Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Heisann. Jeg lurer på hva som er vanlig å gi i gave til egne barn. Min datter skal konfirmeres om få dager og hennes far,min ex gir henne bunad i gave. Selv har jeg kjøpt en ipod og skal kjøpe en gave til. Da tenkte jeg på en stor sølje til bunaden. Totalt blir dette da på nesten fire tusen. Selve feiringen deler vi på,og bare det.blir jo minst syv tusen til hver. Jeg føler meg litt kjip som gir så lite,men har rett og slett ikke råd til mere. Hva gir dere til egne barn? Nå er ikke jenta storforlangende og har lenge ønsket seg dette så vet hun blir glad uansett,men ser jo at det er vanlig å gi mye mer. Noen tanker?
Gjest Purple Haze Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 En bør gi etter evne, syns jeg. En konfirmasjon koster jo litt i seg selv, så da begrenser det seg hva en kan gi i tillegg om en ikke har veldig god råd. Jeg opprettet en sparekonto kun til det formålet noen år før min eldste skulle konfirmeres. Om jeg ikke hadde gjort det, hadde det holdt hardt å kunne holde selskap og gi gave, kjøpe nye klær osv. Vi gjorde det sånn at vi delte alle utgifter (vi er skilt), og ga gave til han fra oss i sammen. Han fikk penger, en lik sum fra oss begge. Yngstemann konfirmerte seg ikke, så da fikk han bare litt ekstra fine bursdagsgaver i stedet. 1
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 Lite? Høyrast ganske mykje ut, etter mi meining... Selskapet er jo også ei gåve. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 29. mai 2011 #4 Skrevet 29. mai 2011 Signerer Purple Haze her; gaver gis etter evne Det er kanskje på tide å minne om at gaven til konfirmanten ikke er en konkurranse mellom skilte foreldre. Synes forøvrig absolutt ikke det du lister opp er en liten gave. Selskapet er jo også en del av gaven Det er en flott gave til et ungt menneske, og vil forhåpentligvis bli tatt i mot med glede og takknemlighet
Pinkee Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 Min eldste fikk selskap til ca 8k, og en gave til 3, yngste valgte å ikke stå til komfirmasjon, så han fikk gave til 3, og 8tusen på konto. Men, slikt må bare gå etter evne, man har gjort en stor tabbe i livet hvis man begynner å låne til gaver/selskap. Jenta får noe hun ønsker seg, blir fornøyd, hva mere kan man gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Tusen takk for svar:) Jeg syns jo selv at det egentlig er nok,man gir etter evne som ble sagt i tråden. Jeg konkurrerer ikke med pappan hennes,er bare kjempeglad på hennes vegne at hun får en bunad for vet at det er en kostbar affære Jeg registrerer bare at mange gir gaver /penger i dyre dommer og lurte på hva som egentlig et vanlig:) Men vet jenta mi blir kjempeglad for det hun får:-)
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #7 Skrevet 29. mai 2011 Trur heller det er du som kjenner mange velståande folk Gåvene frå deg er absolutt ikkje små! Eg fekk riktignok bunad til min konfirmasjon, men den hadde mamma brodert/sydd, og var dermed ein god del hakk billegare enn ferdigkjøpte. Sølvet fekk eg av andre familiemedlemmer. Det er riktignok over ti år sida, men likevel. Det har vel ikkje endra seg så valdsamt?
Vibi Skrevet 29. mai 2011 #8 Skrevet 29. mai 2011 Trur heller det er du som kjenner mange velståande folk Gåvene frå deg er absolutt ikkje små! Eg fekk riktignok bunad til min konfirmasjon, men den hadde mamma brodert/sydd, og var dermed ein god del hakk billegare enn ferdigkjøpte. Sølvet fekk eg av andre familiemedlemmer. Det er riktignok over ti år sida, men likevel. Det har vel ikkje endra seg så valdsamt? Jeg fikk også hjemmesydd bunad til konfirmasjonen, men slik jeg har forstått det er det en relativt dyr affære allikevel Spesielt hvis de har gått på kurs for å sy den. Er helt enig i at man skal gi konfirmasjonsgave til barna etter evne.
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #9 Skrevet 29. mai 2011 Jeg fikk også hjemmesydd bunad til konfirmasjonen, men slik jeg har forstått det er det en relativt dyr affære allikevel Spesielt hvis de har gått på kurs for å sy den. Er helt enig i at man skal gi konfirmasjonsgave til barna etter evne. Hjemmesydd er dyrt det og ja, fordi stoffet er veldig dyrt. Viss ein må gå på kurs for å sy, blir det sjølvsagt enno dyrare. Men ferdigsydd ligg uansett ein god del hakk opp på prisstigen. Veit at min bunad kostar nærmare 30.000 ferdigsydd med alt...
*Ariel* Skrevet 29. mai 2011 #10 Skrevet 29. mai 2011 Vi har akkurat hatt konfirmasjon her i huset. Guttungen fikk da el-gitar med tilbehør av oss foreldre. Det kostet ca 4500,- Det var det vi hadde råd til i tillegg til festen, guttungen ble kjempefornøyd.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 29. mai 2011 #11 Skrevet 29. mai 2011 Nå er det endel år siden jeg ble konfirmert,men jeg fikk "bare" et enkelt(av den rimelige typen) gullsmykke av mine foreldre til konfirmasjonen utenom selve festen og var storfornøyd med det
MilliVanilli Skrevet 29. mai 2011 #12 Skrevet 29. mai 2011 Jeg fikk helt ny bunad og tilbehør til den, og 30 000 kr. av mamma og pappa
Gjest uAnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #13 Skrevet 29. mai 2011 Jeg fikk tverrfløyte av mine foreldre, i tillegg til festen som de tok familiedugnad på. Jeg var kjempefornøyd:)
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #14 Skrevet 29. mai 2011 Jeg må ha vært kjip da for mine fikk presang til under 1000 kr. I tillegg så betalte jeg hele selskapet og alt av klær mm helt alene. Far var bare gjest.
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #15 Skrevet 29. mai 2011 Jeg må ha vært kjip da for mine fikk presang til under 1000 kr. I tillegg så betalte jeg hele selskapet og alt av klær mm helt alene. Far var bare gjest. Det er lovfesta at foreldre skal dele på utgifter til konfirmasjon viss dei er skilt/ikkje bur saman, uansett omsorgsfordeling. Du får gå og kreve pengar av eksmannen din
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #16 Skrevet 29. mai 2011 Det er lovfesta at foreldre skal dele på utgifter til konfirmasjon viss dei er skilt/ikkje bur saman, uansett omsorgsfordeling. Du får gå og kreve pengar av eksmannen din Det gjelder ikke dersom far har nedsatt bidragsevne, noe han kan få selv med normal inntekt fordi han har flere barn. Jeg har fått avlsag om må betale tannregulering og konfirmasjon alene.
seleneluna Skrevet 29. mai 2011 #17 Skrevet 29. mai 2011 Jeg fikk bunad med alt av tilbehør og 5000 kr fra mamma og pappa. Hadde vel ikke brydd meg om jeg fikk bare bunaden heller. Tror de fleste konfirmanter er takknemlige nesten uansett.
Thorn Skrevet 29. mai 2011 #18 Skrevet 29. mai 2011 (endret) Jeg fikk 5000 og bunad til 20 000, i tillegg til feiring på et hotell. Edit: dette var for snart ti år siden. Endret 29. mai 2011 av Thorn
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #19 Skrevet 29. mai 2011 Det gjelder ikke dersom far har nedsatt bidragsevne, noe han kan få selv med normal inntekt fordi han har flere barn. Jeg har fått avlsag om må betale tannregulering og konfirmasjon alene. Det stemmer kanskje det, ja. Synd
Gjest Undres Skrevet 3. juni 2011 #20 Skrevet 3. juni 2011 Vi har døtre og alle har fått bunad med sølv og tilbehør, samt en gave til ca kr 1ooo i tillegg til selskapet. Bunad ville de fått også om de valgte ikke å konfirmere seg. Gave fra øvrig nær familie og faddere, forventes vel å være noe mer enn for andre gjester. Men hvor mye er det vel ikke noe fasitsvar på. Etter ønske og evne - og ikke føle at man gir for lite:-) Det viktigste må etter min mening være at konfirmanten har en god opplevelse av dagen, av selskapet og at den ene dagen er hans/hennes dag. Så får gavene komme i andre rekke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå