Gå til innhold

Mensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg hater med mensen er at jeg aldri vet helt når den kommer, så må bare gå å vente på den i flere dager.

Når jeg får mensen teller jeg 28 dager til neste. I mellomtiden der vet jeg at den ikke kommer, så jeg kan slappe av. Men på den 28 dagen må jeg bare gå å vente på den. Mensen kommer mellom 28 og 35 dager. Og hater de dagene jeg må gå å vente på den. Vil helst unngå å ha sex med den nye daten om mensen kommer akkurat i det vi har sex. Tørr heller ikke sove hos han om natta mens jeg går å venter på mensen om den skulle komme da. Tørr ikke gå i lyse bukser. Går alltid med bind eller tamponger i sånn i tilfelle den kommer. Kan heller ikke planlegge feriertur til syden om 4 måneder, for vet ikke når jeg får mensen da. Er spørs om mensen kommer hver 28 dag eller 35 dag.

Er dette normal syklus, med at mensen kommer et sted mellom 28 og 35 dager? En uke kan den komme på den 28 dagen, mens neste uke tar det plutselig 7 dager ekstra før mensen kommer. Er dette vanlig? Eller er det bare meg som er litt unormal? Flere som har det på samme måte? (Vet p-piller kan stabilisere mensen mer, men ser ikke på dette som noe alternativ for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg hater med mensen er at jeg aldri vet helt når den kommer, så må bare gå å vente på den i flere dager.

Når jeg får mensen teller jeg 28 dager til neste. I mellomtiden der vet jeg at den ikke kommer, så jeg kan slappe av. Men på den 28 dagen må jeg bare gå å vente på den. Mensen kommer mellom 28 og 35 dager. Og hater de dagene jeg må gå å vente på den. Vil helst unngå å ha sex med den nye daten om mensen kommer akkurat i det vi har sex. Tørr heller ikke sove hos han om natta mens jeg går å venter på mensen om den skulle komme da. Tørr ikke gå i lyse bukser. Går alltid med bind eller tamponger i sånn i tilfelle den kommer. Kan heller ikke planlegge feriertur til syden om 4 måneder, for vet ikke når jeg får mensen da. Er spørs om mensen kommer hver 28 dag eller 35 dag.

Er dette normal syklus, med at mensen kommer et sted mellom 28 og 35 dager? En uke kan den komme på den 28 dagen, mens neste uke tar det plutselig 7 dager ekstra før mensen kommer. Er dette vanlig? Eller er det bare meg som er litt unormal? Flere som har det på samme måte? (Vet p-piller kan stabilisere mensen mer, men ser ikke på dette som noe alternativ for meg)

Jeg ville pratet med legen eller en gyn hvis jeg var deg, da får du også mer info om forskjellige p-piller, kanskje er det et merke som kan være noe for deg allikevel? Uansett ville jeg ha pratet med legen.

Det kan være at det er en naturlig syklus for deg, men synes at 35 dager var litt vel lenge, spesielt om du er forbi de tidlige tenårene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Noen får mensen etter 21. dager, så skjønner egentlig ikke hva du syter over.

Og hvorfor går du med bind når du venter på mensen? Det er jo ikke akkurat som om det skjer en eksplosjon av blod når den da kommer.

Og det med at du ikke kan planlegge ferien pga mensen blir vel litt i overkant dramatisk? Det er jo bare å bruke tampong. Og om det er et problem er det jo bare å utsette den. Du går vel på p-piller om du har sex? Hvis ikke, kan du få andre piller som utsetter menstruasjonen, så slipper du ha den når du er på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig, og spesielt de første årene man har mensen.

Men du må IKKE bruke tampong før du vet at du blør!

Det er ikke verre enn å sove med nattbind de dagene du vet den kan komme til å komme, og bruke truseinnlegg om dagen (man kjenner jo fort om man blir våt i skrittet, lenge før det lekker ut av trusa) og ha ekstra truse (og evt bukse) hos daten eller i veska. Videre kan dere ha sex i dusjen de dagene du venter på at mensen skal komme, så lenge han ikke har fullstendig noia for våre kvinnelige særegenheter.

Ferietur til Syden trenger ikke å bli ødelagt av mensen, og det finnes utsettelsespiller du kan ta sånn i tilfelle (men de kan klusse med senere sykluser, vel å merke).

Jeg tror rett og slett at du bare må jobbe med innstillingen din, og innse at de færreste vet nøyaktig hvilken dag de får mensen (det kan variere etter stressnivå og mye annet selv om man vanligvis har helt stabil syklus).

Du kan også merke deg om du får noen bestemte tegn rett før mensen kommer. For min del er merkelig humør og en sinnsyk smerte i ryggen en sikker indikator på at noe er på gang, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke ligger på kanten av hva som går under uregelmessig menstruasjon.

Har du hatt det sånn lenge? Det kan være en cyste på eggstokkene som lager litt krøll, men det behøver ikke å være noe galt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Når jeg leser innlegget nå så ser det i overkant dramatisk ut.

Spørsmålet mitt er vel heller om det er vanlig å få mensen mellom 28-35 dager. Hadde det vært hver 28 dag hele tiden hadde det vært mer normalt. Vil si mensen kommer vel i gjennomsnittslig hver 31-32 dag hos meg, og har hatt mensen i 9 år nå, og hatt den samme syklusen iallefall de siste 7 årene.

Det med at p-piller ikke er noe alternativ for meg mener jeg at jeg vil ikke begynne på det kun for å få mensen til bestemt tid. Hadde jeg vært i et fast forhold hadde det helt klart vært noe, da hadde jeg begynt med det for prevensjonen sin skyld. Men nå i dag har jeg ikke kjæreste, så får se hva som skjer med det. Har heller aldri gått på p-piller før, så er helt sikkert et merke som funker når jeg en dag skal begynne på det. Men kjæreste først, så piller venter.

Det med at jeg går med bind er vel mere om natta jeg bruker det. Og av og til på skole/jobb. Om dagen skjer det jo selvsakt ikke store krisen når mensen kommer. Men litt dumt om jeg får den rett etter at jeg har sovnet og ikke våkner før mange timene senere.

Hvorfor kan man ikke bruke tampong før mensen kommer? Merker det tørker ut skjeden.

Har prøvd å lagt merke til bestemte tegn som sier fra at mensen kommer, men aldri merket noe av det.

Hva er FAM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk bli syk av tamponger, husker ikke hva det heter men det er det sikkert noen andre her som husker.

Disse pillene som kan utsette mensen, såvidt jeg husker i fra den ene gangen jeg brukte dem, er det slik at man skal begynne å ta dem 3 dager eller noe sånn FØR ventet mens. Så da MÅ man vite at man får mensen torsdag 16 juli f.eks. Jeg fikk mensen EN dag forsinket så de pillene funka da ikke...

Det er absolutt ingenting i veien med å bruke p-piller for å vite når man har mensen, men må ikke ha kjæreste først.

Jeg begynte på p-piller en god stund før jeg hadde sex første gang.

Mange må prøve seg frem når det gjelder å finne p-piller som passer. Jeg tåler f.eks ikke de som har mye hormoner.

Ville uansett tatt en prat med lege eller gyn, da får du bedre info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få TSS (Toxic Shock Syndrome) hvis du bruker tamponger uten å ha mensen/lar den sitte inne for lenge. Det ligger da vel en folder om dette i hver eneste tampongpakke som selges.

Dette er faktisk en farlig infeksjon, som i verste fall kan føre til dødsfall.

Kjenner du ikke noe mensmurringer i mage/rygg før du får mensen?

Som Moscato sier, det er ikke verre enn å sove med bind om natten, og bruke truseinnlegg på dagen i dagene før du får mensen om du er så bekymret for at den plutselig kommer.

Min syklus før jeg beg på p-pillen var 35 dager tror jeg.

Ang p.pillebruk; gynekologen min sa faktisk at det var bedre for kroppen at jeg gikk på

p-piller enn å ikke ta det grunnet at det gir lavere risiko for å utvikle kreft i eggestokk/livmor)

Så jeg går på de uavhengig om jeg har kjæreste eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk deg for eventuelle blodsykdommer før du begynner på p-piller i såfall... jeg gikk på pillen i 5 år før jeg fikk vite at jeg har forhøyet risiko for blodpropp. Nå har jeg hormonspiral, noe som funker SUPERT! har mistet mensen helt :lur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...