Gå til innhold

Skal kjøpe bil..


Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Har aldri hatt egen bil, så vi har hatt råd til ganske fin bil siden vi bare har hatt en og jeg har blitt litt bortskjemt når det gjelder comfort, sikkerhet og at det er firehjulstrekk. Ønsker meg helst alle tingene. Men nå trenger vi altså en hver, så jeg har ikke lyst til å betale meg i hjel i og med at jeg må betale på den alene. Samtidig kjører jeg relativt langt innimellom, så det er fint om den har helt grei kjørecomfort. Det viktigste er så klart at den går, jeg orker ikke en bil som stopper opp om vinteren. Er også ekstremt lite bilinteressert, så vil helst drive minst mulig med den.

Har heller ikke lyst til at den skal være stygg, eller være veldig miljøforurensende.

Noen som har tips til en "konebil" som passer mine preferanser? (Hvis den finnes?;))

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hatt egen bil, så vi har hatt råd til ganske fin bil siden vi bare har hatt en og jeg har blitt litt bortskjemt når det gjelder comfort, sikkerhet og at det er firehjulstrekk. Ønsker meg helst alle tingene. Men nå trenger vi altså en hver, så jeg har ikke lyst til å betale meg i hjel i og med at jeg må betale på den alene. Samtidig kjører jeg relativt langt innimellom, så det er fint om den har helt grei kjørecomfort. Det viktigste er så klart at den går, jeg orker ikke en bil som stopper opp om vinteren. Er også ekstremt lite bilinteressert, så vil helst drive minst mulig med den.

Har heller ikke lyst til at den skal være stygg, eller være veldig miljøforurensende.

Noen som har tips til en "konebil" som passer mine preferanser? (Hvis den finnes?;))

Har du noe som helst budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hmm.. Egentlig ikke, for jeg har ikke regnet noe på det, og jeg har heller ikke spart opp noe enda. Jeg må jo søke om lån i banken, så jeg tenker vel at jeg bør ha litt egenkapital før jeg søker. Samtidig har jeg helt grei økonomi. Har igjen ca 19.000 til forbruk etter at alle faste utgifter er betalt (altså ikke mat og slikt).

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ber så pent om unnskyldning på forhånd her nå, men jeg klarer ikke helt å dy meg:

Tips: Prøv en Volvo XC60, Badabing :nigo:

Trenger ikke kjøpe den, for de er ganske dyre, men jeg tror den har det aller meste av det du vil ha, inkludert 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hehe.. Er jeg litt for kravstor? :P Tenkte meg egentlig noe litt mindre og billigere ja. Kunne nok hatt lyst på en firehjulstrekker siden jeg er en pyse på vinterføre, men tenkte mer noe a al Suzuki Swift eller noe sånt. Finnes det kanskje andre småbiler med firehjulstrekk? Egentlig er det ikke noe must da, men det gjør kanskje at jeg ikke blir så nervøs på vinteren. ;)

Jeg er helt blank, og mannen min har egentlig ikke klart å anbefale meg noe. Han har snakket litt om Honda Civic, men usikker på hvordan den er. Noen som har noe å si om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Er jeg litt for kravstor? :P Tenkte meg egentlig noe litt mindre og billigere ja. Kunne nok hatt lyst på en firehjulstrekker siden jeg er en pyse på vinterføre, men tenkte mer noe a al Suzuki Swift eller noe sånt. Finnes det kanskje andre småbiler med firehjulstrekk? Egentlig er det ikke noe must da, men det gjør kanskje at jeg ikke blir så nervøs på vinteren. ;)

Jeg er helt blank, og mannen min har egentlig ikke klart å anbefale meg noe. Han har snakket litt om Honda Civic, men usikker på hvordan den er. Noen som har noe å si om den?

Åhh ønsker meg så fælt en suzuki swift!! Den aller nyeste modellen er litt større også, men fortsatt en småbil også så deilig å kjøre :) Morsom og lett, og relativt sterk. Jeg anbefaler den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde hjulpet litt om vi visste om du så for deg 10k, 500k eller en mill, liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det hadde hjulpet litt om vi visste om du så for deg 10k, 500k eller en mill, liksom. :P

Jeg aner ikke hva jeg kan få i lån til bil enda, så jeg må vel ta en tur i banken snart. Men når jeg er der, er det jo greit å ha for seg noenlunde hva slags bil man vil ha.

Jeg tenker bare at jeg vil ha best mulig bil for minst mulig penger. Og da vil jeg kjøpe brukt tror jeg, i alle fall en som er sånn tre år gammel eller noe sånt. Litt usikker på hva jeg må ut med for å få en bil som stort sett går, men regner vel kanskje med 100.000 minimum? Eller kanskje 200.000?

Synes den Fiat Panda som ble linket til her var forferdelig stygg, men det er vel hver sin smak. Kunne derimot ønsket meg en Fiat 500 fra 70-tallet som man kunne være sikker på at gikk, men det virker litt vanskelig :D

Men skal se litt nærmere på Panda og Aygo. Har ikke hørt om dem før, så takker for tips!

