Gå til innhold

Billig mat uten å bli usunt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi lever på et ganske stramt budsjett for tida, og ser at vi bruker altfor mye penger på mat. Men vi holder oss unna mel, pasta, nudler og ris, så det billige fyllstoffet er liksom borte fra vår meny. Da går det mye i fisk, kjøtt og grønnsaker. Og siden vi prøver å holde oss til rene råvarer istedet for pølser, fiskekaker osv, så blir det litt dyrt.

Det er mange tråder her om hvordan man kan klare seg på minimalt med penger en periode, og da går det mye i ris og nudler har jeg inntrykk av. Men hvordan løser man dette hvis man helst ikke vil spise sånt?

Vi kjøper ofte frossen kyllingfilet på Kiwi i 2-kg-poser, de er ganske billige. Og vi prøver å handle fisk når det er så billig som mulig. Enkelte typer frossengrønnsaker er også ganske billige synes jeg. F.eks. amerikansk grønnsaksblanding (erter, gulrot og mais) eller viltblanding (blomkål, brokkolig og gulrøtter). Men utover det så står vi litt fast.

Vi kunne godt tenkt oss å kjøpe direkte fra en lokal gård eller fisker, men vet ikke helt hvordan vi skal gå fram for å finne ut om de driver sånn. Føles litt kleint å bare ringe nærmeste gård som driver masseproduksjon av et eller annet slag og spørre om å få kjøpe bittelitt til en privat husholdning. Ser ikke for meg at de orker å bruke tid på sånt.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tørkede bønner, linser og kikerter (som du bløtlegger og koker selv) er et åpenbart tips her, det er noe av det sunneste og billigste du kan spise.

Man kan bløtlegge og koke en stor pose i slengen, og så fryse ned i passelige porsjoner, hvis dere har mulighet for det.

Kan brukes som tilbehør til fisk eller kjøtt, feks som varme salater med vinaigrette og kanskje litt rødløk og persille, eller i vegetarretter, som feks curry.

Ellers er sei og sild billige fiskeslag. Fersk sei av god kvalitet er ikke alltid lett å få i, så frossen seiblokk kan være et ok alternativ. Sild er i sesong nå (jeg så i fiskebutikken forleden dag), og det vanvittig billig og absurd sunt! Så løp og kjøp. :nigo:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips!

Jeg elsker smaken av sild, men jeg takler ikke alle de tynne beina. Jeg hører andre si at de er så tynne at de ikke er å regne som bein engang, men jeg får bare ikke til å spise sild, dessverre. Og de andre i familien liker verken lukt eller smak av sild, så den utgår nok dessverre. :gjeiper:

Sei derimot, det spiser vi!

Bønner og slikt har vi ikke brukt noe særlig av hos oss, så det må vi prøve ut. Har kun brukt hermetiske chilibønner og tomatbønner.

TS

Skrevet

Kva med å kjøpe ferske grønsaker i staden for frosne? Dei "gode gamaldagse" grønsakene (gulrot, kålrot, potet, kål, lauk, ...) kostar lite, held seg lenge og er svært sunne.

Støttar opp om tipset med tørka erter og liknande. Kjøpte nyleg ein boks tørka gule erter (500 g) for kring 7 kr. Det blir kjempegod, sunn og mettande ertesuppe!

Også når det gjeld frukt, får du meir for pengane ved å velje tradisjonelt, til dømes epler, appelsin og banan.

Elles er det lurt å følgje med på tilbodsavisene til butikkane, og å handle på datosal.

Gjest Tjoms
Skrevet

Tørkede bønner, linser og kikerter (som du bløtlegger og koker selv) er et åpenbart tips her, det er noe av det sunneste og billigste du kan spise.

Man kan bløtlegge og koke en stor pose i slengen, og så fryse ned i passelige porsjoner, hvis dere har mulighet for det.

Kan brukes som tilbehør til fisk eller kjøtt, feks som varme salater med vinaigrette og kanskje litt rødløk og persille, eller i vegetarretter, som feks curry.

