Gå til innhold

Bor alle på steder hvor alle kjenner alle her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I hver tråd her på kropp og helse så anbefales det i de fleste tilfeller å dra til legen. Naturlig nok. Men jeg har lagt merke til at det er nesten standar kommentar fra trådstarter at de "bor på et sted der alle kjenner alle, og da går det ikke" At legen har taushetsplikt tells ikke på disse stedene.

Hva er dette for noe? Er det ingen som tør å gå til legen her? For legen HAR taushetsplikt!

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi det er mange ting en burde snakke med legen om, istedet for å spørre ukjente folk på et forum. Folk her inne er ikke leger og kan svare veldig feil, noe som i verstefall kan gi konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare for alle andre, men jeg drar da til legen, selv om jeg har bodd på ganske så små steder..

Men jeg spør gjerne etter erfaringer og liknende her inne mens jeg venter på å komme inn til legen, da.

Når det er sagt så kan jeg jo også legge til at selv om det er taushetsplikt, så er det absolutt ikke alle steder den blir overholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert så de kan få et annet svar enn "dra til legen". (samme gjelder for alle "dra til dyrlegen", "ring og spør", "sjekk google".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg ikke i mine villeste fantasier tenke meg.

En femtedel av norges beforlkning bor jo tross alt i stor-Oslo, og her har man ingen som helst mulighet til å kjenne alle. Det kan selvsagt være at alle som får slike anbefalinger bor i ei bygd med 50 personer og en lege, mne det har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så kan jeg jo også legge til at selv om det er taushetsplikt, så er det absolutt ikke alle steder den blir overholdt.

Mhm...det er også min erfaring, desverre. :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også på et sted der alle kjenner alle, og liker heller ikke å gå til legen nettopp av grunner du nevner her. Pluss at jeg ikke liker å treffe legen for eksempel på butikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Når du har legen som er tanten din og kontordamene er i syklubben til din søster, så er praksis og teori to ulike ting.

For hvem anmelder en lege for forholdsvis milde brudd på taushetsplikten, når det i praksis må få fastlege i nabokommunen, eller gjerne i nærmeste by. Legg til at du blir den "store stygge ulven" som var slem mot legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei ikke alle bor sånn - jeg bor f.eks. i Bergen. Tidligere bodde jeg i en mindre nabokommune - og der var lokalsamfunnet der jeg vokste opp uaktuelt å bruke til sensitive ting (en bekjent hadde sin kjære i fengsel og ba meg poste brevene til vedkommende på vei til jobb på et annet postkontor enn det lokale, f.eks.). Det skal jo ikke være sånn, samtidig er det dessverre menneskelig.

Lege kan man jo velge å besøke i nabokommunen - det er verre når slike ting som barnevern og politi ikke overholder sin taushetsplikt.

Så gir det seg også noen morsomme utslag. Min mor kom frustrert og fortalte at hun ikke likte at jeg kjøpte kassevis med øl på nærbutikken. Jeg så lenge på henne og så sa jeg: det var 3 flasker Zero (alkoholfritt øl) - tomflaskene står i matboden hvis du trenger bevis. Da var det selvsagt en überkristen nabo som syntes øl var synd og smurte tykt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gir det seg også noen morsomme utslag. Min mor kom frustrert og fortalte at hun ikke likte at jeg kjøpte kassevis med øl på nærbutikken. Jeg så lenge på henne og så sa jeg: det var 3 flasker Zero (alkoholfritt øl) - tomflaskene står i matboden hvis du trenger bevis. Da var det selvsagt en überkristen nabo som syntes øl var synd og smurte tykt på.

:ler: Jeg har ganske ofte bodd i småkommuner og glemmer ikke da jeg hadde sommerjobb i (små)byen jeg vokste opp i. Da kom det kjapt fra en kollega: "Jeg synes du burde hjelpe faren din med å male huset!"

Det hører selvsagt med til historien at kollega var såpass mye eldre enn jeg at han ikek kjente meg, men godt visste hvem far min var, så da han fikk snoket opp slektsskapsforholdet så var han ikke sein med meldinga.

For å komme tilbake til tema, så bor jeg nå i en enda mindre kommune som virkelig er at alle kjenner alle typen, men har ingen problemer med å gå til legen om jeg må. Det får være grenser for hvor redd man skal være for at ting skal komme ut. jeg ha legehjelp, så må jeg det, enten de overholder taushetsplikt eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Så gir det seg også noen morsomme utslag. Min mor kom frustrert og fortalte at hun ikke likte at jeg kjøpte kassevis med øl på nærbutikken. Jeg så lenge på henne og så sa jeg: det var 3 flasker Zero (alkoholfritt øl) - tomflaskene står i matboden hvis du trenger bevis. Da var det selvsagt en überkristen nabo som syntes øl var synd og smurte tykt på.

Dette var jo litt merkelig. Bibelen sier vel ingenting om at det er syndig å drikke alkohol, mens det er forbudt å lyge ifølge de ti bud. Så veldig kristen kan ikke naboen være da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette var jo litt merkelig. Bibelen sier vel ingenting om at det er syndig å drikke alkohol, mens det er forbudt å lyge ifølge de ti bud. Så veldig kristen kan ikke naboen være da.

Jeg har ingen aning. Jeg så vedkommende i butikken og skulingen. Hun har vel bare slått sammen 2 og 2 og fått 16 tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen aning. Jeg så vedkommende i butikken og skulingen. Hun har vel bare slått sammen 2 og 2 og fått 16 tenker jeg.

Tror den koplingen mellom alkohol og "synd" kommer mer fra den enkeltes hode og menighetens "synsing" enn fra bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde anmeldt legen for brudd på taushetsplikten hvis noe slikt hendte med meg. Hvis man ikke klarer å holde kjeft, burde man ikke jobbe i et yrke med taushetsplikt!

Når det skal være sagt så bor jeg i Oslo nå, men har legen min i hjembyen - som er en ganske stor by. Da jeg var liten hadde hele familien samme lege, men da jeg ble 18 byttet jeg til en annen lege (fordi jeg ønsket en kvinnelig lege, og uansett følte det var litt galt at samme mann som var mine foreldres lege også skulle være min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...