Gjest agurk Skrevet 11. november 2003 #21 Del Skrevet 11. november 2003 Våre faddere skrev heller ikke under på noe, de fikk bare tilsend et slikt hefte om hva dåp var.. Så det spørs vel hvilken kirke man er i om du må skrive under eller ikke. Desuten sier nok presten ifra dersom fadderne skal skrive under på noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. november 2003 #22 Del Skrevet 11. november 2003 Nei, vet ikke hva det er jeg tuller med, må ha vært sinnssyk i gjerningsøyeblikket. Det jeg skulle si, var at med en gang noen er skrevet inn i kirkebøkene som fadder, kan man ikke stryke dem igjen, uansett om man er blitt bitre uvenner. Her er reglene om faddere: Barnet skal ha minst 2, høyst 6 faddere; de må ha fylt 15 år. Foreldrene kan ikke være faddere. Minst to av fadderne må være til stede ved dåpshandlingen. Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye. Det er prestens ansvar å se til at valg av faddere svarer til disse forutsetninger. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Dersom det oppstår spørsmål om å utelukke som fadder et medlem av Den norske kirke, skal saken forelegges for biskopen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2003 #23 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg er fadder for min niese, og jeg skrev under på et papir før dåpen, men ble ikke spurt om jeg var kristen. Jeg har i etterkant meldt meg ut av statskirken, men fungerer fortsatt som fadder for den lille. Jeg kan bare ikke la være å kommentere noen innlegg her: Det er jo faktisk mulig å gjøre faddergjerningen (som innebærer kristen opplæring/oppdragelse) selv om man ikke er kristen??!! Jeg er ikke kristen, men har ingen problemer med å gi niesen min kristent "innsyn" - det er jo foreldrenes ønske, og den oppgaven jeg har sagt ja til! Måtte bare si det... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 11. november 2003 #24 Del Skrevet 11. november 2003 tror dette avhenger av presten. noen er veldig opptatt av at når de døpes så skal de jo også leve med kristendommen, men tror de fleste prester i dag ser hvordan samfunnet er og respekterer andre religioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 11. november 2003 #25 Del Skrevet 11. november 2003 tror dette avhenger av presten. noen er veldig opptatt av at når de døpes så skal de jo også leve med kristendommen' date=' men tror de fleste prester i dag ser hvordan samfunnet er og respekterer andre religioner.[/quote'] Respekterer andre religioner? Hvordan da mener du? Rent generelt, eller slik at f.eks. en muslim og en buddist fint kan være faddere? En dåpshandling er jo tross alt et religiøst rituale i et trossamfunn, og jeg synes det blir litt pussig om man ikke tar høyde for det på noen måte. Jeg mener absolutt ikke at man må være fast kirkegjenger for å være fadder. Men å diskutere hvor langt unna Dnk man "risikofritt" kan stå i synet på dåp og kristendom for å kunne være fadder, blir litt rart synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. november 2003 #26 Del Skrevet 11. november 2003 Det er jo faktisk mulig å gjøre faddergjerningen (som innebærer kristen opplæring/oppdragelse) selv om man ikke er kristen??!! Jeg er ikke kristen, men har ingen problemer med å gi niesen min kristent "innsyn" - det er jo foreldrenes ønske, og den oppgaven jeg har sagt ja til! Dersom du virkelig gjør det synes jeg det står stor respekt av deg! Det er nok ikke mange som ville ha gjort det samme. Men like vel kan du jo ikke be for barnet eller lære det å be, som også er en av fadderens viktige oppgaver. Like vel vil jeg tro at du er en langt bedre fadder enn mange "sovekristne". Men la oss uansett ikke diskutere dette vidre av respekt for padmee. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 11. november 2003 #27 Del Skrevet 11. november 2003 Fredagsbarn: Du skrev "Hvorfor skulle en som ER MOT BARNEDÅP ønske å være fadder uansett? være aktivt med på noe de mener er galt?". Dette tolket jeg som et utsagn mot det jeg sa om at jeg hadde en kompis som var Adventist. Vi har ikke tenkt å spørre han, og en av grunnene til det er nettopp fordi han er imot barnedåp og ville sikkert ikke ha følt seg komfortabel med at vi spørte han. En ting er at han godtar mitt dåpssyn, noe helt annet er å aktivt være med på noe som strider mot hans tro. Så siden jeg respekterer han syn, ville det aldri ha falt meg inn å spørre han, selv om jeg ville ha sett på det som en stor ære om han hadde villet. Nja, jeg mente det ikke spesifikt om din kompis, men, nettopp det at, en som er mot barnedåp vil jo normalt sett ikke ønske å være fadder i en barnedåp, og jeg synes det er rart at en som ikke er krsiten ønsker å være fadder, eller at foreldre ønsker en ikke-kristen fadder, men denne diskusjonen trenger vi ikke ta her. Jeg ser på det som to sider av samme sak bare, er man ikke tilhenger av å døpe barn, så er man ikke det, og da vil man vel heller ikke være fadder. Som du sier ønsker du av den grunn heller ikke å spørre ham, fordi du respekterer ham, det synes jeg er rett Lykke til med dåpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå