Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en du IKKE kunne giftet deg med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å ha en kjæreste du ikke ser for deg en fremtid med, forstår jeg ikke poenget med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremtid kan være så mangt og er også veldig individuellt.

Ingen verdens ting varer evig.

Det varer så lenge det varer, og man må nyte den tiden man har sammen uansett hvilke valg man tar, om det er giftemål, samboerskap, barn eller skilsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en falsk dikotomi?

En dikotomi utelukker et tredje alternativ, men som hver for seg uttrykker to synspunkter som samlet utgjør noe helhetlig. En falsk dikotomi (gyldne middelvei) er hvor en tegner et bilde av at det egentlig bare finnes to alternativer, men i virkeligheten så finnes det flere.

Hva er det du prøver på TS, hva er det du nå sukrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en falsk dikotomi?

En dikotomi utelukker et tredje alternativ, men som hver for seg uttrykker to synspunkter som samlet utgjør noe helhetlig. En falsk dikotomi (gyldne middelvei) er hvor en tegner et bilde av at det egentlig bare finnes to alternativer, men i virkeligheten så finnes det flere.

Hva er det du prøver på TS, hva er det du nå sukrer?

Hæ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALTSÅ EN FALSK DIKOTOMI?

EN DIKOTOMI UTELUKKER ET TREDJE ALTERNATIV, MEN SOM HVER FOR SEG UTTRYKKER TO SYNSPUNKTER SOM SAMLET UTGJØR NOE HELHETLIG. EN FALSK DIKOTOMI (GYLDNE MIDDELVEI) ER HVOR EN TENGER ET BILDE AV AT DET EGENTLIGBARE FINNES TO ALTERNATIVER, MEN I VIRKELIG SÅ FINNES DET FLERE.

HVA ER DET DU PRØVER PÅ TS, HVA ER DET DU NÅ SUKRER?

dIN FREMSTILLING ER VELDIG SÅ OPPKONSTRUERT OG DU SIER TIL DEG SELV AT DET FINNES BARE TO ALTERNATIVER, MEN DET FINNES FLERE, MEN DET ER BARE TO OG GÅR DERMED RUNDT I RING. POLITIKERE ER FÆL TIL Å BENYTTE SEG AV FALSK DIKOTOMI, DETTE ER BARE TULL OG NOE EN ABSOLUTT IKKE BØR HØRE PÅ, DET ER VEL SLIK ENS FORELDRE OGSÅ BENYTTER SEG AV, ALTSÅ SLIKE BILLIGE TRIKS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALTSÅ EN FALSK DIKOTOMI?

EN DIKOTOMI UTELUKKER ET TREDJE ALTERNATIV, MEN SOM HVER FOR SEG UTTRYKKER TO SYNSPUNKTER SOM SAMLET UTGJØR NOE HELHETLIG. EN FALSK DIKOTOMI (GYLDNE MIDDELVEI) ER HVOR EN TENGER ET BILDE AV AT DET EGENTLIGBARE FINNES TO ALTERNATIVER, MEN I VIRKELIG SÅ FINNES DET FLERE.

HVA ER DET DU PRØVER PÅ TS, HVA ER DET DU NÅ SUKRER?

dIN FREMSTILLING ER VELDIG SÅ OPPKONSTRUERT OG DU SIER TIL DEG SELV AT DET FINNES BARE TO ALTERNATIVER, MEN DET FINNES FLERE, MEN DET ER BARE TO OG GÅR DERMED RUNDT I RING. POLITIKERE ER FÆL TIL Å BENYTTE SEG AV FALSK DIKOTOMI, DETTE ER BARE TULL OG NOE EN ABSOLUTT IKKE BØR HØRE PÅ, DET ER VEL SLIK ENS FORELDRE OGSÅ BENYTTER SEG AV, ALTSÅ SLIKE BILLIGE TRIKS.

W T F :eeeh:

av alle svara her inne, så må dette være det sykeste jeg har lest... jeg føler meg mindfucked !

hahah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du har ett poeng, så hjelper faktisk ikke caps lock til å få poenget frem i lyset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre har det med å benytte seg av slike triks, falsk dikotomi som enten er du med oss eller så er du mot oss som blir prentet inn i poden, noen kaller det oppdragelse andre kaller det mindfuck. Det var i hvert fall slik jeg oppfattet TS, at foreldrene har kanskje mistet litt grepet på henne, men ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sarah

Noen flere innspill?

-TS

var i samme situasjon. til slutt blir det veldig vondt. Det blir vanskelig å snakke om fremtiden, for dere vet alerede nå at dere ikke skal være sammen.

Og om du velger å bli, for hvor lenge? Når skal man slå opp, når du finner en ny? eller han? Eller forelderene?

Hvilket land er dere fra forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet villig til å takle ganske mye for å få den jeg vil ha, om det så innebærer avstandsforhold over flere år, men jeg kunne ikke vært sammen med en som tenkte mer på hva foreldrene mente enn hva som faktisk var best for oss som par. Er det snakk om alvorlige trusler fra familiens side, f.eks lemlesting eller drap, kunne jeg muligens ventet til de kreperte.

Å være sammen med en jeg vet skal gifte seg med en annen ser jeg på som bortkastet tid. Forholdet kan sikkert være fint mens det varer, for all del, men det er bare ikke noe for meg. Jeg tenker ikke kun "her og nå", jeg er opptatt av fremtiden også. Man har selvsagt ingen garanti for at et forhold varer, men når man vet det garantert ikke varer, nei da sier jeg ellers takk. Heller litt småtrist i dag, enn sønderknust 5 år fra nå av.

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne heller vært sammen med en jeg ikke kunne gifte meg med enn å gifte meg med en jeg ikke kunne være sammen med i allefall... :fnise:

Akkurat nå er jeg ikke på leting etter en å gifte meg med. Jeg ønsker meg en kjæreste som jeg kunne hatt det hyggelig sammen med men som samtidig var fornøyd med å ha sitt eget hjem og å holde seg litt i bakgrunnen i forhold til barna mine. De har en super far og trenger ikke en ekstra pappa i livet sitt, tvert i mot.

Så akkurat nå ville jeg nok heller styrt unna menn jeg ville giftet meg med.

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D.O.A.

Jeg ville aldri gått inn i et forhold med en jeg ikke kunne se for meg at jeg hadde en fremtid med, det er for meg helt poengløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror det beror på hva man trenger personlig. Noen ganger trenger man å være sammen med noen, selv om man ikke ser en fremtid med dem i det lange løp. Man bare trenger det, av egne egoistiske og personlige grunner. Så ja jeg kunne fint vært sammen med en jeg visste jeg ikke ville gifte meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det ville vært bortkastet tid. For meg er giftemål et naturlig resultat av et godt samliv, og derfor kunne jeg ikke tenkt meg å være samme med som ikke ville giftet seg på et eller annet tidspunkt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i en slik situasjon ville jeg ikke det. Hvis det var 110% sikkert at jeg ikke ville ende opp med han til slutt. Har ikke noe med bortkastet tid å gjøre men heller å ikke sitte igjen knust den dagen jeg mister kjæresten.

Derimot så har jeg alltid vært veldig egenrådig og gjort som jeg selv vil. Jeg hadde vært sammen med han og giftet meg med han hvis det var det jeg ønsket. Hadde foreldrene mines eneste grunn var kultur og land hadde jeg bare ledd tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en kjæreste du ikke ser for deg en fremtid med, forstår jeg ikke poenget med.

Må si meg helt enig i det. Jeg hadde sett på det som bortkastet tid.

Men er du helt sikker på at dere absolutt ikke noen gang vil få muligheten til å gifte dere TS? Mye kan forandre seg bare de respektive foreldre blir kjent med sin fremtidige svigersønn/datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Heloise

Ja - For meg er det bortkastet tid om jeg ikke ser noe fremtid i forholdet/med den personen. Det betyr ikke at jeg MÅ gifte meg, men hvis jeg ser at det aldri kan skje med vedkommende er det ikke noe vits å kaste bort tiden med h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankMoody

Jeg ville aldri gått inn i et forhold med en jeg ikke kunne se for meg at jeg hadde en fremtid med, det er for meg helt poengløst.

Ok, men hva har det med saken å gjøre. Mener du at det er umulig å ha en fremtid sammen hvis man ikke gifter seg?

Eller ville du bare poengtere at for deg er fremtid sammen synonymt med bryllup, ergo du må gifte deg for å kunne se for deg en fremtid sammen med noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kunne du noen gang ha vært i et forhold med noen du visste du ALDRI kunne gifte deg med i fremtiden? Dere kommer begge to til å ende opp med hver deres ektefelle...

Sikkert ikke så mange som er i denne situasjonen, men tenk dere sånn rent hypotetisk: Hva hvis to ungdommer med røtter fra to ulike land har et forhold, og foreldrene aldri i verden kunne gått med på et giftemål mellom dere to. Hadde dere sett på det som bortkastet tid? Selv om personen du er i forhold med nå er en person som gjør det glad og som du elsker?

Husk at det ikke er snakk om 30-40åringer, men personer på 20 og 24 år. Så det er ikke snakk og giftemål riktig enda (forholdet har altså litt tid på seg)

Hvorvidt man burde "velge sin egen kjærlighet først" og "drite i foreldrene" er ikke uvesentlig å diskutere i denne tråden.

Interessant innlegg.

Det er vanskelig å besvare på det, men regner med at det ikke finnes noe feil eller riktitg svar. Jeg vil klart si at det er ulogisk å bli sammen med en som du ikke kan gifte deg med eller ha fremtid med.

MEN det er ikke alltid man klarer å bestemme hvem mann skal forelske seg i. Det er bedre å være sammen med den mann elsker mest og få opplevd det enn å ikke ha opplevd noe i det hele tatt. Noen ganger er det meninag at du ikke skal gifte deg med den du elsker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da vært sammen med menn som ikke har vært aktuelle som ektemenn. Jeg har vært sammen med enkelte fordi de har passa meg der og da. Noen fordi de har vært bra i senge, noen av andre grunner. Da jeg var yngre var jeg veldig klar på at jeg ikke skulle gifte meg med den første eller den andre for den saks skyld. Jeg ikke ikke finne meg mannen i mitt liv før jeg var ferdig å studere eller deromkring. Jeg ville ikke være avhengig av en mann i forhold til jobb og bosted. Hadde jeg vært gifteklar og barnesyk som 25åring hadde jeg ikke kasta bort tida på noen uten ektemannpotensiale da. Jeg har alltid vært klar på at jeg ikke skulle få barn før jeg ble 30, så da har jeg ikke stressa med det før jeg ble 30. Ikke det at jeg egentlig var stressa på saken etter at jeg ble 30 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...