Gjest Emera Skrevet 11. november 2003 #21 Del Skrevet 11. november 2003 Sorry, innlegget mitt kom to ganger. Vet ikke helt hva som skjedde... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 11. november 2003 #22 Del Skrevet 11. november 2003 ja du kan jo spørre. men han tolker vel bibelen sånn at det passer til hans overbevisninger. men en ting jeg tenke på når jeg så intro til programmet var, at han er jo en voksen mann og det er vel ikke helt umulig at han syndet som ung mann før han eventuelt fikk kone. for jeg regner med at de er overbevist om at sex utenom ekteskapet er en synd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. november 2003 Forfatter #23 Del Skrevet 11. november 2003 tuji' date=' tror du de i Livets Ord er klar over at de er hjernevasket?[/quote'] Nei, jeg tror ikke de tror at de er hjernevasket, og det har jeg heller ikke sagt at de er hjernevasket. Jeg sa at jeg godt vet hva hjernevasking er, og jeg har ikke blitt utsatt for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 11. november 2003 #24 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg sa at jeg godt vet hva hjernevasking er, og jeg har ikke blitt utsatt for det. Tror du ikke de som er med i Livets Ord sier det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. november 2003 Forfatter #25 Del Skrevet 11. november 2003 Ok, jeg oppfattet det bare som om du mente at jeg var hjernevasket. Men nei, jeg tror selvfølgelig ikke de som er hjernevasket tenker over det. Da hadde det ikke vært hjernevasking. Man kan ikke dermed si at alle som tror på en gud er hjernevasket (sier ikke at du sier det!), for det er mange måter å komme til tro på. Hvis jeg kan bruke meg selv som eksempel, tok det mange år før jeg ble kristen, og jeg diskuterte med både meg selv og andre før jeg bestemte meg. Det er når slik diskusjon ikke finner sted og man "sluker alt rått" at hjrnevasking kan finne sted. Samtidig tror jeg at de vi kaller hjernevaskere mener det godt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 11. november 2003 #26 Del Skrevet 11. november 2003 Sier ikke at det er noe feil med det. Men synes det er pussig å se at dere går dere selv stokk over stein, uten at dere ser det selv. Kanskje er jeg litt treig, men hva mener du med at vi "går dere selv over stokk og sten, uten at dere ser det selv" ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 11. november 2003 #27 Del Skrevet 11. november 2003 Manji, kanskje DU er hjernevasket? Du vet det bare ikke selv... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 11. november 2003 #28 Del Skrevet 11. november 2003 Helt ærlig: Jeg syntes Sex&Singelliv var mer spennende....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimist! Skrevet 11. november 2003 #29 Del Skrevet 11. november 2003 Ikke alle kristne er hjernevasket. Synes klart det blir feil når et barn vokser opp i kristen familie, går i kristen barnehage/skole, bare har kristne venner o.s.v. Ikke fordi det er noe galt med kristne familier, kristen skole eller kristne miljøer, men fordi disse barna ikke får noe valg i forhold til sin tro. Tror alle kristne eller ikke-kristne har godt av å møte folk som har et annet livssyn enn seg selv. Mangfold er bra, mangfold skaper toleranse, mangfold gjør det lettere å se ting fra flere sider... Den ene jenta i programmet ville ikke gå på "vanlig" skole fordi hun var redd for å bli påvirket. Hva er hun redd for? Jeg er kristen, og har både kristne og ikke-kristne venner. Og jeg er ikke redd for at mine ikke-kristne venner skal ødelegge mitt forhold til Gud. Tror heller bare det er sunt at jeg har venner med annet livssyn. Synes også det er trist når barn får vite at "alt" er synd. Barn skal ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 11. november 2003 #30 Del Skrevet 11. november 2003 jeg tror gud vil at menneskene skal onanere og ha sex akkurat så mye de vil.. fordi han vil at mennesker skal ha det bra... og sex er jo en bra ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. november 2003 Forfatter #31 Del Skrevet 11. november 2003 Tror du ikke de som er med i Livets Ord sier det samme? Jeez, skal vi diskutere dette mer nå? Du kan ikke uten videre sammenligne meg med et medlem i Livets Ord når du ikke kjenner meg. Det var ikke dette tråden handlet om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 11. november 2003 #32 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg støtter deg i dette, Tuji. Dessuten, man kan ikke sammenlikne frimenigheter som Livets Ord med sine lekpredikanter etc. med f.eks Den Norske Kirke med sine teologer fra Menighetsfakultetet. Det blir som å sammenlikne heksedoktorer med skolemedisinere.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. november 2003 Forfatter #33 Del Skrevet 11. november 2003 Takk, Cruella! Grunnen til at jeg startet tråden var at jeg er så utrolig uenig i synspunktene til medlemmene i denne menigheten. Samtidig kaller både de og jeg oss for kristne, og jeg undret meg litt over hvor forskjellig vi tolker Bibelen. Så får du kalle meg hjernevasket til du blir blå, Manji, men det bryr jeg meg ikke om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 11. november 2003 #34 Del Skrevet 11. november 2003 hæ? trodde det var noe med onan som spilte sin sæd på marken og det var synd jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 11. november 2003 #35 Del Skrevet 11. november 2003 En del av disse menighetene har adoptert slagordet til en større dagligvarekjede; Det enkleste er ofte det beste.... Der er jeg totalt uenig.... Det finnes ingen lettvinte svar eller løsninger. Jeg er ikke aktivt troende selv, men har god kjennskap til både Den Norske Kirke og en del frimenigheter. Er oppvokst med troende foreldre, men de drev da ikke og brisket seg med disse hallelujaropene og tungetale i hytt og pine.... Jeg har mer sans for det litt høytidelige ved kirken, ritualene og ærefrykten. Man er liksom ikke kompis med Jesus. Hadde svært vondt av disse ungdommene i går, så forvirrede og søkende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. november 2003 Forfatter #36 Del Skrevet 11. november 2003 Det stemmer, Ivanka. Ehu skriver at hun ikke tror ungdom ikke lar seg knekke av et enkelt utsagn, og det kan nok være sant. Men noe sier meg at dette ikke var den eneste gangen disse ungdommene fikk høre akkurat dette. Når det gjentas ofte nok, vil mange tro at det er sant, og der er jeg uenig. Seksualitet er ikke noe forbudt man skal skamme seg over. Det er jo Gud som har skapt seksualiteten også! Det er noe fint, ikke noe stygt (selv om alt kan ødelegges hvis man vil det, ved pedofili, incest osv., men det er en annen diskusjon). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 11. november 2003 #37 Del Skrevet 11. november 2003 Det stemmer, Ivanka. Ehu skriver at hun ikke tror ungdom ikke lar seg knekke av et enkelt utsagn, og det kan nok være sant. Men noe sier meg at dette ikke var den eneste gangen disse ungdommene fikk høre akkurat dette. Når det gjentas ofte nok, vil mange tro at det er sant, og der er jeg uenig. Seksualitet er ikke noe forbudt man skal skamme seg over. Det er jo Gud som har skapt seksualiteten også! Det er noe fint, ikke noe stygt (selv om alt kan ødelegges hvis man vil det, ved pedofili, incest osv., men det er en annen diskusjon). takk skal du ha. visste ikke helt - nå er ikke bibelkunnskap mitt sterke punkt heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 11. november 2003 #38 Del Skrevet 11. november 2003 [ hæ? trodde det var noe med onan som spilte sin sæd på marken og det var synd jeg? Nei, det var ikke "sædspillingen" (det ble et underlig ord...) som var synd. Jeg har gjengitt den historien fra gamletestamentet tidligere i tråden. Det var det at han ikke ville sette unge på sin brors kone og dermed gi ham etterkommere! Greit å spesifisere det, selv om logikken er noe uforståelig for oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. november 2003 #39 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg er ganske så sikker på at det var sædspillingen som var synd, hvertfall det jeg har hørt før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 11. november 2003 #40 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg er ganske så sikker på at det var sædspillingen som var synd' date=' hvertfall det jeg har hørt før.[/quote'] Okay, da får jeg sitere boka ordrett: " Juda tok en kone til Er, sin eldste sønn. Hun hette Tamar. Men Er, Judas eldste sønn gjorde det som var ondt i Herrens øyne, og Herren lot ham dø. Da sa Juda til Onan: - Ta din brors kone hjem til deg, gift deg med henne i din brors sted, så du kan skaffe din bror etterkommere. Men Onan visste at barna ikke skulle høre ham til. Når han hadde omgang med sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden, for at broren ikke skulle få etterkommere. Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø." 1. Mosebok 38.6-10. Jeg vil si at det som var synden her, var at Onan ikke ville gjøre dama gravid. Jeg kan godt forstå Onan, stakkar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå