Gå til innhold

Billig mat uten å bli usunt

Fremhevede innlegg

Gjest Tjoms
Skrevet

Noen som har en god oppskrift på noe med kikerter?

Jeg har en boks Kidneybønner ( store røde ? ) i skapet, hva kan jeg lage av den i dag? Kan jeg spise rett av boksen, eller må de bløtlegges, eller?

kikertburgere

Indisk kikertgryte

Hummus er noe jeg spiser veldig ofte, men jeg pleier ikke bruke så mye hvitløk slik de fleste oppskrifter sier, og jeg bruker aldri tahini.

Jeg pleier også å lage gryter, enten med kikerter eller linser. Eks med linser:

Fres 2-4 hvitløk sammen med 1 gul løk, rør inn 1-2 tskje spisskumming. Tilsett 0,5-0,7 dl vann avhengig av ønsket konsistens 1/2 kartong hakkede tomater. Tilsett gjerne litt buljong hvis ønsket. 2 dl røde linser, 2 gulrot og 1/2 blomkål. Her kan man tilsette erter også, eller hva enn man liker. Salt, pepper, kanskje litt cayenne hvis man liker det litt sterkt. Koke på medium varme ca 15-20 minutter. Jeg pleier å tilsette litt urter helt til slutt, evnt vårløk/purre. Kjempegod gryte som nesten ikke koster noe å lage. Kan varieres med kikerter også såklart. Salat ved siden av, helt supert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Ser at TS ikke har fiskekaker på menyen da de inneholder mye "snodig".

Et lite tips kan jo være og f.eks. lage fiskekaker selv ?

Da har man stålkontroll på inneholdet, kan lage dem med den smaken familien liker :) - og det er ikke helt umulig at de kan bli litt rimeligere enn ferdiglagede med samme innhold ?

Innimellom lager jeg fiskekaker (lager ganske mange da) og legger i fryseren. Enkelt og greit å ta opp de 2-3 jeg normalt spiser til middag når jeg har fiskekaker :)

Min oppskrift akkurat i dag ble slik:

Kjøpte en kilo fiskefilet i går (litt steinbitt, litt lyr og litt sei).

Blandet med salt, 1 egg, litt potetmel (3 ss), 7 dl melk, nykvernet muskat, bladpersille, gressløk, purre, 1 løk og pepper.

Masse, skikkelig gode fiskekaker :)

Bladpersille og gressløk dyrker jeg på balkongen så derfor blandet jeg det med i dag i tillegg til vanlig løk og purre :)

Linsesuppe er forøvrig helt utrolig godt ! :)

Skrevet

Eg brukar også å lage fiskekaker. Brukar egg, potetmjøl, salt, peppar, pluss litt purre/vårløk viss eg har det.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for mange fine tips!

Hjemmelagde fiskekaker høres fristende ut. Det har jeg ikke laget siden jeg bodde hjemme hos mamma faktisk. :flau:

En av grunnene er at vi ikke har skikkelig kjøkkenmaskin. Går det an å bruke stavmikser til små mengder? Har kjøkkenmaskin på ønskelista, men det må bli når økonomien bedrer seg litt.

Ellers skal jeg ta tak i dette med bønner, linser og kikerter. Dette er som sagt noe vi har brukt minimalt av før, så det blir en mental omstilling å lære seg å bruke dette aktivt i matlagingen. Ser fram til å lære nye retter.

AnonymBruker
Skrevet

Kyllingkjøttdeig koster rundt 17 kroner for 400 g. Godt som kjøttboller og erstatning til kjøttdeig ellers. Strimlet svin til 17 kr på rema. 300 gr tror jeg. Godt til wok og gryter.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Går det an å bruke stavmikser til små mengder? Har kjøkkenmaskin på ønskelista, men det må bli når økonomien bedrer seg litt.

Ellers skal jeg ta tak i dette med bønner, linser og kikerter. Dette er som sagt noe vi har brukt minimalt av før, så det blir en mental omstilling å lære seg å bruke dette aktivt i matlagingen. Ser fram til å lære nye retter.

Det burde da være mulig å bruke stavmikser til å lage "fiskekake-deig"..... ? :klo:

Det er da "bare" en foodprosessor-arm med litt mindre blad ? - og med den fordelen at den kan beveges rundt i bollen :)

Jeg har ikke stavmikser, bare foodprosessor, så jeg bruker den :)

Jeg er veldig glad i den røde linsesuppen med karri som de lagde/lager på Blitz-huset, og som Aftenposten presenterte for snart 2 år siden :)

Oppskrift her.

Anbefaler å prøve seg litt frem med karripastaen. Det som er passe for den ene er kanskje for mye for den andre (sier hun som har blitt beskyldt for å prøve å ta livet av en gjest ! :fnise: )

Jeg koker denne suppen litt lenger enn oppskriften sier, fordi jeg liker linsene litt mykere :)

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Kyllingkjøttdeig koster rundt 17 kroner for 400 g. Godt som kjøttboller og erstatning til kjøttdeig ellers. Strimlet svin til 17 kr på rema. 300 gr tror jeg. Godt til wok og gryter.

Kyllingkjøttdeig er ikke akkurat sunt. Det er magert, men ikke bra mat.

TS, bruk foodprosessor med s-blad til å lage fiskekaker og sånt, får en mye bedre konsistens. Foodprosessor er din beste venn, med den kan du lage såååå mye godt :)

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å prøve seg litt frem med karripastaen. Det som er passe for den ene er kanskje for mye for den andre (sier hun som har blitt beskyldt for å prøve å ta livet av en gjest ! :fnise: )

Kjenner meg igjen der. Samboeren min er veeeldig glad i sterk mat. Så når det står to spiseskjeer karripasta så bruker han hele glasset, pluss annet krydder. Helt fint for oss i familien, vi er også glad i sterk mat så vi takler den. Men så glemmer vi oss litt bort når vi får gjester. Har vært nødt til å tilby folk en god dæsj rømme mer enn en gang for å roe ned tendenser til flammeblåsing. :gjeiper:

Skal forresten prøve å lage fiskekaker i morgen den dag, faktisk.

TS

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har vært nødt til å tilby folk en god dæsj rømme mer enn en gang for å roe ned tendenser til flammeblåsing. :gjeiper:

Å ja ! :fnise:

Og så hender det jo man får smake "egen medisin" også.

Vindaloo kyllinggryte på en bitteliten café sør i England. Den var så "spretten" at jeg klarte ikke få ned en eneste bit. Kelneren kom og lurte på om jeg var dårlig :flau:

Han svingte så opp med en mild kyllinggryte laget for engelske barn (den smakte selvsagt absolutt ingenting etter den første høg-eksplosive retten. :skratte:

Var snill pike og spiste opp barneutgaven :fnise: )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ertesuppe med tørkede erter.

Storfelever er billig hvis man liker levergryte.

Hønsefrikasse, en dypfryst høne koster cirka 20 kroner og det blir mye mat.

Kålruletter.

Kålrabiburgere.

Potetburgere.

Lapskaus med kjøttdeig.

Fårikål.

Lammestek, mye mat og ikke dyrt.

Ribbe, ofte bare 20 kroner kiloen.

Løksuppe.

Se etter etter sesongens varer og ikke importgrønnsaker.

Skrevet

Eg brukar stavmiksar til å lage fiskekaker, funkar fett ;)

Det går an å berre bruke gaffel og.

Skrevet

Hønsefrikasse ja, det er kjempegodt, og ikkje minst billeg.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hønsefrikasse ja, det er kjempegodt, og ikkje minst billeg.

:Nikke:

Mener jeg så frosne høns til 19,90 per stk. (?) på Rema i går :)

Skrevet

Kyllingkjøttdeig er ikke akkurat sunt. Det er magert, men ikke bra mat.

Fordi?

Skrevet

Fordi?

Jeg kan tenke meg at vedkommende mener det fordi det er såkalt MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Jeg tror kyllingkjøttdeig er atskillig sunnere enn kjøttdeig av storfe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan tenke meg at vedkommende mener det fordi det er såkalt MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Jeg tror kyllingkjøttdeig er atskillig sunnere enn kjøttdeig av storfe.

Jeg trodde kyllingkjøttdeig var rester av sener, brusk, øye o.l, at det ikke er så mye rent kjøtt. Det er det kjøttdeig er, så hvorfor tror dere kyllingkjøttdeig er annerledes?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde kyllingkjøttdeig var rester av sener, brusk, øye o.l, at det ikke er så mye rent kjøtt. Det er det kjøttdeig er, så hvorfor tror dere kyllingkjøttdeig er annerledes?

Kyllingkjøttdeig er muk som nevnt, hodet inngår ikke i den prosessen. Det er til pølsene det går. Når det gjelder sau og kyr så kan de ikke bruke muk pga e.cloi faren.

Forsåvidt,

"MUK skal i følge merkeforskriften ikke deklareres som kjøtt, men kan betegnes som mekanisk utbeinet kjøtt. Prior følger merkeforskriftene og deklarerer derfor bruk av MUK i ingredienslisten. "

Gjest Tjoms
Skrevet (endret)

Kyllingkjøttdeig er muk som nevnt, hodet inngår ikke i den prosessen. Det er til pølsene det går. Når det gjelder sau og kyr så kan de ikke bruke muk pga e.cloi faren.

Forsåvidt,

"MUK skal i følge merkeforskriften ikke deklareres som kjøtt, men kan betegnes som mekanisk utbeinet kjøtt. Prior følger merkeforskriftene og deklarerer derfor bruk av MUK i ingredienslisten. "

Mekanisk utbeinet kjøtt...NAM! :ler:

Endret av Tjoms

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...