Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 #1 Del Skrevet 10. november 2003 Hva syns dere når det er snakk om 3500 - 4000 i mnd og du allikevel skal være hjemme i noen år? Vis meg fordeler og ulemper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 10. november 2003 #2 Del Skrevet 10. november 2003 En stor fordel med å være "hvit" framfor svart - det er lovlig! Og det sikrer deg pensjonspoeng, kjekt å tenke på. Hvor mye mer du tjener som "svart" sett i forhold til hva du får igjen i pensjon seinere, det tror jeg går ganske opp i opp (uten at jeg vet det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 10. november 2003 #3 Del Skrevet 10. november 2003 Fordelen med å være hvit er jo at du arbeider lovlig. Er du svart er du per def kriminell. Er du hvit har du krav på sykepenger og pensjonspoeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 #4 Del Skrevet 10. november 2003 Poeng får man jo allikevel om man forsørger små barn under sju år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. november 2003 #5 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg startet min jobb som dagmamma, hvit og fin. Og tapte mer og mer penger jo flere etater jeg sa fra at jeg jobbet hvitt til. I og med at jeg har overgangsstønad, trakk de meg ca 1400 der. (det er inkl småbarnstillegg) Greit nok, for så vidt. MEn i tillegg måtte jeg betale 40 % i skatt, også på grunn av overgangsstønaden. Så jeg endte opp med å tjene 1300 kr pr mnd, 7-8 timers arbeidsdag, 5 dager i uken. Da sa jeg takk for meg som hvit dagmamma altså. Det får da være måte på å jobbe gratis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 #6 Del Skrevet 10. november 2003 Imopnerende av den norske stat!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 10. november 2003 #7 Del Skrevet 10. november 2003 Hva da? At man må skatte av skattbar inntekt? At man ikke mottar overgangstrygd hvis man er i lønnet arbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. november 2003 #8 Del Skrevet 10. november 2003 En ting er å betale skatt, det var jeg jo fullstendig klar over. Men å betale dobbelt så mye som jeg ville gjort ellers, det står ingen steder i de flotte brosjyrene som oppfordrer til å jobbe hvitt. Så da er det bedre å ikke jobbe, enn å jobbe til blodpris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 10. november 2003 #9 Del Skrevet 10. november 2003 Måtte du betale dobbelt så mye som ellers? :o Hm, det må jo være en feil hvis det er slik :o Vel, det er vel en grunn til at mange dagmammaer er sorte, desverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Inne og kikker* Skrevet 10. november 2003 #10 Del Skrevet 10. november 2003 Hvor mange barn hadde du stjernefisken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. november 2003 #11 Del Skrevet 10. november 2003 Det var ingen feil. Jeg betaler lite skatt av overgangsstønaden, ca 5%. MEn nettopp pga av at jeg har overgangsstønad, blir skatten satt til 40%. Alle som er dagmamma og hjemmeværende alenemødre, må betale 40% skatt. DEt er jo selvsagt helt greit at de reduserer stønaden etter inntekt, men det får da være måte på å skattelegge folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. november 2003 #12 Del Skrevet 10. november 2003 Ett stk, gjest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 #13 Del Skrevet 10. november 2003 Er man enslig forsørger med overgangsstønad er det ikke uvanlig med 20 prosent skatt. Dobbelt er da 40... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 #14 Del Skrevet 10. november 2003 Ett stk' date=' gjest.[/quote'] Det er blodpris selv om barna er aldri så skjønne... Takk for svaret :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 11. november 2003 #15 Del Skrevet 11. november 2003 Det er da ikke høyere skatteprosent for de med overgangsstønad enn for de uten. Man skatter av inntekten. Tjener man mer må man skatte mer. Det skal da ikke være noen forskjell om du mottar ordinær arbeidsinntekt eller om det er overgangsstønad. Tjener du lite, så nyter du godt av klassefradraget/minstefradraget, og får dermed en lavere skatteprosent. Men jobber du svart og mottar overgangsstønad uten å oppgi inntekten, så misbruker man trygdeordningene. Det er straffbart, og blir slått hardt ned på i de tilfellene dette blir oppdaget. Det er faktisk enslige mødre som har måttet sone pga trygdemisbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. november 2003 #16 Del Skrevet 11. november 2003 diddi: Jo, det ER høyere skatteprosent om man jobber som dagmamma med overgangsstønad. Prøv å sjekke opp i det du svarer på, når du tar så åpentlyst feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå