Gå til innhold

Spørre om lønn under intervju?


baremeg

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å spørre om lønn når man er på intervju? eller spør man om først når man evnt får tilbud om jobben?Vil ikke drite meg ut på akkurat det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Best å vente til du eventuelt får tilbud om jobben. Men det kan lønne seg å tenke litt over det på forhånd, i tilfelle du får spørsmålet om hvilken lnn du ser for deg dersom du blir tilbudt stillingen. Det hender de spør om det, og da er det jo greit å ha et svar klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å spørre om lønn når man er på intervju? eller spør man om først når man evnt får tilbud om jobben?Vil ikke drite meg ut på akkurat det ;)

Du skal ikke vente til du får tilbud. Hvis den/de som intervjuer deg ikke forteller hva lønnen er, så bør du spørre om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg aldri tatt initiativet til å snakke om lønn under intervjuet. Er enig med strykebrett om at det er best å vente til du evt får tilbud, med mindre du får spørsmål. Undersøk litt om lønnsnivå i forkant. Spør de deg kan du for eksempel svare "Tja, de jeg kjenner tjener mellom 320-360.000. Hvordan ligger dere i forhold til det?"

Jeg har på de siste intervjuene mine blitt spurt om hva jeg forventer i lønn. Svarer kort og greit at jeg forventer markedslønn/lønn som står i forhold til stillingen og utdanningen min, men at det ikke er det som er viktigst når jeg søker akkurat denne jobben. Som regel nikker de og sier at det kan vi diskutere det hvis jeg blir tilbudt stillingen. På mitt siste intervju var det arbeidsgiver som tok opp spørsmålet: "Skal du ikke spørre om lønn? Alle lurer på det, men ingen tør spørre." Fikk presset meg til å nevne et beløp som visst var lavere enn det som var vanlig i bedriften xD

Uansett må det være opp til deg og hva som faller seg naturlig under intervjuet. Jeg føler jeg står litt sterkere når jeg får arbeidsgiver til å nevne et konkret beløp først - om det blir under intervjuet eller i forhandlingene er ikke så viktig, siden det normalt ikke er så store avvik fra hva som er vanlig.

Endret av Camya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt siste intervju var det arbeidsgiver som tok opp spørsmålet: "Skal du ikke spørre om lønn? Alle lurer på det, men ingen tør spørre." Fikk presset meg til å nevne et beløp som visst var lavere enn det som var vanlig i bedriften xD

Uansett må det være opp til deg og hva som faller seg naturlig under intervjuet. Jeg føler jeg står litt sterkere når jeg får arbeidsgiver til å nevne et konkret beløp først - om det blir under intervjuet eller i forhandlingene er ikke så viktig, siden det normalt ikke er så store avvik fra hva som er vanlig.

Tør spørre??

Et jobbintervju er en forhandling, der den som skal ansettes tilbyr sine tjenester, og der arbeidsgiveren tilbyr sine. Dette innbefatter lønn.

Igjen, hvis lønn ikke nevnes av intervjueren(e), så bør du ta opp dette. Det at du gjør dette er utelukkende positivt. Det viser at du er i posisjon, og at du kan ha flere potensielle arbeidsgivere. Og det viser at du har mål, og at ditt lønnskrav er relevant i den sammenhengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør alltid om lønn på første intervjuet, helt mot slutten, dersom jeg har fått et bra inntrykk og fortsatt er interessert i jobben. Og jeg forteller aldri mitt krav først, hvis de svarer med å spørre tilbake. De må komme med sitt forslag først slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Ingen vits i å risikere å "selge seg billig" hvis de egentlig kunne gått høyere.

I mitt fagområde er det store forskjeller fra firma til firma og bransje når det gjelder lønnsnivå, og jeg gidder ikke kaste bort tid på videre intervju-runder bare for å oppdage at makstilbudet deres er uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å spørre om lønn når man er på intervju? eller spør man om først når man evnt får tilbud om jobben?Vil ikke drite meg ut på akkurat det ;)

Jeg synes det er frekt å spørre hva den som er til intervju tjener i nåværende stilling.

En arbeidsgiver spør jo ikke sine samarbeidsoartnere, kunder, konsulenter og andre den dealer med i bransjer hva de fakturerer sine andre kunder...og ved pristilbud får ikke arbeidsgiveren tilgang på hva leverndører og kunder tjener/tar betalt fra andre.

Hvorfor skal det være greit å spørre arbeidstakere om lønn hos en annen arbeidsgiver, gjeren i en annen bransje og annen type jobb, om lønn i dag?

Jeg ville ha vist til min nåværende arbeidsavtale, og sagt at den er konfidensiell. Lønnen står i den. Ergo er min lønn i dag konfidensiell informasjon, og jeg ønsker jo ikke å bryte en signert avtale med nåværende arbeidsgiver.

De fleste intervjuere vil vel forstå at jeg ikke ønsker å bryte taushetsplikten eller begå avtalebrudd.

Når man er til intervju for en stilling, så kan du alltids tilby deg å fortelle forventet lønn til den aktuelle stillingen. Og hva markedslønnen er, bør jo intervjueren vite selv. Man forventer jo konkurransedyktige betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å spørre hva den som er til intervju tjener i nåværende stilling.

En arbeidsgiver spør jo ikke sine samarbeidsoartnere, kunder, konsulenter og andre den dealer med i bransjer hva de fakturerer sine andre kunder...og ved pristilbud får ikke arbeidsgiveren tilgang på hva leverndører og kunder tjener/tar betalt fra andre.

Hvorfor skal det være greit å spørre arbeidstakere om lønn hos en annen arbeidsgiver, gjeren i en annen bransje og annen type jobb, om lønn i dag?

Jeg ville ha vist til min nåværende arbeidsavtale, og sagt at den er konfidensiell. Lønnen står i den. Ergo er min lønn i dag konfidensiell informasjon, og jeg ønsker jo ikke å bryte en signert avtale med nåværende arbeidsgiver.

De fleste intervjuere vil vel forstå at jeg ikke ønsker å bryte taushetsplikten eller begå avtalebrudd.

Når man er til intervju for en stilling, så kan du alltids tilby deg å fortelle forventet lønn til den aktuelle stillingen. Og hva markedslønnen er, bør jo intervjueren vite selv. Man forventer jo konkurransedyktige betingelser.

Skattelistene er offentlige, så nei, lønn er ikke konfidensielt.

Forøvrig handler vel tråden om hvorvidt det er vanlig at arbeidssøkeren spør om lønn på intervju.

Å fortelle forventet lønn før man får vite hvilket lønnsnivå arbeidsgiveren tenker å tilby, er ikke lurt. Da kan man gå glipp av store penger. De forteller ikke etterpå at "vi hadde tenkt å tilby mer", hvis søkerens krav er lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB som mener at det er positivt å nevne lønnsforventninger. Jeg er alltid ærlig når jeg blir spurt, og det har til dags dato ikke ødelagt noe. Mitt inntrykk er at intervjuerne faktisk setter pris på at jeg tør å være ærlig om hva jeg ønsker meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør spørre??

Et jobbintervju er en forhandling, der den som skal ansettes tilbyr sine tjenester, og der arbeidsgiveren tilbyr sine. Dette innbefatter lønn.

Igjen, hvis lønn ikke nevnes av intervjueren(e), så bør du ta opp dette. Det at du gjør dette er utelukkende positivt. Det viser at du er i posisjon, og at du kan ha flere potensielle arbeidsgivere. Og det viser at du har mål, og at ditt lønnskrav er relevant i den sammenhengen.

Forhandlingen skjer ofte nødvendigvis ikke i selve jobbintervjuet. Ofte gis det kun signaler i intervjuet, og selve lønnskravet/forhandlingen kommer senere - etter intervjuet: når man blir tilbydt stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattelistene er offentlige, så nei, lønn er ikke konfidensielt.

Forøvrig handler vel tråden om hvorvidt det er vanlig at arbeidssøkeren spør om lønn på intervju.

Å fortelle forventet lønn før man får vite hvilket lønnsnivå arbeidsgiveren tenker å tilby, er ikke lurt. Da kan man gå glipp av store penger. De forteller ikke etterpå at "vi hadde tenkt å tilby mer", hvis søkerens krav er lavere.

Skattelistene er ikke nødvendigvis representativ for din lønn...husk at mange har fradrag som utgjør minus på den faktiske inntekten i 100.000-200.000 kroners klassen.

Jeg misforsto visst tråden...svarte ut fra at jeg trodde den handlet om arbeidsgivers spørsmål om "hva er din nåværende lønn" i intervjuet. Da har det gått fort i svingene...

Å fortelle forventet lønn var tenkt dersom arbeidsgiveren spør under intervjuet. Regner med at kandidaten da vet hva omtrentlig markedslønn er, og kan fortelle om en forventning som er rimlig høyere enn det. Eller man behøver ikke nevne sum, bare si at man forventer konkurransedyktige betingelser/markedslønn.

Det motsatte kan jo like så gjerne skje, dersom arbeidsgiver først nevner en sum under intervjuet: at lederen går lavt ut, i forhold til forventningene til jobbsøkeren.

Uansett metode, er det lurt om den som skal til intervju, har en viss oversikt over lønnsnivået i bransjen og for den type stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattelistene er offentlige, så nei, lønn er ikke konfidensielt.

Sidespor fra tråden:

Jeg vil si det er et definisjonsspørsmål. I skattelistene kan man stå oppført med mer i inntekt, enn bare lønn fra nåværende hovedarbeidsgiver. Eller mindre, på grunn av fradrag. Intensjonen med skattelistene er vel heller ikke at arbeidsgivere skal bruke den til formål å anta hva en person angivelig tjente i fjor.

I en arbeidsavtale som begge parter har signert, står jo lønnen. Og at all informasjon i forbindelse med arbeidsforholdet er taushetsbelagt, står det hos enkelte. I teorien kan en del personer ha god dekning for å hevde at deres lønn hos nåværende arbeidsgiver er konfidensiell, mener nå jeg. Men de som er uenige, bruker jo ikke den type argumentasjon.

Så håper jeg resten av tråden kan handle om det den egentlig skal handle om. Beklager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhandlingen skjer ofte nødvendigvis ikke i selve jobbintervjuet. Ofte gis det kun signaler i intervjuet, og selve lønnskravet/forhandlingen kommer senere - etter intervjuet: når man blir tilbydt stillingen.

Det er da ikke snakk om å forhandle om lønn i intervjuet - men det er da helt normalt å spørre hva lønnen ligger på. Om arbeidsgiver ikke vil svare der og da, kan man vente til et eventuelt tilbud.

Endret av lillemia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...