Gå til innhold

4-års trass... Hjelp!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei sann.

Nå har lille gullet til mor blitt et monster av en guttunge. Jeg er helt rådløs, har prøvd både den ene og andre metoden. Siden dette er min første fireåring, har jeg ikke så mye erfaring på området. Er det noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler at du er konsekvent og prinsippfast i forhold til dine regler og grenser. Ikke bruk kjeft og skrik når han er vrang, fordi det skaper bare negative vibber og gjør han provosert og dermed enda mer vrang.

Det er faktisk ikke så mye annet som jeg kan råde deg med foreløpig, fordi du kjenner barnet ditt mye bedre enn det jeg gjør... ;)

Hvis det er noe mer spesifikt som du lurer på i denne forbindelse, så skal jeg svare etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi huff. Stakkars deg. Har ikke så mange gode råd, men bare husk at de vokser ut av det. Vær konsekvent og saklig. Ikke bli for sint, men snakk med han om det som forårsaker utbruddene og hva som blir konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du gir ham advarsler som følge av dårlig oppførsel..Følg dem opp. Ikke kom med tomme trusler.

Vær konsekvent. Samme reaksjon hver gang mot dårlig oppførsel. Ikke se mellom fingrene med f.eks styyg språkbruk en dag for så å kjefte ungen huden full neste dag. Det skaper bare forvirring.

Vær ogå konsekvent når dere er blandt andre msk...Mange prøver seg litt ekstra når man er borte eller på butikken for å se om man får reaksjoner her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

om barnet dit smeller i dørene og skriker så skal du smile og være stolt , da har du nemlig et helt friskt barn som ikke stenger følelsene inne , (jesper juul)

barn har det vi kaller trassalder for og forstå seg selv , det er en måte og frigjøre seg på .

det finner ut hvem det er , hvor grensene går og hvordan ting fungerer , ting vi tar som en selvfølge må et barn lære , de lærer om konfliktløsning og utvikler sosial inteligens i den perioden.

barn lever i en ensom hverden før de nermer seg 4 år , de leker i noe som blir kaldt paralell lek , plutselig ser det at ting det gjør får innvirkning i leken med andre , at man må godta andre for og kunne leke osv.

barnet blir noe vi voksne ville kaldt frustrerte og de vet ikke da hvordan de skal uttrykke seg....

et eksempel på utviklingen til en 4 åring er språket , en midels 4 åring kqan ca 300 ord , frem til de blir 6 år , altså på 2 år skal de lære ca 2500 nye ord.....

bare vis at du er sjef , men gi barnet beskjed om hva du bestemmer og hva det bestemer ,, du kan si til barnet at han/hu bestemmer hvor mye barnet skal spise , hvilke klær osv , men at du bestemmer sengetider , tv titting osv.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke straff sinne, men snakkom følselser. Det er lov å være sint, men det betyr ikke at barnet får viljen sin. La barnet få viljen når det er grunn til det, ellers må en vise at man er glad i barnet sitt. Forøvrig er skidrow som vanlig en klok mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...