Helt enig, jeg er vegnaer så jeg bruker mye linser og kikerter i kosten, det er er så utrolig mye godt man kan lage av dette (gryter, supper, burgere, falaffel), og det er så utrolig billig! på Ica får du kjøpt en pakke kikerter til 7 kr, og på innvandrerbutikker er alt sånt veldig billig, dog det tar mye lengre tid å lage retter når de er tørkede så klart.

Jeg ville heller brukt dette som erstatning til kjøtt, og ikke i som tilbehør til kjøtt, særlig siden kjøtt er så dyrt og formålet er å spare penger, men også fordi at nevnte ingredienser inneholder mye protein, og man vil jo spise balansert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller brukt dette som erstatning til kjøtt, og ikke i som tilbehør til kjøtt, særlig siden kjøtt er så dyrt og formålet er å spare penger, men også fordi at nevnte ingredienser inneholder mye protein, og man vil jo spise balansert.

Trådstarter setter som premiss at de holder seg unna mel, pasta, nudler og ris, så jeg svarte selvsagt på basis av det.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker også mye bønner, linser og kikerter. I går laget vi veldig billig kosemiddag. En pakke med bønner og en pakke med linser, litt paprika, en boks med hakket tomat og så hadde vi oppi nachoschips og litt chili og hvitløk og strødde en anelse ost over. I tillegg er bønner så mettende at vi kun spiste halvparten i går, så vi har mat i dag også. Veldig proteinrikt, og veldig sunt.

Bønner/linser/kikerter: 10 kr per pakke, en paprika 7 kr, hakket tomat 7 kr, og chili og hvitløk har vi alltid. Litt osterester hadde vi også fra før. Nachos kostet vel 20 kr.

Billig middag til to dager.

Kjøper man bønner og linser som man legger i vann, blir det enda billigere også. Tror det koster 10 kr kiloen eller noe sånt.

Gjest Tjoms
Skrevet

Trådstarter setter som premiss at de holder seg unna mel, pasta, nudler og ris, så jeg svarte selvsagt på basis av det.

Man må jo ikke ha ris og nudler som tilbehør til kjøtt da :)

AnonymBruker
Skrevet

Man må jo ikke ha ris og nudler som tilbehør til kjøtt da :)

Nei, man kan jo feks ha bønner, linser eller kikerter som tilbehør i stedet. :lur::ler:

Jeg skrev jo også at man kunne lage vegetarmat av belgfrukter, da - det gjør jeg ofte, jeg. Selv spiser jeg sjelden mer enn én kjøttmiddag i uken, 2-3 fiskemiddager, og 2-3 vegetarmiddager. Man trenger ikke tenke enten/eller om man ikke har tatt valget om å være vegetarianer eller veganer.

Gjest Tjoms
Skrevet

Nei, man kan jo feks ha bønner, linser eller kikerter som tilbehør i stedet. :lur::ler:

Jeg skrev jo også at man kunne lage vegetarmat av belgfrukter, da - det gjør jeg ofte, jeg. Selv spiser jeg sjelden mer enn én kjøttmiddag i uken, 2-3 fiskemiddager, og 2-3 vegetarmiddager. Man trenger ikke tenke enten/eller om man ikke har tatt valget om å være vegetarianer eller veganer.

Ja, men de matgruppene gir helt forskjellig type energi, derfor blir ikke middagstallerkenen balansert :ler:

Men altså.... nøye da! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tjoms: Nei, det er ikke så nøye. Men jeg gir meg likevel ikke. :tunge1:

:fnise:

Altså, jeg tolker trådstarter i retning at de spiser lavkarbo-kosthold, i hvert fall middager uten raske karbohydrater fra raffinerte kornprodukter. Og dermed ønsker de ikke å spise "balansert", evt de har en annen tolkning enn deg av hva som er balansert.

Om det er riktig forstått eller ikke får heller trådstarter selv svare på.

Gjest Tjoms
Skrevet

Tjoms: Nei, det er ikke så nøye. Men jeg gir meg likevel ikke. :tunge1:

:fnise:

Altså, jeg tolker trådstarter i retning at de spiser lavkarbo-kosthold, i hvert fall middager uten raske karbohydrater fra raffinerte kornprodukter. Og dermed ønsker de ikke å spise "balansert", evt de har en annen tolkning enn deg av hva som er balansert.