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er smak og behag. Jeg likte den ikke spesielt godt i begynnelsen jeg heller, men nå har jeg fått sansen for den fordi den er passe sær.

En original 500 er nok fristende, men ikke å anbefale. Jeg husker en som hentet seg en slik fra Italia, og det var stor stas helt til han i rushen i Fjøsangerveien fant ut at bilen ikke gjorde stort mer enn 60. Det er en fin nusselig kosebil, men ingenting å ha som "daily driver"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøvekjøre en Swift for å se hvordan du liker den med tanke på størrelse, komfort og kjøreegenskaper, også tar du utgangspunkt i den for videre leting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swift er et veldig godt alternativ. Faktisk en veldig stilig bil, det samme gjelder Skoda Fabia. De også kan være ganske stilige, spesielt med tak i annen farge (hvitt f.eks) enn resten av bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hadde gått for Volvo. Uansett hvor mye du kan legge i og størrelse, så finnes det en modell for deg.

Dropp små fislebiler ala Swift ol (har selv hatt en Swift og det var en morsom bil, men sikker er den ikke). Det er ikke noe å kjøre langt med.

Volvo :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes gjerne Skoda Octavia med 4wd? Ellers har jo alt fra Subaru i moderne tid 4wd.

Hvis poenget med 4wd er at du er "pyse på vinterføre" er jeg litt usikker på om du egentlig bør ha det. Jeg har hatt langt flere ekle episoder på vinterføre med Audi quattro og Land Rover enn jeg har hatt med tohjulsdrevne biler, rett og slett fordi 4wd kamuflerer hvor glatt det egentlig er. 4wd hjelper en med å få fart, men det hjelper overhode ikke på å bli kvitt farten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg være enig i. Jeg har enda ikke hatt problemer med normal kjøring og tohjulsstrekk ( faktisk hovedsaklig bakhjulsstrekk ). Ellers vil jo også en bil med permanent 4x4 trekke mer drivstoff og mest sannsynlig også ha høyere servicekostnader.

Volvo er flott det, men Volvo har vel strengt tatt ingenting under Golf-klassen, om det er det hun er ute etter. C30 er minst, og den er vel omtrent Golf-størrelse og en smule overpriset spør du meg.

Saab 9-3 da? En relativt liten sedan eller stasjonsvogn som er ganske lekker. Spesielt de siste utgavene er veldig pene...

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28865115

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28440052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Aluminium er (nok en gang) en meget fonuftig kar :)

Saab'en er, generelt sett, en utrolig god vinterbil (snakker av erfaring).

Den klartrer og snirkler seg frem på nær sagt allslags føre uten at sjåføren har det minste behov for å "få nerver".

(Ok... det har jo noe med sjåføren å gjøre også da.... :fnise: )

En annen fordel (uten at det nødvendigvis betyr noe her og nå) er at Saab-motoren vel fremdeles har registerkjede og ikke -reim.

Forøvrig aldeles korrekt at Volvo ikke har noen "småbiler" under Golf klassen.

C30 er et smalt produkt, men den har funnet sin kundegruppe. Dog er nok slgsvolumet av C30 mye, mye mindre per år enn f.eks. V70 eller VW Passat.

Edit: Prøvd å få med alle bokstavene

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

XC60 er en utrolig fin og god bil.

Suzuki Grand Vitara er også en fin bil, som tilfredsstiller de kravene du har. Dog, den nyeste versjonen er finest. De eldre modellene syns jeg blir for store og klumpete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg synes nå alt under Golf-størrelse er uforsvarlig smått å kjøre med om man skal bruke bilen utenfor bykjernen jeg da. Derfor ville jeg heller ikke anbefale noe mindre enn Volvo's C30. Småbiler er skumle.

Saab er ingen dum ide. Gode biler å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbil kan faktisk være riktig så artig å kjøre det. Jeg har selv kjørt ganske mye langkjøring med en -03 Polo 1,2. Når de blir så små får man nesten litt gocart-følelse, pluss at de er så lette å håntere at du smetter igjennom over alt. Her på vestlandet er det en del smale og dårlige veier, og der er slike biler fantastisk morosmme! For all del, det er ikke slike biler jeg har lyst å kjøre langt i ofte, men det går veldig fint en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste ved en brukt bil er at den i utgangspunktet er god når det gjelder så vel slitasje som rust.

Selv har jeg kommet til Saab, Toyota eller Mitsubishi når det gjelder dette. (Galvanisert karosseri)

Videre, få voksne eiere, lav kilometerstand, registerreim byttet og alle servicer tatt, samt garasjebruk.

Minst 2001 modell, og en helt nylig Eu-kontroll.

Finner du noe i den gata der på Finn.no så er de borte i løpet av veldig kort tid... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...