Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid etter mange måneder med prøving. Jeg har hatt veldig uregelmssige syklusser, og skulle i grunn til gynkolog på grunn av dette. Hadde nesten "gitt opp" å bli gravid uten noen form for hjelp, så jeg ha igrunn levd livet som vanlig, inkludert noen glass vin av og til. Dette bekymrer meg selvsagt nå som jeg allikevel har blitt gravid av meg selv. Noen flere i samme situasjon? Vet jo at det stort sett går bra, men føles ikke så bra allikevel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig, veldig mange som har gjort det samme, og enkelte har jo drukket mer enn et par glass. Ikke drikk mer nå, så går dette mest sannsynlig HELT fint. :) Snakk eventuelt med legen din om bekymringene, så får du nok beroligende svar.

Gratulerer med graviditeten!

Skrevet

Så tidlig i svangerskapet har ikke blodomløpet til spiren og deg blitt "koblet sammen" (eller hva jeg skal si) enda, så embryoet skal ikke bli påvirket av det. Den nærer seg fortsatt av plommen, dvs. morkaken har ikke begynt å ernære spiren enda. Så det har helt sikkert gått bra. :)

Skrevet

Så tidlig i svangerskapet har ikke blodomløpet til spiren og deg blitt "koblet sammen" (eller hva jeg skal si) enda, så embryoet skal ikke bli påvirket av det. Den nærer seg fortsatt av plommen, dvs. morkaken har ikke begynt å ernære spiren enda. Så det har helt sikkert gått bra. :)

Det er vel bare en myte?

Skrevet

Det er vel bare en myte?

Hva da? Det med blodomløpet? Det er i så fall rart i og med at det står i anatomiboken jeg har (går sykepleien), hehe. Men kan jo hende at alkoholen kan "nå" embryoet på andre måter. Det vet jeg ikke..

Gjest Ishus
Skrevet

Alkoholen sprer seg i alle cellene i kroppen, og derfor også til fosteret.

AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel greit. Tenk på alle uplanlagte svangerskap!

Selv kjenner jeg en venninne som nøt godt av både røyk og alkohol så lenge "det ikke vistes" - altså frem til det ble offisielt at hun skulle ha barn. :sjenert:

Skrevet (endret)

Alkoholen sprer seg i alle cellene i kroppen, og derfor også til fosteret.

Men uansett er det vel betydelig mindre som sprer seg til cellene i embryoet før blodomløpet har kommet skikkelig i gang? Det må jo være en grunn til at man sier at såpass tidlig i svangerskapet så har det ikke like mye å si?

Jeg vet jo at ulike stoffer diffunderer gjennom blodårene og kommer seg inn i cellene, men logikken min tilsier i alle fall at det er værre å drikke alkohol når man er såpass langt på vei at mor og foster deler blodomløp. Men om logikken min er riktig, er jo en annen sak.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Men uansett er det vel betydelig mindre som sprer seg til cellene i embryoet før blodomløpet har kommet skikkelig i gang? Det må jo være en grunn til at man sier at såpass tidlig i svangerskapet så har det ikke like mye å si?

Jeg vet jo at ulike stoffer diffunderer gjennom blodårene og kommer seg inn i cellene, men logikken min tilsier i alle fall at det er værre å drikke alkohol når man er såpass langt på vei at mor og foster deler blodomløp. Men om logikken min er riktig, er jo en annen sak.

Jeg tror nok dette er en myte som det har vist seg vanskelig å bli kvitt. Alkoholen sprer seg til alle cellene i kroppen, og emryoet får dermed samme promille som mor.

Ikke for å skremme deg TS, står fortsatt for at du skal ta det med ro og legge vekk bekymringene. Tror bare ikke det er lurt å spre feilinformasjon om at det er "trygt" å drikke tidlig i svangerskapet.

Skrevet

Jeg tror nok dette er en myte som det har vist seg vanskelig å bli kvitt. Alkoholen sprer seg til alle cellene i kroppen, og emryoet får dermed samme promille som mor.

Ikke for å skremme deg TS, står fortsatt for at du skal ta det med ro og legge vekk bekymringene. Tror bare ikke det er lurt å spre feilinformasjon om at det er "trygt" å drikke tidlig i svangerskapet.

Sa jo ikke at det er trygt, sa bare at det er svært sjeldent fosteret tar skade så tidlig. Det er jo noe leger pleier å si også dersom noen er bekymret for det.

Skrevet

Sa jo ikke at det er trygt, sa bare at det er svært sjeldent fosteret tar skade så tidlig. Det er jo noe leger pleier å si også dersom noen er bekymret for det.

"Trygt", ikke trygt. ;) Men sier leger virkelig det?? De jeg har snakket med er veldig konsekvente på at man ikke bør drikke verker mens man prøver eller når man er gravid.

http://www.helsedirektoratet.no/gravid/leve_sunt/alkohol/

• Liker 1
Skrevet

"Trygt", ikke trygt. ;) Men sier leger virkelig det?? De jeg har snakket med er veldig konsekvente på at man ikke bør drikke verker mens man prøver eller når man er gravid.

http://www.helsedirektoratet.no/gravid/leve_sunt/alkohol/

Rart..Jeg har i alle fall hørt dem si det. Eller ikke direkte, men veninner som har vært i samme situasjon som ts..Kanskje de bare sa det for å roe dem ned?

Så vidt jeg har skjønt så er det vel ingen vitenskepelig bevist effekt, og at det er derfor de anbefaler totalt avholdenhet. Better safe than sorry..Grei tankegang i mange tilfeller. :)

Skrevet

Veldig sant. :) Det er jo heller ingen beviser for at et lavt alkoholkonsum er skadelig, men de advarer mot det for å være på den sikre siden. Forskere kan ikke akkurat lage en studie der de får gravide til å drikke for sjekke hvor skadet ungen blir... :overrasket:

• Liker 2
Skrevet

Det er alltid noen som forsvarer alkoholinntak med plommesekken i slike debatter. Det er feil. Du kan feks lese her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3410124.ece

Jeg prøver på ingen måte å skremme TS, du er på ingen måte den første som har gjort dette, og i de aller fleste tilfeller går det jo helt fint, men det er en grunn til at man anbefaler avhold i prøveperioden også.

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg ville med denne tråden, men takk for svar uansett. Vet at jeg burde holdt meg unna alkohol for å være på den sikre siden, men det er ikke så lett alltid. Har ikke hatt lyst til å fortelle hele verden at vi prøvde på et barn heller, uten at det er en unskyldning. "Trøster" meg med at det ikke er store mengde jeg har drukket, og at det sannsynligvis går bra (uansett kan evt problmer ikke forklares ved alkoholinntaket) Men det blir ikke noe mer nå fremover hvertfall.

Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Jeg drakk to glass med alkohol (ikke voldsomme mengder, men allikevel alkohol -type brennevin), da jeg var nygravid med jenta, hu er frisk og rask, var hvertfall det på ultralyden.

Ja, man skal helst unngå alkohol i svangerskapet, men så lenge du holder deg unna alkoholen fra nå av, så går det greit. Det er mer når du har et større forbruk gjennom hele svangerskapet at du kanskje får et barn med FAS. Om du har drukket litt på starten når du ikke har visst at du er gravid, så er det ikke verdens undergang.

http://kidshealth.org/parent/medical/brain/fas.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Fetal_alcohol_syndrome

Endret av Delphina
AnonymBruker
Skrevet

Så tidlig er det vel "vinn eller forsvinn" for fosteret. Så dersom det overlevde alkoholkonsumet de første par ukene så har det sannsynligvis ikke tatt skade. Men det er selvfølgelig ikke noe man gambler med etter at testen er positiv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to skikkelige fyllekuler før jeg oppdaget at jeg var på vei, har termin i disse dager, og at tyder på at lille er frisk og rask :) Så det går helt sikkert bra :)

Skrevet

Poenget her er jo at man ikke har kunnskap om noen sikker nedre grense. Derfor anbefales totalavhold, fordi man ikke vet noe sikkert. Det man oppdaget på et tidspunkt var at fler enn de typiske FAS-barna har blitt skadet av mors alkoholkonsum. Man snakker nå om føtale alkoholeffekter, som kan innebære mer diffuse og mindre opplagte problemer enn de som har syndromet i full blomst. Det er også grunn til å tro at dette rammer flere enn der hvor mødre drikker tett gjennom hele svangerskapet, men det er vanskelig å forutse også fordi fostre kan ha ulik sårbarhet for alkohol. Det er også mulig at alkohol kan virke ulikt i ulike faser, men man kan samtidig ikke si at noen periode er sikker fordi ulike deler av fosteret utvikler seg til ulike tidspunkt i svangerskapet.

Når det er sagt går det ts beskriver etter all sannsynlighet helt fint. Hele dette temaet handler mer om at man ikke vet enn at man nødvendigvis tror at noen glass vin må være veldig farlig. Derfor anbefales totalavhold. Men de fleste leger vil nok være enige i at det ikke er noen grunn til mor skal bekymre seg gjennom hele svangerskapet om hun har vært så uheldig å drikke litt i starten.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg var godt, gammaldags dritings på fest da jeg var nygravid og ikke visste noe enda. Det gikk helt fint. Gutten er nå 23 år, frisk som en fisk, og attpå til liker han ikke alkohol ;)

Dette går nok helt fint.

I Danmark får jo de nybakte mødrene rødvin på barselavdelingen for å få opp blodprosenten. Om man ammer, bør jo det være nesten like ille for den nyfødte som det er for fosteret om man tar et glass under svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...