Om det er riktig forstått eller ikke får heller trådstarter selv svare på.

Jeg spiser heller ikke hvete, pasta, ris osv, men jeg spiser jo balansert likevel. Det jeg mener med balansert, er at hvis man spiser både biff og linser til middag, så får man fryktelig mye proteiner, blir liksom smør på flesk. Og formålet er jo å spare penger samtidig man spiser sunt, og da er det jo ikke hensiktsmessig å ha billigkosten som f.eks linser er, sammen med kjøtt som er så dyrt. For linsene blir jo erstatningen for kjøtt, i forhold til proteiner :)

Skrevet

jeg hadde vært forsiktig med å spise mye bønner og linser, begynne bare ett måltid i uka, siden de kan være ganske tøffe mot mager som ikke er vant til de.

Man trenger ikke bløtlegge linser, bare bønner.

Ellers så støtter de som foreslår linser, bønner og kikerter, det er veldig godt og sunt:)

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en god oppskrift på noe med kikerter?

Jeg har en boks Kidneybønner ( store røde ? ) i skapet, hva kan jeg lage av den i dag? Kan jeg spise rett av boksen, eller må de bløtlegges, eller?

AnonymBruker
Skrevet

Hermetiske bønner kan du spise slik de er. Det er de tørkede du må bløtlegge og koke.

Lag en chili. Surr en liten løk og litt hvitløk i litt olje. Tilsett grønnsaker (gjerne paprika og mais, men du kan også bruke andre). Krydre med chili, spisskummen, koriander og litt oregano. Tilsett bønnene og en boks tomater og la det koke 15-20 min.

Kikerter: I all indisk og marrokansk mat. I salater. I gryter. Mos dem og lag kikertkaker av dem (se etter oppskrifter på bbc good food).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye poteter når jeg har dårlig råd. Uendelig med valg og veldig godt! Kokte poteter fra i går som har ligget i kjøleskapet har mindre stivelse også.

Jeg bor i en fiskeby. Hvis du ser det ligger en relativt liten båt til kaia med fisk ombord er det bare å spørre om du kan kjøpe. De fleste her har skilt, men det hender ofte at de selger selv om de ikke har det oppe.

Om du kjører litt på landet og ser et hønsehus er det bare å spørre de som bor der om de ikke er mulig å få kjøpe egg hos de. Er sjeldent det er noe billigere, men om du kun handler økologiske egg vil du nok spare noe. Legg frem et forslag om å hente feks en 20pk en spesiell dato i måneden. Da er det enklere for den som eier hønene. Ta gjerne med egen kartong også.

Når det kommer til kjøtt så er det bare å titte i annonsene i lokalavisen, eventuelt sette ut ei selv. Mange jegere som har fryseren full og selger unna flere kilo i året. Kan jo også forhøre seg om noen man kjenner er jeger eller har en i familien.

Skrevet

Kikerter er utrolig godt som "chips".. Bare å skylle de hermetiske, spre de utover en langpanne med papir og drysse over olje, salt, pepperm, hvilketsomhelstkrydderduvilha - sette det i ovnen på høy temperatur til de blir så sprø du vil ha de. .:-) Kjempegodt!

En annen rett jeg så innepå en annen tråd her var kidneybønner i chilisaus som kokes opp med mais og løk. Servers med cottage cheese og agurk blandet sammen. Utrolig godt og lett!

Skrevet

Poteter er billeg "fyllstoff" ;)

Rotgrønsaker som kålrot og gulrot er billeg.

Eg brukar mykje frossenfisk. Mager fisk er billegare enn feit. Torsk eller sei i blokk er veldig billeg. Av den kan du lage fiskepinnar eller -kaker viss du vil variere litt.

Viss du handlar på Kiwi - kjøp egg frå First Price.

AnonymBruker
Skrevet

Laksefileter er ikke så dyre heller, coop sitt merke koster en 60 kr for 4-5 fileter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...