Gå til innhold

blodprøve, CDT, leververdier


Gjest Karianne

Anbefalte innlegg

Gjest Karianne

Har tatt jevnlige blodprøver det siste året. Har hatt forhøya leververdier. Jeg drikker så å si ikke alkohol. Har gått på lavdose med antipsykotika. Fikk ny henvisningsskjema for å ta nye blodprøver av legen. Bare for moro så begynte jeg å google de ulike tingene han hadde krysset av for at jeg skulle blitt sjekket for. Alt var som jeg tenkte, for å måle leververdiene på nytt. Men så hadde han skrevet at de skulle teste CDT. Da jeg sjekket hva det var så fikk jeg litt sjokk: "Mistanke om alkoholmisbruk. Oppfølging av alkoholikere under behandling."

( http://www.unilabs.no/For-fagpersonell/Anvisningar/Klinisk-Kemi/C/CDT/ )

Hallo, jeg har jo aldri hatt noe alkohol problem. Hvorfor i skal han sjekke dette??

Leste også fra samme sted at "Pasientforberedelse:Samtykke fra pasienten bør innhentes før prøvetakingen. Pasienten bør orienteres om eventuelle konsekvenser av et forhøyet analyseresultat." Ehh...jeg har ikke fått noe beskjed av legen om dette.

Hva skal jeg gjøre? Hvorfor har de gjort det slik... er dette vanlig?

skjønner bare ikke noe av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den vanligste reaksjonen fra alkoholikere, i hvertfall til å begynne med, er fornektelse, både overfor andre og seg selv for at de har noe problem. Kanskje legen tenker på det, og derfor ikke ville informere deg?

Nå sier du at du drikker sjelden, så da er det nok ikke det. Hvordan er det med de andre leververdiene, ALAT, ASAT og bilirubin? Hva er verdiene for disse?

Har du blitt testet for de forskjellige hepatittformene? Hepatitt A og E er akutte, dvs. at de varer en uke eller to og så går de over, mens B og C er kroniske. Hepatitt D er ikke noe særlig å bekymre seg for hvis man ikke også har hepatitt B eller C.

Hvis det ikke er hepatitt så kan det være en autoimmun leversykdom som autoimmun hepatitt eller schleroserende cholangitt. Dette er veldig sjeldne sykdommer, som rammer menn oftere enn kvinner, så det er på ingen måte gitt at du har noen av disse. Det kan hende at du rett og slett bare har litt høye leververdier. Normalområdene er der størstedelen av befolkningen ligger, men det er noen som ligger både høyere og lavere selv om de er friske.

For å diagnostisere autoimmune sykdommer i leveren må du gjennom en ERCP-undersøkelse der man går inn med slange og tar vevsprøver fra gallegangene i leveren.

Det står mer om leversykdommer på www.leverforeningen.no.

For all del, ikke ta noen av disse diagnosene på forskudd. Det kan være en helt ufarlig årsak til at du har forhøyede leververdier.

Ellers husker jeg en artikkel i A-Magasinet for et par år siden. En bestefar rundt 60 år var glad i å sykle terrengsykkelritt, men han hadde problemer med krampe. Derfor begynte han å bruke naturmiddelet Fortodol som hovedsakelig skulle bestå av gurkemeie, som visstnok skal fungere mot kramper. Det var et norsk firma som markedsførte middelet, men det var produsert i utlandet. Etterhvert fikk han leversvikt som han senere døde av. Det viste seg at produsenten av naturmiddelet hadde tilsatt et kjent legemiddel som virker mot kramper, men som også er skadelig for leveren.

Jeg husker ikke hva dette legemiddelet heter, men det er slik det ofte er med en del naturmidler. De påstås å virke mot et eller annet, men grunnen til at de virker er at de har tilsatt et kjent legemiddel. Brukerne vet ikke om dette og tror middelet er ufarlig, dermed kan de få i seg farlige doser av legemiddelet, noe som ikke ville skjedd om de fikk det dosert av en lege.

Det jeg ville fram til er nettopp dette: Tar du noen kosttilskudd eller lignende som muligens kan inneholde mer enn bare urter?

Jaja, jeg håper du og legen finner ut av det og at det ikke er alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karianne

Tusen hjertelig takk Lance for mye god info.

jeg husker ikke tallene på de ulike leververdiene akkurat nå. Men har faktisk aldri blitt testet for hepatitt. Kan bare ikke forstå at jeg kan ha det. Det er fakta at jeg ikke drikker alkohol, knapt fem øl i året. Tar heller ikke noe kosttilskudd. Har alltid vært frisk helt til de ved en rutinekontroll oppdaget disse leververdiene. Får bare kryss fingrene å håpe det ikke er noe alvorlig...er litt bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karianne

Tusen hjertelig takk Lance for mye god info.

jeg husker ikke tallene på de ulike leververdiene akkurat nå. Men har faktisk aldri blitt testet for hepatitt. Kan bare ikke forstå at jeg kan ha det. Det er fakta at jeg ikke drikker alkohol, knapt fem øl i året. Tar heller ikke noe kosttilskudd. Har alltid vært frisk helt til de ved en rutinekontroll oppdaget disse leververdiene. Får bare kryss fingrene å håpe det ikke er noe alvorlig...er litt bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke hvor høye verdiene dine er, men det er jo ikke garantert at det er noe galt med deg! Alle prøvesvar har et normalområde som skal dekke mesteparten av befolkningen og så har man bestemt øvre og nedre referanseverdi i forhold til dette. Det betyr derfor ikke at man nødvendigvis er syk om man er utenfor, du kan jo være en av de som normalt har litt høyere tall enn det de fleste har. Håper du er helt frisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt for høye leververdier i flere år. Tar jevnlige prøver i året. Har fått spørsmål om jeg drikker alkohol flere ganger noe jeg ikke gjør da jeg er avholds. Jeg har gått på en del forskjellige medisiner oppi gjennom årene som trolig er årsaken samt at jeg har tatt litt for mye paracet. Legen konkluderte med at det måtte være medisinen jeg tar som er årsaken.

Jeg har også lest at overvekt kan føre til fettlever. Ikke alkoholisk fettleversykdom Fra NHI.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ved utredning av unormale leverprøver er det rimelig bl.a. å sjekke CDT, uansett hva pasienten forteller om sitt alkoholforbruk, da legen vet at opplysninger om alkoholbruk svært ofte ikke er korrekte. Dette er en like naturlig del av utredningen som f.eks. å sjekke med hensyn til hepatitt B og C samt relevante autoantistoffer.

Legen har imidlertid plikt til å informere pasienten om hver eneste blodprøveanalyse som rekvireres, og han må forklare hvorfor prøven tas. Det er ikke bare ved HIV-tester det kreves at pasienten informeres om at prøven tas, men dette gjelder en hver blodprøve og alle andre typer undersøkelser som bestilles. Utredningen må skje i samråd med pasienten, og legen må forklare hensikten med en hver analyse, selv om dette kan bli ganske omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har også lest at overvekt kan føre til fettlever. Ikke alkoholisk fettleversykdom Fra NHI.no.

Dette er ganske sikkert den alminneligste grunnen til at leverprøvene er høyere enn de ellers ville vært. Friske blodgivere definerer imidlertid referanseområdene, og blodgiverne er fetere nå enn før i tida. Følgelig er laboratorienes øvre referanseverdier betraktelig høyere nå enn for 30 år siden. Selv om ALAT 60-70 gjerne angis som "normalt" for menn, er dette en forhøyet verdi for normalvektige menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karianne

Skal ringe fastlegen min i dag. Må bare spørre han om dette nå før jeg skal ta blodprøver. Ha skjønt at jeg må begynne å be han forklare litt mer for meg, å så skal jeg ikke google noe mer selv. Men takk for alle kloke svar her :-)

Hadde tenkt å melde meg som blodgiver her i Bergen, men er det noen vits når mine leververdier er for høye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...