AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg har mange med overvekt i familien, og de er tilsynelatende sterke og selvsikre damer. Men her på kvinneguiden virker det som om de danner seg en klan hver gang en positiv tråd om overvekt lages. Bare du kommer med en kommentar om at det ikke er det sunneste akkurat så får du så hatten passer. Er dere så usikre, vil ikke se sannheten? Jeg godtar ikke "vi er lei av at folk skal se ned på overvektige" som et svar. Jeg ser faktisk ikke ned på overvektige, men jeg har sett hva det kan gjøre med mennesker og det siste jeg vil er at folk skal oppleve slikt. En kommentar kan vel kanskje virke litt direkte iblant og mistolkes siden det skrives over internett, men det er vi vel alle klar over? Ingen grunn til å sette opp store skjold av den grunn. Ja, vekt er et ømfintlig tema men det her er faktisk et diskusjonsforum. Jeg lager ikke en tråd om undervektige, da min observasjon er at de som er mest for undervekt på dette forumet virker til dels smågal når de ytrer sine meninger på diverse temaer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 26. mai 2011 #2 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg har mange med overvekt i familien, og de er tilsynelatende sterke og selvsikre damer. Men her på kvinneguiden virker det som om de danner seg en klan hver gang en positiv tråd om overvekt lages. Bare du kommer med en kommentar om at det ikke er det sunneste akkurat så får du så hatten passer. Er dere så usikre, vil ikke se sannheten? Jeg godtar ikke "vi er lei av at folk skal se ned på overvektige" som et svar. Jeg ser faktisk ikke ned på overvektige, men jeg har sett hva det kan gjøre med mennesker og det siste jeg vil er at folk skal oppleve slikt. En kommentar kan vel kanskje virke litt direkte iblant og mistolkes siden det skrives over internett, men det er vi vel alle klar over? Ingen grunn til å sette opp store skjold av den grunn. Ja, vekt er et ømfintlig tema men det her er faktisk et diskusjonsforum. Jeg lager ikke en tråd om undervektige, da min observasjon er at de som er mest for undervekt på dette forumet virker til dels smågal når de ytrer sine meninger på diverse temaer. Kvinner er hårsåre. (Med en anelse seriøsitet). Ta en titt på en av slanketrådene, hvor f.eks en jente på 18 år skriver at hun er 170cm høy og veier 45kg og ønsker tips til hvordan hun kan gå ned 2.2kg til neste fredag, hvorpå noen ber henne oppsøke hjelp og et kobbel av kvinner hyler opp om generaliseringer om spiseforstyrrelser. Så at kun de fete bertene er hårsåre er nok feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 26. mai 2011 #3 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei! Jeg skal svare deg så godt jeg kan, utifra min egen situasjon..alle andre kan jeg ikke snakke for.. Jeg er overvektig, pga en sykdom (og nei, det er ikke bare en unnskyldning), og jeg prøver ikke være hårsår, men når det kommer til snakk om vekt, så blir jeg ofte engasjer, til tider provosert og ofte litt såret. Jeg vet jeg sikkert bare burde heve meg over det, men i dagens samfunn er overvektige sett på som usunne, late og her inne til tider direkte ekle og uattraktive. Det finnes ikke en generalisering som ikke er sagt av noen her inne når det kommer til overvekt! Man er ofte i en kjip situasjon når man er overvektig, man får bare høre "det er bare å slanke seg". for alle er faktisk ikke det mulig på samme måte som hvermannsen! Så når man hører det man ofte sier til deg selv, sagt av andre, blir man sår og rett og slett litt krenket! Jeg har sagt min mening om dette flere ganger, at jeg og har livets rett selvom jeg ikke er normalvektig. At jeg skal få lov til å føle meg pen, ønsket og "normal"... Ikke som et utskudd som ikke har livets rett! Man har automatisk litt dårlig selvtillit når man er overvektig, de fleste tilogmed i ekstrem grad, så når noen for meg, er ufølsomme så blir man i forsvarsposisjon. Du kan godt kalle det å være litt hårsår, men tenk om noen kritiserte dine usikkerheter som noe du har påført deg selv? Og jeg iallefall, vil iallefall være hyggelig mot folk i virkeligheten, men kan til tider forsvare meg mot ord her inne som jeg tror alle egentlig tenker om meg i virkeligheten når de ser meg! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg er overvektig, og veldig hårsår. Jeg tenker på vekten min flere ganger hver dag uten at jeg helt klarer å gjøre noe med det. Hvis noen påpeker det så blir jeg veldig defensiv. Det er tøft å bli konfrontert med noe som du er så klar over at er et problem du burde gjøre noe med om du virkelig er den sterke kvinnen du ønsker å være 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Passing by Skrevet 27. mai 2011 #5 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg skjønner godt at overvektige personer kan bli hårsåre når jeg hører det som blir sagt og det som blir skrevet om overvektighet. Ute på gaten slenger "voksne" folk stygge kommentarer til de som ikke passer inn i malen, og familie og venner kommer med "velmente" kommentarer. Og jeg tror andre med andre "skavanker" også ville blitt hårsåre hvis de nesten daglig fikk høre kommentarer om skavankene sine. Jeg har en "tante" som er ganske ekstrem, hun kommenterer folks utseende og hun presterte å gå bort til en mann som hadde noe hun anså som en "skavank" i fjeset og si at det var mulig å gjøre noe med det der i dag, han kunne bli kvitt skavanken. Og hun fokuserte så mye på sin sønns utstående ører at han nesten ikke klarte å vise seg ute blant folk, og da han ble myndig og kom i jobb så opererte han ørene tvert. De overvektige vet at de er overvektige, de vet stort sett hvorfor de er overvektig og de fleste jobber hardt for å bli "normalvektig". Med alt det stygge som noen folk er i stand til å ha ut av seg så syns jeg ikke det er det minste rart om noen blir "hårsåre". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 27. mai 2011 #6 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg føler ikke at jeg er så veldig hårsår når det kommer til min vekt, men jeg føler mer at jeg er drittlei fordommer mot overvekt. Jeg blir sliten av folk som tror jeg spiser junkfood hver dag, når jeg faktisk bruker god tid på å lage skikkelig mat fra bunnen. Så jeg kan kanskje oppfattes som hårsår, men det er mer fordi jeg blir sliten og lei samtidig som at jeg føler at jeg må forklare at ikke alle er late....noen er overvektige av andre årsaker også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 27. mai 2011 #7 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg er også overvektig. Jeg vil påstå at jeg var mer hårsår før enn nå, nå kan jeg godta at folk snakker om vekten min (så lenge det ikke er slemt ment). Jeg kan nå også tulle om både mage og vekt, og har ikke noe problem at andre gjør det, så lenge det ikke er ondskapsfullt. Jeg kan dog forstå at folk (både kvinner og menn) er hårsåre på dette temaet, da min teori er at overvektige (meg selv inkludert) nekter å innse fakta. Jeg har i mange år tenkt at "jeg er ikke så stor, EGENTLIG. Fettet ligger jo ganske jevnt fordelt, sånn EGENTLIG." Det er først nå jeg har begynt å forstå at jeg har hatt et forvridd syn på meg selv, (jeg vil sammenligne det med måten anorektikere ser på seg selv. Jeg kan ikke si at dette gjelder alle overvektige, men meg selv iallefall). Jeg har aldri trodd at jeg har vært normalvektig, men jeg har vel løyet av meg noen 10-20 kg til meg selv de siste årene. Men de folkene jeg har minst til overs for (når det gjelder diskusjonen om overvekt) er som FrøkenJosefine sier, de om sier at "det er jo bare å slanke seg. Det er bare å spise mindre, og trene mer". Jo, ofte er det så enkelt. Men så er det så mange unnskyldninger å ta av også. (Og det gjelder jo ikke bare overvektige, men også røykere, undervektige, alkoholikere,gamblere... Ja, alle med en last!) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #8 Del Skrevet 27. mai 2011 Selv om du FrøkenJosefine er overvektig pga sykdom så er 99 % ikke det. Og det hjelper aldri så lite om man spiser sunt og lager all mat fra bunnen, hvis man likevel forsyner seg med for store porsjoner. De aller aller fleste kan faktisk gjøre noe med overvekten sin. Mvh ei som var 15 kg overvektig grunnet overspising, men som har jobbet med psyken og gått ned til 60 kg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 27. mai 2011 #9 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg har mange med overvekt i familien, og de er tilsynelatende sterke og selvsikre damer. - tror "tilsynelatende" er vesentlig her, jeg har selv vært en av de "tilsynelatende sterke og selvsikre" men jeg føler meg MYE bedre når jeg igjen er normalvektig enn jeg noen gang gjorde i min periode som overvektig... Man kan fake mye - også selvtillit og styrke, jeg tror ingen ville stå frem og åpent si at de mistrivdes med vekten uten å gjøre alt for å gå ned liksom mens mange vil si de ikke trives uten å gripe fat ti problemet som måtte skape denne overvekten... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 27. mai 2011 #10 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg syns damer skal ha et par kilo ekstra.. Det er ofte sexy på damer, fordi det fremhever formene deres.. Litt lår og rumpe! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 29. mai 2011 #11 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Hårsårhet er jo ikke alltid forklaringen på hvorfor folk engasjerer seg da, selv om det typiske mantraet på KG er at du MÅ føle deg truffet eller være misunnelig hvis du er uenig i et eller annet angående vekt/utseende. Selv er jeg slank, men jeg har likevel hisset meg opp mye i vektdebatter her når noen kommer med utsagn jeg mener er idiotiske. Forøvrig så er vel mange tynne like hårsåre.. i hver eneste debatt om vekt så slenger noen ut en kommentar av typen "beyonce er en flodhest", hvorpå noen repliserer med "gutter liker ikke å ligge med en knokkelhaug" og så kommer perlen "åå det er så urettferdig, det er aldri lov å si at noen er fleskeberg, men vi tynne blir alltid mobbet". Bitch, please. Endret 29. mai 2011 av Anjelika 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #12 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg føler ikke at jeg er så veldig hårsår når det kommer til min vekt, men jeg føler mer at jeg er drittlei fordommer mot overvekt. Jeg blir sliten av folk som tror jeg spiser junkfood hver dag, når jeg faktisk bruker god tid på å lage skikkelig mat fra bunnen. Hva så om du lager maten i fra bunnen av? Man kan lage pommes frites, fete hamburgere, pasta og pizza fra bunnen av også? Er du overvektig har du jo helt klart gjort noe feil, det bør du skjønne også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katrinepus Skrevet 29. mai 2011 #13 Del Skrevet 29. mai 2011 Hva så om du lager maten i fra bunnen av? Man kan lage pommes frites, fete hamburgere, pasta og pizza fra bunnen av også? Er du overvektig har du jo helt klart gjort noe feil, det bør du skjønne også. Og enda en som mista poenget med innlegget... Jeezuz! Til den som mente at 99% overvektige ikke har en sykdom, har du noen statistikk på dette? Noe konkrete bevis for det utsagnet? Jada, noen greier seg med mindre og riktig mat, og mer aktivitet, men langt ifra alle, og 99% er hvertfall feil tall! Jeg er stor, jeg har en BMI som tilsier dødelig, jeg spiser sunt, trener hver uke, unngår såkalt junkfood og spiser vanlige middagsporsjoner og går ikke ned i vekt. Jeg har ingen sykdommer som dem kan finne og har konkludert med at arvestoffet mitt er grunnen, rett og slett... Så, dere som har svaret på alt, hva gjør jeg da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 29. mai 2011 #14 Del Skrevet 29. mai 2011 Hva så om du lager maten i fra bunnen av? Man kan lage pommes frites, fete hamburgere, pasta og pizza fra bunnen av også? Er du overvektig har du jo helt klart gjort noe feil, det bør du skjønne også. Og jeg er opptatt av sunn mat. Dumt av meg å glemme å skrive det...blir jo halshugd eller. Jeg har ikke gjort noe feil når det kommer til kostholdet. Jeg spiser veldig sunn mat. Men jeg går på medisiner som fører til at jeg legger på meg, jeg har smerter som fører til at jeg ikke klarer å trene. Men hvorfor gidde å unnskylde eller forklare for folk som deg ..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #15 Del Skrevet 29. mai 2011 Hårsårhet er jo ikke alltid forklaringen på hvorfor folk engasjerer seg da, selv om det typiske mantraet på KG er at du MÅ føle deg truffet eller være misunnelig hvis du er uenig i et eller annet angående vekt/utseende. Selv er jeg slank, men jeg har likevel hisset meg opp mye i vektdebatter her når noen kommer med utsagn jeg mener er idiotiske. Forøvrig så er vel mange tynne like hårsåre.. i hver eneste debatt om vekt så slenger noen ut en kommentar av typen "beyonce er en flodhest", hvorpå noen repliserer med "gutter liker ikke å ligge med en knokkelhaug" og så kommer perlen "åå det er så urettferdig, det er aldri lov å si at noen er fleskeberg, men vi tynne blir alltid mobbet". Bitch, please. Einig med deg. Eg er ikkje overvektig, men tykkjer likevel det er trist når jenter på 45 kg vil ned i vekt, eller heilt normale til litt lubne kvinner blir kalt feite. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #16 Del Skrevet 30. mai 2011 Det som forundrer meg i slike diskusjoner er at enkelte lever i den troen at vi overvektige ikke vet at vi er det? Altså jeg har øyne, speil, fungerende nerver i hele kroppen, klær i str xl. Jeg møter folk, leser aviser, ser på tv og alt annet som en normal person gjør. Jeg er også veldig smart og velutdannet. Alikevel skal folk fortelle meg at jeg er overvektig og at det er usundt... Ja, som jeg ikke visste det liksom? En del synes jo overvekt er stygt, greit nokk, er fulstendig lov det. Men det er ikke så fryktelig gøy at kroppen min er lov til å offentlig snakke stygt om bare fordi nasjonen er fryktelig opptatt av å trene og spise sundt. Det er virkelig ikke noe som booster selvfølelsen. Husk at mange trenger selvtillit og styrke til å slanke seg. Er lett å tenke man ikke vil klare det likevel, så det er lik så greit å stappe i seg 200g sjokolade på 5min og være tilfredstilt der og da... Ellers så er jeg i en prosess der jeg slanker meg. Noen kilo er borte, det har tatt tid og viljestyrke. Desverre så er det ikke slik at man mister 30kg på ei uke. Jeg har det siste halvåret trent minst 5ganger per uke, spiser sundt osv. Ikke noe kult at folk kommer å skal belære meg om hva jeg skal gjøre da. Men hårsår er jeg ikke, bare jævlig lei! Jeg tuller mye med min vekt, og jeg får støtt høre at jeg har så mye selvinnsikt. Og enkelte dager synes jeg valkene mine er feiende flott, ser strålende ut, liker meg selv og kunne ikke tenkt meg å slanke meg i det hele tatt. Hvorfor skal da min røykende, coladrikkende sofagrisen av en nabo ha "rett" til å belære meg om farene rundt overvekt? Og ha meninger på hvordan min vekt burde være? Jeg går da for pokker ikke bort til noen jeg knapt kjenner og sier at de burde legge på seg 10 kg fordi de er så tynne. Ei heller lager jeg tråder på KG der jeg snakker om hvor støgt det er. Hvis jeg sitter på KG og forteller om min fantastiske, lekre og veltrente mann som synes at vekta mi er dønn sexy, (og av den grunn så vil jeg faktisk ikke bli mindre enn 10-15kg over idealvekt) kommer en eller annen idiot kan fortelle meg at han sikkert har ei på si, eller at han er slem som "oppfordrer" dama si til å være tjukk, eller at han bare er innbillt. Da kan jeg bli noe hårsår. Det er ikke så jævla hyggelig å høre at jeg som er så støgg ikke fortjener å bli elsket, eller likt, eller helst skulle jeg ikke vist meg utenfor døra! Vil avslutte med min favoritt ting å si til ufordragelige fulle menn som absolutt skal forelle meg hvor "jævlig feit" jeg er etter å ha avvist de på byen: "Jeg er kanskje feit, du er stygg, jeg kan i det minste slanke meg" 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå