Gå til innhold

Svimmel / skjelvinger / tretthet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har legeskrekk, men har insett at jeg må bare komme meg til lege, men ville allikevel høre om det er andre som har det som meg, og hvordan dere lever med det.

Jeg er en passe aktiv kvinne med svømming og sykling et par ganger i uka + går tur med hunden hver dag. Men slik som folk sier at når de har trent, så er de fulle av energi, så føler jeg omvendt,jeg føler jeg bruker opp energien min, og ofte legger jeg meg ned på sofanen 15-20 min for jeg blir så trett og trenger å lade opp. Er "god som ny" etterpå.

Jeg prøvde å trene pilates for ca 1 år siden, det fungerte ikke for meg, jeg prøvde i 3 mind, og håpet på at det skulle bli bedre men ... da føltes det som jeg ikke hadde noe engergi igjen, att "all" energi var brukt opp, og måtte legge meg på sofanen å sove litt for å ha energi til å få i meg noe mat etterpå. Joda, jeg spiste i forkant også.

Men det er det andre som skjer meg, får jeg ikke mat innen viss tid, så blir jeg svimmel og skjelven, svett og klarer ikke å tenke / konsentrere meg om ting. Da er kun fokuset å få i meg mat. Jeg spiser regelmessige måltider med frokost, lunsj, middag, og frukt til mellommåltider. Allikevel kan det "å ikke få mat tidsnok" være fra etter frokost og frem til lunsj. Spesielt om jeg har stresset meg opp / har det veldig travelt på jobb, akkurat som jeg bruker mer energi da, og dermed kan disse svimmelhet og skjelvingene komme.

Jeg er en kvinne på 40, 167 ca og 52 kg, har hatt den vekta i hele mitt voksne liv, er en av dem "heldige" som kan spise hva jeg vil - ikke legger på meg. Har vel hatt det slik som jeg har beskrevet her i hele mitt voksne liv.

Er det andre som har det slik som meg? Har dere gjort noe med det / er det noe å gjøre med det?

Håper på seriøse svar. Att jeg burde komme meg til lege vet jeg, og at alle på KG ikke er leger vet jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei, har slitt med det samme siden jeg kom i puberteten nesten, har litt høy forbrenning og selv om jeg spiste regelmessig "brukte" jeg opp energien fort. Jeg gikk til legen for det et par ganger siden jeg besvimte, og ble satt på jerntabletter for det. Men på ungdomsskolen forverret det seg, i slutten av 10. klasse var jeg så dårlig at jeg var hjemme fra skolen 1 gang i uka. Ble da satt på p-piller siden legen mente det var noe hormonelt og ble bedre etter et par uker. Blir dårlig i perioder fremdeles, men da begynner jeg bare på ny jernkur, og tar gerimax i tillegg, føler det hjelper litt. Forrige gang jeg var hos bedriftssykepleieren fikk jeg vite at jeg hadde veldig lav blodprosent, som kunne være hvorfor jeg er så slapp. Fungerer i hverdagen, men jeg sprudler ikke akkurat av energi, blir fort trett, og orker ikke så mye etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jern/B12 mangel. Du kan kjøpe jerntabletter uten resept på apoteket. Men du burde uansett ta en legesjekk. Det hjelper ikke med jern om det er B12 mangel du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Få sjekket stoffskiftet ditt, jerninnhold og blodprosent :)

Da har du evt fått utelukket dem som grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jern/B12 mangel. Du kan kjøpe jerntabletter uten resept på apoteket. Men du burde uansett ta en legesjekk. Det hjelper ikke med jern om det er B12 mangel du har.

Man bør sjekke jernlagrene sine hos lege før man begynner å ta jern. For mye jern i kroppen (Hemokromatose) gir ofte samme symptomer som for lite. For mye jern er farlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, jeg skal bestille time hos legen til uka. Gode tips her om jernmangel, B12 mangel, lav blodprosent og stoffskifte som kan være aktuelle problem for meg.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folsyremangel kan også være en mulighet. Ellers så synes jeg det høres ut som om du har veldig ustabilt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva du pleier å spise. Jeg har hatt noe lignende som det du beskriver selv, men jeg har prøvd å spise bare grovt korn, mye protein og lite raske karbohydrater - og etter det har jeg ikke vært plaget med det. Selvfølgelig også viktig å spise ofte nok, men det virker det jo som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva du pleier å spise. Jeg har hatt noe lignende som det du beskriver selv, men jeg har prøvd å spise bare grovt korn, mye protein og lite raske karbohydrater - og etter det har jeg ikke vært plaget med det. Selvfølgelig også viktig å spise ofte nok, men det virker det jo som du gjør.

Jeg har vel kanskje en utskjeielse med litt sjokolade nå og da, men ellers spiser sunt. Jeg liker ikke junk-food eller fete middager, så mager sunn mat holder jeg meg til. Kunne sikkert fått i meg litt mer proteiner, men det er jeg bevisst, og jobber med saken. Men takk for tipset, jeg må nok bli enda mer bevisst hva jeg spiser, kanskje jeg får for lite av et eller annet.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...