Gjest Doh Skrevet 1. juni 2011 #21 Del Skrevet 1. juni 2011 Jeg er veldig glad i VW, men jeg er vel litt miljøskadd siden samboeren min selger de. Men så har jeg da også kjørt ganske mange forskjellige og syns egentlig at alle er gode å kjøre. Golf med firehjulstrekk begynner på ca 170.000 hvis det var den størrelsen du er på utkikk etter. Sånn, det var dagens reklame(selv om jeg ønsker meg en Audi A4 selv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 1. juni 2011 #22 Del Skrevet 1. juni 2011 VW er fine de. Den nye pick-upen hadde jeg kledd Aluminium - joda det er moro å kjøre rallebil. Bromvroom. Har kjørt min andel små hissigpropper. I tett trafikk, på feil side av veien i UK, på fjellet osv osv. Og ja det er moro. Men den dagen du ender i en kjedekolisjon el så er det ikke fult så moro lengre. Og så er det lite plass i de. Skal man på hytta en helg, så er det ikke behagelig å ha med passasjerer og baggasje i en 205 Da mister du rimelig mye kjørekomfor og trygghet også gitt. Disse småbilene er laget for småkjøring uten særlig vekt inne i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 1. juni 2011 #23 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Ja, jeg har heller ikke sagt noe annet. En småbil er perfekt for flytte seg selv i hverdagen over kortere distanser. Hva hun trenger konner an på hva hun bruker bilen til. For å si det sånn, det siste jeg ville hatt i byn er en Mercedes GL. Perfekt til å trekke henger osv, men rimelig knotete til småkjøring. Generelt sett er vel Golf-klassen et greit kompromiss, selv om jeg synes de er litt for små til virkelig lange turer. Komforten blir ikke den samme som i en hakket større bil. Jeg hentet en bil i fjor sommer, og endte opp med nærmere 80 mil på en dag. Jeg var ganske glad jeg hadde en S60 og en Meredes E. Den turen ville blitt lang med Golf eller Polo. Før det er mulig å gi noe godt forslag må TS nesten finne ut hvor stor bilen bør være... Edit: Kollisjonssikkerheten i moderne småbiler er faktisk veldig bra. Skal du kollidere ned en større bil så ville jeg heller vært i en ny Renault Clio enn i en 10 år gammel Volvo... Endret 1. juni 2011 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 2. juni 2011 #24 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) I den prisklassen vi snakker om her så ville jeg sett etter noe slikt. Dersom bilen ikke har noen skjulte "spøkelser" på lager så vil en seiøs selger får foretatt en NAF-test fort som fy når du spør om det. Alle eventuelle feil og mangler testen avdekker skal selvsagt fix'es Eksempelet mitt har litt utover basic-utgaven, og det teller når den engang skal selges igjen Endret 2. juni 2011 av Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 2. juni 2011 #25 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg tipper diesel har mer å bety når man skal selge igjen enn lav km. Bensinbiler er tunge å selge... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 2. juni 2011 #26 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg tipper diesel har mer å bety når man skal selge igjen enn lav km. Bensinbiler er tunge å selge... Varierer litt tror jeg.... Dieselmotor uten Webasto eller Eberspächer skal du forøvrig få billig av meg (og da var vi inne på ekstrautstyret igjen), men en diesel med varmer er normalt et godt valg Saab'en er ikke av de aller "tørsteste", men nevnte 2l (150 bhp) vil jo selvsagt ha litt mer enn en mindre bil. Den 9-3'en jeg hadde (1999 modell, bensin m/130 bhp og lavtrykksturbo) lå på et snittforbuk på ca 0,7 l/mil. Jeg syntes (og synes vel fremdeles) ikke det var gunn til stor bekymring Alltid et ok tips å sjekke snittforbuket via kjørecomputeren når man er ute og ser på bruktbil/prøvekjører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 2. juni 2011 #27 Del Skrevet 2. juni 2011 Ekstravarmer eller ikke, diesel er uansett mer populært. De aller fleste biler har vel ekstravarmer idag? Har prøvd å selge en strøken S60, topputgave med mye utstyr flere ganger, men interessen er elendig på grunn av bensinmotoren. En annen ting; den du linket til er pre-facelift. Generelt sett er biler etter facelift mer ettertraktede enn de som kom før. Den jeg fant lengre fremme i tråden hadde litt flere kilometer, men diesel og facelift. Det teller en del. Forbruket er også høyere. En diesel går, med noenlunde normal kjøring på rundt 0,55-0,6, og da snakker jeg om en del småkjøring inni også. Saaben med 2,0 turbo er oppgitt til 0,79 på blandet, og jeg tipper nok at man i realiteten kommer opp mot 0,85-0,9 på vanlig blandet kjøring. Jeg personlig har iallefall aldri fått en bil til å bruke så lite som fabrikkstallene. http://carfolio.com/specifications/models/car/?car=174295 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 2. juni 2011 #28 Del Skrevet 2. juni 2011 Vi har en stasjonsvogn i tillegg, så jeg trenger egentlig ikke å kjøpe meg en stor bil til. Jeg kommer til å pendle et stykke for å komme til byen, og så kommer resten til å være bykjøring. Når vi skal på hytta, kan vi bare bruke stasjonsvognen. Takk for alle tips, men det er vanskelig å bli så mye klokere. Tror i alle fall jeg vil ha dieselbil siden jeg har blitt vant til det, og den jo bruker veldig lite til å være en stasjonsvogn (0,6 per mil). Men etter å ha lest litt i denne tråden, tror jeg ikke jeg vil ha en sedan. Tror det må bli en småbil av et eller annet slag. Hmm.. Vanskelig det her gitt, men det er vel kanskje sånn det blir første gangen man skal kjøpe bil etter egne preferanser. Men ja, sikkerhet er jo viktig så klart, og der jeg kjører er det en del påkjørsler av elg. Kanskje greit å ikke ha en Mini i alle fall. Må innrømme at jeg ikke har hatt kjempesansen for VW, muligens mest pga venner med det merket som har hatt så mye problemer med bilene sine. Har sist nå hatt en Audi, og den har det aldri vært noe problem med, og den starter til tross for 25 minus. Den Volvoen synes jeg kanskje blir litt stor for mitt bruk igjen? Grand Vitara så jo også ut som en relativt stor firehjulstrekker, jeg tenkte egentlig på noe litt mindre enn den Audi stasjonsvogn firehjulstrekkeren jeg har nå. Skal se litt på Saab og Renault, har egentlig ingen kjennskap til de bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 2. juni 2011 #29 Del Skrevet 2. juni 2011 Hva med Ford Focus? En veldig grei bil, veldig god å kjøre og så og si feilfri. Min bror hadde en slik som han solgte etter ett år og ca 20 000 km, var ingen problemer å bli kvitt. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28665062 En annen bil i samme størrelse, som jeg personlig synes er litt stilig, er Citroën C4. En helt OK bil det også, ikke noe spesielt mye feil. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28836474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkie Skrevet 2. juni 2011 #30 Del Skrevet 2. juni 2011 Vi har en stasjonsvogn i tillegg, så jeg trenger egentlig ikke å kjøpe meg en stor bil til. Jeg kommer til å pendle et stykke for å komme til byen, og så kommer resten til å være bykjøring. Når vi skal på hytta, kan vi bare bruke stasjonsvognen. Takk for alle tips, men det er vanskelig å bli så mye klokere. Tror i alle fall jeg vil ha dieselbil siden jeg har blitt vant til det, og den jo bruker veldig lite til å være en stasjonsvogn (0,6 per mil). Men etter å ha lest litt i denne tråden, tror jeg ikke jeg vil ha en sedan. Tror det må bli en småbil av et eller annet slag. Hmm.. Vanskelig det her gitt, men det er vel kanskje sånn det blir første gangen man skal kjøpe bil etter egne preferanser. Men ja, sikkerhet er jo viktig så klart, og der jeg kjører er det en del påkjørsler av elg. Kanskje greit å ikke ha en Mini i alle fall. Må innrømme at jeg ikke har hatt kjempesansen for VW, muligens mest pga venner med det merket som har hatt så mye problemer med bilene sine. Har sist nå hatt en Audi, og den har det aldri vært noe problem med, og den starter til tross for 25 minus. Den Volvoen synes jeg kanskje blir litt stor for mitt bruk igjen? Grand Vitara så jo også ut som en relativt stor firehjulstrekker, jeg tenkte egentlig på noe litt mindre enn den Audi stasjonsvogn firehjulstrekkeren jeg har nå. Skal se litt på Saab og Renault, har egentlig ingen kjennskap til de bilene. Du hører alltid om mange som er misfornøyde med VW og nesten ingen misfornøyde med Saab/renault, men det er ikke rart: det selges nesten ingen Saab eller renault, mens VW finnes i annenhvert hus. VW er generelt gode biler det (ikke 1997-2000 modeller) og det er forsåvidt også Saab tror jeg, men Renault som er eldre enn 2 år bør du styre unna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 3. juni 2011 #31 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg ville gått for Toyota, Honda eller Mazda. De er alltid på topp i driftssikkerhetstester. Og holdt meg laaaaang unna Audi, BMW og Ford. Alle jeg kjenner som har sistnevnte må ofte reparere. 20 000 her og 17 000 der.. Det eneste med småbiler, er at de kan bli for smale mellom dekkene, slik at du blir liggene og skli nedi sporene på sporete veier. Dette er faktisk ganske skremmende, spesielt på vinterføre! Man opplever at bilen plutselig "hiver" på seg når du kjører. Jeg sverger til forhjulstrekk og manuelt gir. Og jeg, og flere (damer) jeg har snakket med, hater antispinfunksjonen! Men det skal vel godt gjøre å komme utenom. Min Toyota 1994 mod. har gått 250 000 km, og jeg har justert bremsene én gang så lenge jeg har hatt den (ca 6-7 år). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 3. juni 2011 #32 Del Skrevet 3. juni 2011 Ford er vel noe av det mest feilfrie du får i dag. De litt eldre Fordene var ikke noe særlig (før 2000), men de siste 10 årene har Ford blitt et feilfritt merke. Antispinn er som regel mulig å koble ut, men jeg ser ikke hvorfor du skal gjøre det. Det er ikke ofte det faktisk er behov for det. Dersom du ikke har knapp for å koble ut ESP/antispinn kan du forøvrig gå i sikringsboksen og ta ut sikringen. Det gjør ingen skade, men du får sikkert en varsellampe i dashbordet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 3. juni 2011 #33 Del Skrevet 3. juni 2011 Hvorfor jeg skal koble ut antispinn?? Fordi det er en mekanisme som slår inn på fullstendig generelt grunnlag. Og jeg som erfaren sjåfør klarer bedre å beregne ut ifra mine akkumulerte erfaringer. Antispin kan man slå av med en knapp, ja. Men neste gang man starter bilen, så har elektronikken rettet opp i mine "feilaktige" valg om å slå den av. Jeg har aldri behov for antispin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 3. juni 2011 #34 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Det er muligens noe av det tåpeligste jeg har hørt. I noen tilfeller kan det være greit å koble den ut, men jevnt over er antispinn veldig greit. For all del, de fleste klarer fint å kjøre uten, det er ikke spesielt vanskelig å justere gassen for å unngå spinn, men har du en bil med stor motor/kraftig dreiemoment skal det imidlertid ikke mye til før du spinner under akselerasjon, spesielt på snø. Har du i tillegg bakhjulstrekk er antispinn/ESP uvurderlig behagelig. Man trenger det ikke, men det gjør kjøringen mye enklere. Jeg har selv en gammel bakhjulstrekt bil med en litt sprek bensinmotor, og jeg vet hvordan det fungerer. Jeg har enda ikke stått fast, men jeg vet mange situasjoner ville vært mye enklere med antispinn og/eller ESP. Edit: Dersom du hater funksjonen så inderlig, gå i sikringsboksen og ta ut sikringen. Endret 3. juni 2011 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariadne85 Skrevet 5. juni 2011 #35 Del Skrevet 5. juni 2011 Foreslår en Toyota Auris. Min mor har denne bilen, og der er kamp i familien om å få låne den Veldig god å kjøre, driftsikker, ikke så veldig stor, men stor nok til at du får med deg alt du trenger (spesielt om du er flink å stue). Grei å lukeparkere. Er en ganske sikker bil. Jeg synes iallefall at den ligger veldig godt på veien. Anbefaler å prøvekjøre. De eldste bilene kom i 2006 tenker jeg. Sjekk finn.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn Skrevet 8. juni 2011 #36 Del Skrevet 8. juni 2011 Ford er vel noe av det mest feilfrie du får i dag. De litt eldre Fordene var ikke noe særlig (før 2000), men de siste 10 årene har Ford blitt et feilfritt merke. Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner... Vi kjøpte en ny Focus - da den hadde vært inn og ut av verkstedet hele tiden det første halve året orket vi ikke mer. Noen jeg kjenner kjøpte en ny Mondeo - den har vært på verkstedet mer enn de har hatt den hjemme. Og jeg har flere eksempler hvor jeg har hørt samme historier. Jeg sier ikke at alle er like uheldige, men å si at Ford er feilfritt synes jeg også var å strekke det litt langt... De to mest feilfrie merkene jeg har kjørt har vært Saab og Skoda. (Helt nye biler) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 9. juni 2011 #37 Del Skrevet 9. juni 2011 De er relativt bra jo. Noen har hatt problemer med rust, men det begynner å bli noen år siden. Det å si at de er feilfrie er selvsagt en sterk overdrivelse; alle biler fra alle merker har feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart7086 Skrevet 9. juni 2011 #38 Del Skrevet 9. juni 2011 Ser ingen her som har nevnt Nissan! Nissan har noen sykt gode, driftsikre biler! Vi har selv 08 Nissan Note, ingen 4x4 men den tar seg godt fram på ekkelt vinterføre(ikke som micra f.eks som slenger bare du tenker tanken!) Vi kjørte strekningen Fauske-Alta(ca) på EN tank! Den bruker bare 0.4 l pr.mil! Ikke hatt problemer med den heller. ca 2008 mod går vel for ca 150 000,- om jeg ikke tar helt feil. Ellers er jo Nissan Quasqai en superfin liten bil! Kjenner noen som har den, og de har ikke hatt problemer med den og kjerringa i huset tør å kjøre den(hun er mildt sagt redd på vinterføre)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn Skrevet 14. juni 2011 #39 Del Skrevet 14. juni 2011 Det å si at de er feilfrie er selvsagt en sterk overdrivelse; alle biler fra alle merker har feil. Som var nettopp mitt poeng også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 25. juni 2011 #40 Del Skrevet 25. juni 2011 Vi har en Honda Jazz som vi er veldig fornøyd med. Dette går for å være en av de beste bilene Honda har laget hva driftsikkerhet angår. Vet ikke om den finnes som dieselbil da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå