit ting å gjøre?
Berentsens Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 (endret) For meg og mine kollegaer (er ikke lege) så er det noe ubehagelig når pasienter/tidligere pasienter sender ting hjem. Da er det bedre å levere/sende det til arbeidsstedet. Det er klart at vi setter pris på oppmerksomheten, men det blir noe beklemt å få slike ting sendt hjem. Endret 31. mai 2011 av Berentsens 5
waco Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Hmmm, kan du ikke sende sjokoladen til legekontoret da? Privathjemmet blir litt på kanten? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 For meg og mine kollegaer (er ikke lege, men jobber så og si samme bransje) så er det noe ubehagelig når pasienter/tidligere pasienter sender ting hjem. Da er det bedre å levere/sende det til arbeidsstedet. Det er klart at vi setter pris på oppmerksomheten, men det blir noe beklemt å få slike ting sendt hjem. Ok, så du mener at forskjellen ligger i hvor oppmerksomheten blir sendt? At det mao er greit, om man sender den til arbeidsstedet? For det kommer jo ut på det samme for meg. Tror forresten ikke vedkommende står i katalogen, heller, så jeg har ikke tilgang på hjemmeadressen. Når jeg tenker meg om. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 Hmmm, kan du ikke sende sjokoladen til legekontoret da? Privathjemmet blir litt på kanten? Jovisst kan jeg det. For meg er det jo ikke viktig hvor jeg sender det. Tenkte kanskje at det ble mer "kleint" for vedkommende å få noe sendt til arbeidsplassen, i alle kollegers påsyn.
Berentsens Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 Ok, så du mener at forskjellen ligger i hvor oppmerksomheten blir sendt? At det mao er greit, om man sender den til arbeidsstedet? For det kommer jo ut på det samme for meg. Tror forresten ikke vedkommende står i katalogen, heller, så jeg har ikke tilgang på hjemmeadressen. Når jeg tenker meg om. Det er forskjell på det å få sendt noe til jobben og det å få noe sendt hjem. Det er på jobben man har pasienter, ikke privat. Noen liker å skille mellom jobb og privatliv. 1
waco Skrevet 31. mai 2011 #7 Skrevet 31. mai 2011 Jeg mente og sende sjokoladen til legekontoret og ikke "denne" personlig. Hun som satt i skranken og tok imot bestillingen er ikke hun en del av den gode opplevelsen du hadde? Alle de andre som også jobber på legekontoret, men som du ikke ser fortjener kanskje den samme påskjønnelse?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #8 Skrevet 31. mai 2011 Man har ikke lov å motta gaver over 1000 kroner i verdi, har jeg lest et sted. Forresten går det fint an å få levert blomster til en bedriftsadresse (legesenter).
Gjesten Skrevet 31. mai 2011 #9 Skrevet 31. mai 2011 Jeg synes det er litt upassende med denne typen oppmerksomhet så lenge du fremdeles er pasient der. Hadde du skullet flylle e.l. ville det vært noe annet. Det er selvfølgelig bare min mening, og det er i og for seg en koselig tanke du har, men jeg vil tro det holder i massevis å si til ham/henne muntlig at du er fornøyd med jobben h*n gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #10 Skrevet 31. mai 2011 Det er forskjell på det å få sendt noe til jobben og det å få noe sendt hjem. Det er på jobben man har pasienter, ikke privat. Noen liker å skille mellom jobb og privatliv. Ja, klart. Jeg skjønner jo det. Det handler selvfølgelig først og fremst om vedkommende som lege, men også mye om personlighet. Sånn sett ble skillet litt visket ut for meg. Men jeg sender heller til legekontoret, du har rett. Jeg mente og sende sjokoladen til legekontoret og ikke "denne" personlig. Hun som satt i skranken og tok imot bestillingen er ikke hun en del av den gode opplevelsen du hadde? Alle de andre som også jobber på legekontoret, men som du ikke ser fortjener kanskje den samme påskjønnelse? Nei, de som sitter i skranken er definitivt ikke en del av opplevelsen. Meget mulig at "alle andre" også fortjener påskjønnelse, men det er min opplevelse av i forhold til legen og vedkommendes oppfølging av meg i en langvarig sykdomsperiode som jeg synes utmerker seg.