Gjest agurk Skrevet 11. november 2003 #1 Del Skrevet 11. november 2003 Sønnen min på to og ett halv går i park. For litt over en uke siden bet han en liten jente i handa så hun fikk et lite sår og begynte å blø. Vi snakket mye om det og han har vært mye snillere etter det. (Han bet katten vår og men sluttet med det å..) Men i dag når vi henter han i parken så får vi vite at han er glefset tak i kinnet til en pike så hun begynte å blø! Jeg blir så fortvila. han er så liten at det er begrenset hva som går inn av det jeg sier, men jeg prøver og forklare at man ikke må det og at jenta fikkkvondt og sånn.. Og så sier han at han skal være snill gutt, men hvor lenge varer det?? Vet ikke om jeg tør sende han i parken når det er sånn.. Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg.. Noen som har noen gode råd?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 11. november 2003 #2 Del Skrevet 11. november 2003 Har en på samme alder, og kjenner til problemet. Her i huset har det vært flere perioder der han har slått. Synes du gjør det riktige i å snakke med ham slik. Fortsett med det. Men ikke ta ham ut av parken. Han er bare to og et halvt og er i ferd med lære hva som er rett og galt. Dessuten ER det snakk om en periode. Jeg vet det ikke føles slik når man er midt oppe i det, men det Er det... helt sant) Snakk heller med de i parken om å ha en "felles" holdning til biting og slåing og slikt. Og hold på den hele tiden. Og da kan du samtidig snakke med dem om å rose sønnen din ekstra når han gjør noe positivt, og være bevisst på at han ikke får rolla som "slemmingen" i barneparken. For om han får den rollen så blir jo det en forventning til ham også. Lykke til! Og husk at de andre barna har slike perioder de også... helt sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 11. november 2003 #3 Del Skrevet 11. november 2003 d er jo lov for småpikene å forsvare seg da. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. november 2003 #4 Del Skrevet 11. november 2003 Enkelte ganger må man gi igjen med samme mynt. Vet om flere som har bitt/knepet ungene sine. (moderat, selvsagt) og ungene har dermed sluttet å gjøre dette mot andre barn. Ikke alltid det fungerer å snakke ihjel ungene. Hadde en biteunge i bhg da datteren min var 1 år. Ble temmelig lei av å fly til legen for å få stivkrampe, sjekke sår o.l. for det var kun henne han bet. Håper du har sagt unnskyld på hans vegne til foreldrene til barna han bet, for jeg ble temmelig irritert da foreldrene til gutten i vår bhg ikke brydde seg døyten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skarv Skrevet 11. november 2003 #5 Del Skrevet 11. november 2003 Min datter bett alle både i barnehaven og heime. Da det ikke nyttet å snakke til henne og heller ikke forklare at de andre fikk vondt var det bare en ting igjen å prøve.Jeg bett tilbake en dag hun hang i låret mitt.Jeg må si at hun var litt gamlere ca.4-5 år. Ikke helt etter boka,men hun sluttet med å bite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 11. november 2003 #6 Del Skrevet 11. november 2003 Enkelte ganger må man gi igjen med samme mynt. Vet om flere som har bitt/knepet ungene sine. (moderat, selvsagt) Hæ???? det går vel ikke an Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. november 2003 #7 Del Skrevet 11. november 2003 Selvsagt går det an, det er faktisk anbefale av psykologer i enkelte tilfeller. Når det er sagt, vil de fleste unger innen rimelig tid skjønne at sånt ikke er lov. Men ikke alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 11. november 2003 #8 Del Skrevet 11. november 2003 Lurer virkelig på hvilke psykologer som anbefaler å ta tilbake med samme mynt. :o Det er tross alt barn det er snakk om her! Et barn som er to år skjønner ikke hvorfor mamma biter. Dersom h*n slutter med det etter det, er det sannsynlig at h*n hadde sluttet likevel. Det kan være perioder hvor barn kan dytte/slå/bite, og da er det som regel en grunn til det, f.eks at man ikke får uttrykt seg gjennom språk. Et barn som opplver foreldre som biter vil vel ikke lære seg å ikke gjøre det selv!?? Skjønner ikke den logikken helt jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. november 2003 #9 Del Skrevet 11. november 2003 Når barnet begynner å bite når det er to år og fortsetter og fortsetter langt inn i treårsladeren, bør man skjønne at det faktisk er på tide å slutte å prate til barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snuskelusken Skrevet 11. november 2003 #10 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg leste om dette i et fagblad en gang. Hvis jeg ikke husker helt feil stod det der at barn (1-2 års alderen) som biter er veldig vanlig. Biting kan være en atferd som sprer seg som en "farsott" i barnehager. Det er viktig at barnehagepersonalet/ parkpersonalet griper inn umiddelbart da situasjonen oppdages. Når vi henter timesvis etterpå har det mindre for seg å ta det opp med så små barn, men det skader jo ikke å snakke om det. Personalet burde IKKE lage ett kjempeoppstyr rundt den som bet, men bestemt fortelle at man ikke får gjøre slikt, og ta barnet ut av situasjonen. For mye kjefting og oppstyr kan veldig lett ha motsatt effekt på så små barn, da de kan fortsette atferden nettopp for å få oppmerksomhet. Det stod ingenting i artikkelen om å bite tilbake :blunke: For meg er det uansett uaktuellt... Jeg skjønner at det er veldig leit når barnet biter, kanskje enda mer leit å være forelder i en slik situasjon enn å være forelder til barnet som ble bitt. Men som nevnt tidligere i tråden, det går som regel over etter en liten stund slik det er med alle andre faser i livet. Tilslutt, barnet mitt ble bitt i kinnet og begynnte å blø i barnehagen. Det så stygt ut, så vi dro en tur på legevakten. Legen der sa at ALLE bitt der det går hull på huden bør sjekkes av lege og eventuellt behandles med antibiotika. Barn under 2 får visstnok ikke stivkrampesprøyte i slike tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 11. november 2003 #11 Del Skrevet 11. november 2003 Dersom du/barnet om ble bitt, biter tilbake vil kanskje barnet kjenne at det var vondt og i større grad forstå at det er vondt å bli bitt. Det kalles å lære av erfaring.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest timien-- Skrevet 11. november 2003 #12 Del Skrevet 11. november 2003 Har faktisk i all min fortvilelse prøvd å bite han tilbake, men han forsto jo ikke noe av det da så det var ikke mye vits. Beit bare seg selv etterpå for å få oppmerksomhet, så det prøver jeg ikke igjen!!! Må snakke med de i parken i morgen.. Foreldrene ser jeg jo ikke så jeg får jo ikke snakket med de. Alle henter jo barna til forskjellige tidspunk så da må jeg vel henge uttafor der hele dagen da.. Får be parktantene si at vi beklager! Og at vi jobber med saken!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 11. november 2003 #13 Del Skrevet 11. november 2003 Enkelte ganger må man gi igjen med samme mynt. Vet om flere som har bitt/knepet ungene sine. Ærlig talt?!!!! :o :o Dette må da være kødd?! Tør jeg minne om at det ikke er lov å utøve vold mot barn her i landet. Heller ikke voldman selv mener er "på sin plass" Og en god del av oss er faktisk tilhengere av den loven. Det er faktisk ganske stor forskjell på at en liten unge biter en annen, og at en voksen biter en liten unge. Maktbalansen mellom en voksen og et barn er ikke akkurat jevn. Og det er et barn klar over. Et barn VET at en voksen er en voksen, og om en voksen tar igjen fysisk vil det føles som et svik. (Og det vil faktisk være et svik også) Unnskyld at jeg spør, men jobbet du i barnehage sa du Stjernefisken?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 11. november 2003 #14 Del Skrevet 11. november 2003 Enkelte ganger må man gi igjen med samme mynt. Vet om flere som har bitt/knepet ungene sine. Ærlig talt?!!!! :o :o Dette må da være kødd?! Tør jeg minne om at det ikke er lov å utøve vold mot barn her i landet. Heller ikke voldman selv mener er "på sin plass" Og en god del av oss er faktisk tilhengere av den loven. Det er faktisk ganske stor forskjell på at en liten unge biter en annen, og at en voksen biter en liten unge. Maktbalansen mellom en voksen og et barn er ikke akkurat jevn. Og det er et barn klar over. Et barn VET at en voksen er en voksen, og om en voksen tar igjen fysisk vil det føles som et svik. (Og det vil faktisk være et svik også) Unnskyld at jeg spør, men jobbet du i barnehage sa du Stjernefisken?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flua Skrevet 12. november 2003 #15 Del Skrevet 12. november 2003 Da min eldste var to år fikk vi en sønn til, og han eldste reagerte med sjalusi. Han bet babyen straks han hadde sjansen, til vår STORE frustrasjon. Jeg fikk det rådet at jeg skulle overse han TOTALT når han bet. Det han var ute etter var oppmerksomhet, og det fikk han jo når han bet! Dårlig oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet! Det var kjempebvanskelig å ikke si noe eller bry seg når han bet, bare ta opp babyen og kose med han, og "avlede" hantil å finne på noe annet, men det funka! Etter noen uker forsvant det, og kom aldri mer tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. november 2003 #16 Del Skrevet 12. november 2003 Jeg vet at å bite tilbake er anbefalt av enkelte. Men dette ville ikke jeg anbefale, som foreldre eller voksen skal man være rollemodell og "ta igjen med samme mynt" kan igjen gi signaler til barnet at dett er ok å gjøre. Snakk med det, gi aldri opp og vis at du er alvorlig på dette. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 12. november 2003 #17 Del Skrevet 12. november 2003 Nå er lillemann i parken igjen. hadde en alvorsprat med han før han fikk dra. Der vi ble enig om at det var stygt å bite og at han heller skulle være snill og kose med jentene. Det synes han var greit så da får vi se.. Blir så fortvila dersom han biter noen i dag!! Krysser fingrene for at han er snill gutt nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. november 2003 #18 Del Skrevet 12. november 2003 Håper dere lykkes :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 12. november 2003 #19 Del Skrevet 12. november 2003 Timien: Begge mine gutter har SLÅTT de andre barna hardt og umotivert - det er helt forferdelig leit og flaut! Men det går over!!! Hos eldste den sommeren han fylte tre år og hos minstemann litt tidligere. Flua's råd om å overse det og gi barnet som er bitt masse oppmerksomhet tror jeg er lurt! Også må selvfølgelig "The Jaw" få masse oppmerksomhet når han oppfører seg ordentlig, noe du sikkert vet. Lykke til!! Håper du får en gla' melding fra parken i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 14. november 2003 #20 Del Skrevet 14. november 2003 Nå har gutten vært to dager i paren uten og bite eller slå noen!! Er så stolt!! Metoden vi har brukt er å fortelle han at i stedet for å bite kan han jo kose, og når han prøver å bite så sier jeg til han: hvorfor koser du heller ikke? Dersom han da heller koser får han masse positiv oppmerksomhet og kos. Og det synes han faktisk er mye bedre en en sint mamma! Så her er det framskritt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå