Gå til innhold

En dings for å dele varme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Igjen, Bond, det er kanskje beregnet på gasskomfyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg har lest, er at det brukes både på gass og vanlig (f.eks. her). Vi har gammel type komfyr med kokeplater (dvs ikke induksjon). De er litt kranglete og de steker ikke særlig jevnt - og det er spesielt problematisk med noe som tagine.

Skrevet

Jeg forstår. Nei, jeg aner ikke hva du kan gjøre da. Håper du finner en løsning.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Bond, om jeg var deg så tror jeg at jeg ville kjøpt en heat deffuser via Amazon i UK :)

Har akkurat sjekket der, og utvalget av heat diffusere for tajine/tagine er utmerket :)

Edit: selv foretrekker jeg å handle fra UK når jeg bruker Amazone, synes det går litt raskere :)

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta en tur til en meksikansk restaurant på et tidspunkt med lite kunder, og spørre dem om de har tips til hvordan du unngår å ødelegge tanginen (???)?

Eller om de vet hva en sånn "head diffuser" ( :fnise: ) heter på norsk, evt. hvor du kan få tak i? Kan jo hende de bruker det selv. :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ta en tur til en meksikansk restaurant på et tidspunkt med lite kunder, og spørre dem om de har tips til hvordan du unngår å ødelegge tanginen (???)?

Eller om de vet hva en sånn "head diffuser" ( :fnise: ) heter på norsk, evt. hvor du kan få tak i? Kan jo hende de bruker det selv. :vetikke:

Hvorfor skal hun gå til en meksikansk resturant for å få tips til hvordan bruke en marokkansk gryte?

Hvis du forsøkte å være morsom så klarte du det...ikke!

Skrevet

Bond, om jeg var deg så tror jeg at jeg ville kjøpt en heat deffuser via Amazon i UK :)

Har akkurat sjekket der, og utvalget av heat diffusere for tajine/tagine er utmerket :)

Edit: selv foretrekker jeg å handle fra UK når jeg bruker Amazone, synes det går litt raskere :)

:klaske: Det tenkte jeg til og med ikke på..

Vel vel - tanken var vel egentlig å bruke den i morgen, siden vi får besøk, men får vel komme opp med noe annet mat da. Var bare veldig fristende med tagine, så utrolig lite stress med matlaging :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Dersom du/dere har stekovn, så ville jeg satt taginen inn i ovnen jeg, tror jeg :)

Det burde gå helt fint, siden andre leirgryter trives med å være i ovnen.

Ønsker meg sårt en tagine, og nå ble jeg jo ikke mindre inspirert.....

Må ut på tagine-jakt i morgen.... tror jeg :nigo:

Skrevet (endret)

Ehe.. har hatt tanken før, men ovnen vi har er mindre enn standardstørrelse og vi har tagine som er stor nok for 9.. Dvs - den er svær!

Kan forresten hjertelig anbefale å ta turen helt ned til tagine-land, har ikke funnet like gode i Norge og virker som om de koster flesk her i tillegg (for å ikke nevne alt krydderet man får kjøpt der) :)

Burde kanskje ha en tagine-tråd for å dele de beste oppskriftene. Har tenkt å prøve å lage de saltede sitroner de bruker i kylling-tagine - helt utrooolig god smak de får!

Endret av Bond
AnonymBruker
Skrevet

Bond mener du jernringer til komfyr, slike de brukte i gamle dager for å regulere varmen? Vet ikke om man får kjøpt det i dette landet mer etter at komfyr med brytere ble oppfunnet, men er du helt i nød kan du jo bruke hesteskoer for å få gryta litt opp fra varmen. Men vet ikke om det er jernringer du mener.

Det ville vært morsomt om du startet en tråd om matlaging i tagine, men det er kaskje ikke så mange som vet hva en tagine er.

Skrevet

Bond mener du jernringer til komfyr, slike de brukte i gamle dager for å regulere varmen? Vet ikke om man får kjøpt det i dette landet mer etter at komfyr med brytere ble oppfunnet, men er du helt i nød kan du jo bruke hesteskoer for å få gryta litt opp fra varmen. Men vet ikke om det er jernringer du mener.

Det ville vært morsomt om du startet en tråd om matlaging i tagine, men det er kaskje ikke så mange som vet hva en tagine er.

:Nikke:

Tror nok det. Problemet med brytere er at de ikke er nøye nok, og med viss type mat brenner man det veldig fort hvis ikke varmen er veldig stabil og jevn.

Men takk for tips om hestesko, nå må jeg bare finne en hest jeg kan stjele sko fra :gjeiper: Neida, er egentlig ikke ironisk, tror jeg skal prøve å finne noe som ligner. Hmm.. Litt morsomt med slike MacGyver-oppgaver :jepp:

Skrevet

Jeg husker at moren min la kobbermynter (store, gammeldagse femøringer) på plata for å unngå at risgrøten ble svidd når den stod og småkokte. Det kan godt være at du kan gjøre det samme, ikke med kronestykker, men med flere 50-ører?

Dette er jo nesten litt spennende, du MÅ huske å fortelle hvilken løsning du fant (og hvordan)!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ehe.. har hatt tanken før, men ovnen vi har er mindre enn standardstørrelse og vi har tagine som er stor nok for 9.. Dvs - den er svær!

Oj ! Point taken !

Også så mye deilig mat det er plass til i den med den størrelsen :nigo:

Tenkte ikke så langt som at de selvsagt finnes i andre størrelser enn "europeisk standard" :sjenert:

Kan forresten hjertelig anbefale å ta turen helt ned til tagine-land, har ikke funnet like gode i Norge og virker som om de koster flesk her i tillegg (for å ikke nevne alt krydderet man får kjøpt der) :)

Ikke dumt, Bond :)

Jeg har undersøkt mer enn bare "litt" i mitt eget distrikt, på vei hjem i dag (klarte jo ikke vente :fnise: ), men det ser det ut til å være like enkelt å få tak i en tagine som det er å finne snøballer i helvete. :klaske:

Så da blir det krydret kylling i römertopf'en i morgen. Det går jo det også ;)

Burde kanskje ha en tagine-tråd for å dele de beste oppskriftene. Har tenkt å prøve å lage de saltede sitroner de bruker i kylling-tagine - helt utrooolig god smak de får!

Kjempegod idé ! :)

Jeg skal være flink og huske å kjøpe mange sitroner i morgen (og fylle etter "i tørrlageret" med hele nellik og kanelstenger. Laurbærbladene må nok bli av den tørkede typen, men det får våge seg).

Da kan jeg klare å "stille forberedt" neste gang jeg har lyst på krydret kylling (med syltet sitron) :lur:

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal hun gå til en meksikansk resturant for å få tips til hvordan bruke en marokkansk gryte?

Hvis du forsøkte å være morsom så klarte du det...ikke!

:ler: Gikk litt fort i svingene der. Mente selvsagt marokkansk. Du trenger da ikke være uhøflig for det? :sjenert:

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet

Tror nok det. Problemet med brytere er at de ikke er nøye nok, og med viss type mat brenner man det veldig fort hvis ikke varmen er veldig stabil og jevn.

De som bor i Oslo kan kanskje finne hjelp med en heat diffuser hos en butikk som heter Lille Medina ? :klo:

Når jeg ser på hjemmesidene deres så ser jeg jo (det aldeles selvsagte) at man kan sette Taginen på en gassgrill :)

Nå vet jeg ikke om det hadde vært et alternativ for Bond med den litt velvoksne taginen ?

Jeg syntes det var litt greit å bli klar over for min egen del i alle fall :)

Skrevet

Gassgrill har jeg ikke til og med tenkt på.

Vel - det hele løste seg med at mr Bond fant noe som ligner en heat diffuser på en butikk i Oslo. Var nok laget for at man kunne bruke gamle kjeler på keramikkomfyr, men det het "diffuser" så den testes ut nå.

Taginen har jo vært på for noen timer nå og kan si at det lukter temmelig godt. :)

Skrevet

Lag en ring av alumiliumsfolie mellom kokeplaten og taginen. Kan kanskje funke til du får tak i det du trenger :)

Skrevet

Men takk for tips om hestesko, nå må jeg bare finne en hest jeg kan stjele sko fra :gjeiper: Neida, er egentlig ikke ironisk, tror jeg skal prøve å finne noe som ligner. Hmm.. Litt morsomt med slike MacGyver-oppgaver :jepp:

Hehehe. Jeg mente det jeg sa, men jeg var ab. Men jeg kan alltids finne masse skoer til deg. Hahaa. :)

Du er litt morsom du også. Mac Gyver kliss liksom. Men hestesko kan jeg få gratis - hver dag, skryte skryte.

Hvis du ikke har hestesko kan du bruke ...ja hva, vel hestesko er nok det beste. :):fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Hva brukes egentlig denne greia til? Og tajine, hva er det? Skrivefeil som jeg ikke klarer å tolke eller noe jeg aldri har hørt om? :klo:

Hei TS

Jeg er den som skrev dette. Det har kommet meg for øre at noen tror jeg prøvde å drite deg ut ved å kommentere skrivefeil. Det var absolutt ikke min intensjon. Jeg har bare aldri hørt om tajine/tagine før og trengte en avklaring da jeg ikke klarte å skjønne hva tajine skulle være.

Jeg beklager om du følte at jeg var ekkel med deg, det var absolutt ikke min mening.

• Liker 2
Skrevet

Hei TS

Jeg er den som skrev dette. Det har kommet meg for øre at noen tror jeg prøvde å drite deg ut ved å kommentere skrivefeil. Det var absolutt ikke min intensjon. Jeg har bare aldri hørt om tajine/tagine før og trengte en avklaring da jeg ikke klarte å skjønne hva tajine skulle være.

Jeg beklager om du følte at jeg var ekkel med deg, det var absolutt ikke min mening.

Du utelot noe i sitatet ditt, glemte du det som var ufint, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...