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #11 Skrevet 31. mai 2011 Jeg synes også dette blir litt teit.. En fin tanke, men jeg ville heller takket legen muntlig.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #12 Skrevet 31. mai 2011 Man har ikke lov å motta gaver over 1000 kroner i verdi, har jeg lest et sted. Forresten går det fint an å få levert blomster til en bedriftsadresse (legesenter). Skal holde meg laaangt under den grensen. Jeg synes det er litt upassende med denne typen oppmerksomhet så lenge du fremdeles er pasient der. Hadde du skullet flylle e.l. ville det vært noe annet. Det er selvfølgelig bare min mening, og det er i og for seg en koselig tanke du har, men jeg vil tro det holder i massevis å si til ham/henne muntlig at du er fornøyd med jobben h*n gjør. Synes du det er upassende? Legen vil jo ikke få vite hvem av alle pasientene som har fått endt blomsten/sjokoladen. Det ville vært annerledes om jeg skrev under med navn, det ville vært...nesten litt ubehagelig. Det vil jeg ikke utsette noen av oss for. Bare en anonym gest fra en fornøyd pasient. Hva kan være upassende med det? En oppmuntring i jobben, en oppmuntring til å fortsette å gjøre en god jobb og vise medmenneskelighet? Ikke alle leger er like dyktige til det. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #13 Skrevet 31. mai 2011 Jeg synes også dette blir litt teit.. En fin tanke, men jeg ville heller takket legen muntlig. Vil gjerne at du begrunner hvorfor dette blir teit? ts
Snop Skrevet 31. mai 2011 #14 Skrevet 31. mai 2011 Synes du det er upassende? Legen vil jo ikke få vite hvem av alle pasientene som har fått endt blomsten/sjokoladen. Det ville vært annerledes om jeg skrev under med navn, det ville vært...nesten litt ubehagelig. Det vil jeg ikke utsette noen av oss for. Bare en anonym gest fra en fornøyd pasient. Hva kan være upassende med det? En oppmuntring i jobben, en oppmuntring til å fortsette å gjøre en god jobb og vise medmenneskelighet? Ikke alle leger er like dyktige til det. Jeg tror faktisk jeg hadde syntes det var creepy om jeg fikk blomster og sjokolade fra en anonym pasient. Hvis du skal gjøre dette, hadde jeg holdt meg til en liten, enkel blomst og that's it 3
sequin Skrevet 31. mai 2011 #15 Skrevet 31. mai 2011 Jeg syns også det blir litt teit å sende dette hjem til fastlegen, hadde jeg selv fått noe slikt hadde jeg kanksje blitt litt usikker. Om jeg skulle sendt dette "hemmelig" ville jeg sendt det til legesenteret og skrevet takk til fastlegen på et kort, selv ville jeg nok bare tatt med en liten blomst til fastlegen når jeg hadde time der og sagt tusen takk og at h'n fortjente en liten blomst 1
qwer Skrevet 31. mai 2011 #16 Skrevet 31. mai 2011 Hadde jeg vært legen, ville jeg blitt glad for oppmerksomheten. Og ja den burde sendes til arbeidsplassen 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #17 Skrevet 31. mai 2011 Om du sender blomster, kan legen lett finne ut hvem som har sendt dem. Det er jo bare å ringe blomsterbutikken og spørre?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #19 Skrevet 31. mai 2011 Legens jobb er å hjelpe pasientene så langt det lar seg gjøre, så jeg tror nok ikke legen forventer spesiell takk etter at h*n har hjulpet deg. Sier som flere her at å sende oppmerksomhet hjem til legen blir å blande rollene som lege og privatperson. Hvis du absolutt vil sende legen oppmerksomhet så send den for guds skyld til kontoret. For å vise legen at du setter pris på hjelpen du har fått, synes sikkert legen det er like hyggelig med et koselig kort der du takker for hjelpen.
sequin Skrevet 31. mai 2011 #20 Skrevet 31. mai 2011 For å si det sånn så hadde jeg blitt rimelig usikker om det kom blomster og sjokolade på døren hjem til oss, hvor det sto takk for hjelpen hilsen "kunde" til samboeren min Men han har jo både fått vin, kort og blomster (uanonymt) til jobben før og det har vært koselig skaper ekstra stemning i hjemmet når gubben vet at han har fornlyde kunder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå