AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Når er det tidligste dere har hørt at barn har begynt å snakke , dvs når har de sagt sitt første ord?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Vet ikke om det er spesielt tidlig, men husker sønnen til ei venninne av meg sa både mamma og pappa da han var 9-10 måneder.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Barn begynner å snakke når de er klar for det... 1
Gjest pysepusen Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Her er han ett år og kan si kanskje ti ord. Ikke alle like bra da. Tror han begynte da han var åtte måneder.
wahaj Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Gutten her er 14 mnd og sier: mamma, pappa, æsj, nei og is
Gjest Trolltausa Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Når er det tidligste dere har hørt at barn har begynt å snakke , dvs når har de sagt sitt første ord? Jeg vet ikke når hun sa sitt første ord, men naboens barnebarn hadde et stort ordforråd allerede da hun var ca 14-15 mnd, og i følge besteforeldrene sa hun sin første fulle (logiske) setning da hun var 9 mnd gammel. Jeg var ikke mindre enn sjokkert da hun, ved 15 måneders-alder hadde en samtale med meg, der hun detaljert forklarte hva hun hadde gjort i barnehagen den dagen, hva hun og besteforeldrene skulle spise om kvelden, og hva hun skulle gjøre sammen med dem den helgen. Men ellers har jeg opplevd at barn har sagt sitt første ord fra 7-8 mnd alder, til ca 1,5 års-alderen.
Ciara Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Sønnen min sa "mamma" da han var åtte måneder. Nå er han ti måneder og sier i tillegg "pappa", "pus" og "der". "Der" er favorittordet, det sier han hele tiden.
Caramba Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Min først hadde ganske mange ord før han fyllte året, så han begynte nok å snakke rundt 9-10 mnd. Da veldig enkle ord som mamma, pappa og hade.
Arkana Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Eldstemann sa sitt første ord (mamma) da han var 7 mnd.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Min yngste begynte da han var rundt 7 mnd, setninger da han var 14 mnd og som 9-åring nå har han fortsatt problemer med å skru av krana Eldstemann hadde maks 10 ord som 2-åring. Han bruker fortsatt ikke flere ord enn høyst nødvendig. Så det er veldig individuelt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Datteren til søstra mi er snart 2,5 år, hun sier "mamma, pappa" tydelig, og det er det.. Men hun prøver å snakke mye da, etterligner oss av og til. Feks vi sier Kjeks, så sier hun jeeks, eller noe. Jeg har ingen erfaring, men er ikke dette litt treigt?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Datteren til søstra mi er snart 2,5 år, hun sier "mamma, pappa" tydelig, og det er det.. Men hun prøver å snakke mye da, etterligner oss av og til. Feks vi sier Kjeks, så sier hun jeeks, eller noe. Jeg har ingen erfaring, men er ikke dette litt treigt? Det er vel litt tregt, ved toårskontrollen er det "forventet" at de kan bruke to ord i sammenheng, tror jeg. Men det er ekstremt stor variasjon i den alderen, og det er vel sannsynlig at helsesøster o.l følger det opp hvis det er noe. Kanskje hun hører dårlig f eks.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Dette er litt skummelt, for etter å ha lest flere mamma-nettsider så er det ikke måte på hvor tidlig barna deres begynte å snakke eller spise eller gå eller hva det nå er. Jeg tror dessverre at mange legger til og tar bort akkurat det som passer dem så ting ser bedre ut. Ingen vet jo det likevell. Andre som har normale barn vil jo tro at barnet er tregt eller at det er noe galt. Det er normalt å snakke fra 1-2 år. Barn utvikler seg i rykk og napp. 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Dette er litt skummelt, for etter å ha lest flere mamma-nettsider så er det ikke måte på hvor tidlig barna deres begynte å snakke eller spise eller gå eller hva det nå er. Jeg tror dessverre at mange legger til og tar bort akkurat det som passer dem så ting ser bedre ut. Ingen vet jo det likevell. Andre som har normale barn vil jo tro at barnet er tregt eller at det er noe galt. Det er normalt å snakke fra 1-2 år. Barn utvikler seg i rykk og napp. Det er ikke som om det ikke finnes barn som er tidlig ute, for det er nok av dem. Det er vel heller slik at de som har barn som er tidlig ute som foretrekker å svare på slike spørsmål. Ellers er variasjonene store. Mange er tidlig ute, mange er sent ute og de fleste er sånn i midten. Synes du skal holde deg for god til å påstå at folk lyver. Det er like normalt å snakke i to-treordsetninger ved ett år (som min eldste gjorde) som å bare si mamma eller pappa. Du må gjerne tro at jeg ikke snakker sant, det gjør ikke sønnen min noe mindre flink av den grunn.
SummerJoy Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Datteren til søstra mi er snart 2,5 år, hun sier "mamma, pappa" tydelig, og det er det.. Men hun prøver å snakke mye da, etterligner oss av og til. Feks vi sier Kjeks, så sier hun jeeks, eller noe. Jeg har ingen erfaring, men er ikke dette litt treigt? Jeg syns det er tregt, for min 2,5 åring snakker helt rent og forståelig i setninger og det har hun gjort siden hun var 2. Men jeg merker jo det når jeg henter hun i bhg at mange jevnaldre barn knapt kan snakke. Veldig forskjellig dette. De virker mye yngre når de ikke kan prate så mye syns jeg.. Endret 25. mai 2011 av SummerJoy
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Eg trur det er slik at dei med barn som var tidleg ute, er raske til å svare på slike spørsmål, pluss at mange legg på litt, og dessutan tolkar kvar einaste lille bablelyd som eit ord. Klart dei aller fleste ungar "kleisar" litt dei fyrste åra, men når kun mamma forstår kva ungen seier, er det kanskje ein indikasjon på at det er overivrige foreldre som tillegg ungen eigenskapar han/ho ikkje har enno Eg tvilar sterkt på at ein unge kan prate i setningar ved 9 mnd, for å seie det slik. Det er vanleg at dei seier nokre få ord (som mamma og pappa) rundt 1 år. Så kjem det fleire ord etter kvart. Å setje saman to eller fleire ord i setningar, er det forventa at dei gjer rundt 2 år. Det er sjølvsagt store variasjonar, og mange ungar seier ikkje noko særleg før dei er nærmare 3 år. Det er også den alderen då språket "skal" ha løsna ved normal utvekling. Dermed: Viss du med "snakke" meiner å seie eit ord, er vel svaret rundt 1 år. Viss du med snakking meiner å føre ein samtale med barnet, må du nok vente til 2-3 år. Hos meg har den eldste vore tidleg ute med å snakke og den yngste litt sein. Eldstemann snakka i setningar på fleire ord og hadde eit ganske stort ordforråd allereie då han var 1,5 år. Minsten er 20 mnd og seier stort sett berre små enkeltord, som mamma, pappa, der, meir, bil og pus. Dei siste par vekene har han fått til si fyrste setning, då - "mere mat" hehe Endret 25. mai 2011 av imli 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #17 Skrevet 25. mai 2011 Det er ikke som om det ikke finnes barn som er tidlig ute, for det er nok av dem. Det er vel heller slik at de som har barn som er tidlig ute som foretrekker å svare på slike spørsmål. Ellers er variasjonene store. Mange er tidlig ute, mange er sent ute og de fleste er sånn i midten. Synes du skal holde deg for god til å påstå at folk lyver. Det er like normalt å snakke i to-treordsetninger ved ett år (som min eldste gjorde) som å bare si mamma eller pappa. Du må gjerne tro at jeg ikke snakker sant, det gjør ikke sønnen min noe mindre flink av den grunn. Jeg har da ikke sagt at du lyver har jeg? Jeg sier at folk har en tendes til å legge på litt på anonyme fora. Det gjelder alt. Jeg er klar over at det finnes barn som er tidlig ute, jeg har da sett det selv. Men det må finnes mange vidunderbarn der ute etter hva mange mammaer forteller. Det kommer jo også ann på hva man mener "å snakke", folk tolker vel det forskjellig. Eller så er jeg helt enig med imli. 1
koldbruna Skrevet 25. mai 2011 #18 Skrevet 25. mai 2011 Veldig forskjellig fra Barn til Barn dette. Frøkna mi snakket før hun var 15 mnd,og da hele lange setninger. 1
Ciara Skrevet 25. mai 2011 #19 Skrevet 25. mai 2011 Eg trur det er slik at dei med barn som var tidleg ute, er raske til å svare på slike spørsmål, pluss at mange legg på litt, og dessutan tolkar kvar einaste lille bablelyd som eit ord. Klart dei aller fleste ungar "kleisar" litt dei fyrste åra, men når kun mamma forstår kva ungen seier, er det kanskje ein indikasjon på at det er overivrige foreldre som tillegg ungen eigenskapar han/ho ikkje har enno Eg tvilar sterkt på at ein unge kan prate i setningar ved 9 mnd, for å seie det slik. Enig i det aller meste her. Men det går an å prate i setninger veldig tidlig - jeg kjenner ei jente som snakket i lange setninger da hun begynte i barnehagen ett år gammel. Men det er jo helt ekstremt sjelden, barnehagepersonalet hadde aldri opplevd noe lignende. Denne jenta lærte forøvrig å lese da hun var tre år. Men etterhvert tok de jevnaldrende barna henne igjen - i dag er hun 12 år og helt gjennomsnitts på skolen. Så tidlig prating behøver jo ikke bety at man har med et geni å gjøre heller (heldigvis) 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #20 Skrevet 25. mai 2011 TS her. Det var ikke meningen å fornærme noen. Lurte bare på hva som var det tidligste noen visste et barn hadde sagt sitt første ord og lurte igrunnen ikke på når det er mest vanlig at gjennomsnittsbarnet sier sitt første ord . Vet jo at det kan variere endel .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå