Gå til innhold

Når begynner barn å snakke ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig i det aller meste her.

Men det går an å prate i setninger veldig tidlig - jeg kjenner ei jente som snakket i lange setninger da hun begynte i barnehagen ett år gammel. Men det er jo helt ekstremt sjelden, barnehagepersonalet hadde aldri opplevd noe lignende. Denne jenta lærte forøvrig å lese da hun var tre år. Men etterhvert tok de jevnaldrende barna henne igjen - i dag er hun 12 år og helt gjennomsnitts på skolen. Så tidlig prating behøver jo ikke bety at man har med et geni å gjøre heller (heldigvis) :)

Jeg er blitt fortalt at jeg var et slikt barn, men det husker jeg naturlig nok ikke selv. Jeg snakket visstnok i tydelige og fulle setninger som var mer enn 10 ord lange da jeg var 12-13 måneder gammel, og hadde et stort ordforråd. Jeg satt i barnevogna og skravlet om hva jeg så rundt meg, og hva jeg syntes om ting. Dette satte nok en støkk i mange da min mor gikk trilleturer med meg på den tiden :fnise:

Jeg kunne alle bokstavene i alfabetet som toåring og leste som treåring. I skole og utdanning har jeg bestandig ligget svært godt an, og møtte ikke utfordringer før siste del av videregående skole. Det er lett å bli litt lat av dette.

Selv synes jeg det er synd norsk skole ikke har ekstra opplegg for å styrke også de begavede barnas evner. Det er sløseri med mentale ressurser å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når barn begynner å prate avhenger av barnet og ikke intelligens. En unge som ikke sier noe, kan ofte plutselig begynne å prate og kan hele setninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min (13 mnd) sier mamma (men blingser innimellom og siter "mammam" i stedet for, det er ikke godkjent :fnise:), hei, nei og der bevisst. Hun sier også innimellom hade, natta og pappa(p), men jeg tror ikke de ordene er særlig bevisste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter begynte vel i 9-10 måneders alderen med helt klare ord som mamma, "bappa", nei, hei og hade...

I 1-års alderen kunne hun to ords setninger. Så stoppet det heeeelt opp..

Plutselig når hun var 2,5 år skravlet hun i vei i hele setninger med mange småord. Så hun valgte å snakke med enkle ord helt til hun selv hadde funnet ut at nå kunne hun virkelig snakke.

og nå som 7,5 åring stopper det ikke heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at min bror snakket mye fra han var liten, han sa vel når han var 15 mnd ca.. Når en dame viste han den fine "gakkgakken" i en bok, at: "det der er ingen gakkgakk, det er en fugl".

Han kunne vanskelige ord og utrykk på den tiden! Å visste godt hva det betydde. Han brukte dem i riktig sammenheng osv.

Men han har asberger, kan være tegn på "sykdom også".. men må ikke være det.. noen er bare tidlig ute..

Vet jo at noen av mine søskenbarn, 4 stykker--begynte å gå når de var 8-9 mnd.. da snakker vi gå rundt selv. Ikke bare noen skritt, men slutta å krabbe og gikk istede.. Men de ble jo fulgt opp av helsestasjon for å følge med at det ikke ble noen kjevstillign i skjelett osv.. de er helt normale i dag.. er mellom 13 og 7 i dag. Poenget mitt er, barn utvikler seg veldig forskjellig!! Å det kan være mange grunner til det, men må ikke være noe unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at min bror snakket mye fra han var liten, han sa vel når han var 15 mnd ca.. Når en dame viste han den fine "gakkgakken" i en bok, at: "det der er ingen gakkgakk, det er en fugl".

Han kunne vanskelige ord og utrykk på den tiden! Å visste godt hva det betydde. Han brukte dem i riktig sammenheng osv.

Men han har asberger, kan være tegn på "sykdom også".. men må ikke være det.. noen er bare tidlig ute..

Vet jo at noen av mine søskenbarn, 4 stykker--begynte å gå når de var 8-9 mnd.. da snakker vi gå rundt selv. Ikke bare noen skritt, men slutta å krabbe og gikk istede.. Men de ble jo fulgt opp av helsestasjon for å følge med at det ikke ble noen kjevstillign i skjelett osv.. de er helt normale i dag.. er mellom 13 og 7 i dag. Poenget mitt er, barn utvikler seg veldig forskjellig!! Å det kan være mange grunner til det, men må ikke være noe unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at min bror snakket mye fra han var liten, han sa vel når han var 15 mnd ca.. Når en dame viste han den fine "gakkgakken" i en bok, at: "det der er ingen gakkgakk, det er en fugl".

Han kunne vanskelige ord og utrykk på den tiden! Å visste godt hva det betydde. Han brukte dem i riktig sammenheng osv.

Men han har asberger, kan være tegn på "sykdom også".. men må ikke være det.. noen er bare tidlig ute..

Så morsomt å lese! Min sønn med arperger syndrom var også svært tidlig ute med pratinga "Me' ma'" som betød "Mer mat" sa han da han var rundt 8 mnd. Men å gå gjorde han ikke før han var ett og et halvt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Min sønn er nå 20 mnd å sier det meste. Han prøver seg i allefall. D meste er forståelig men noe er helt kinesisk;p han begynte tidlig å snakke. Han var 6 mnd da han sa pappa, 7 mnd da han sa ha det, å ved et års alder sa han ja, kråka, mamma, pappa, mor, far, tante, heia, drikke, bleia, å noen ord jeg ikke husker nå. Han har sagt to sammenhengende ord siden han var 14 mnd å nå har han tre sammenhengende ord. Han kan telle til ti nå. Vet ikke hva som er tidlig men i følge helsesøster, lege og en tante som er høyt utdannet med blabt annet kommunikasjon så er han veldig veldig tidlig med språket. Men han har ikke vært noe rask på det fysiske bare finmotorikk og språk. Han ålte seg når han var 6 mnd, krøyp da han var 11 mnd og gikk da han var 13 mnd. Men han hadde en tøff start på livet så jeg priser meg lykkelig over at han ikke har fått noen som helst skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke når hun sa sitt første ord, men naboens barnebarn hadde et stort ordforråd allerede da hun var ca 14-15 mnd, og i følge besteforeldrene sa hun sin første fulle (logiske) setning da hun var 9 mnd gammel.

Jeg var ikke mindre enn sjokkert da hun, ved 15 måneders-alder hadde en samtale med meg, der hun detaljert forklarte hva hun hadde gjort i barnehagen den dagen, hva hun og besteforeldrene skulle spise om kvelden, og hva hun skulle gjøre sammen med dem den helgen.

Men ellers har jeg opplevd at barn har sagt sitt første ord fra 7-8 mnd alder, til ca 1,5 års-alderen.

Slik var jeg også som barn: jeg kunne si 3-4 ord som ga mening når jeg var 9 mnd, og ved ca. 15 mnd kunne jeg prate "flytende" i den formening at jeg kunne fortelle om hva jeg hadde gjort, skulle den dagen osv.

Derimot mitt søskenbarn kunne ikke prate forståelig før han var ca. 3-4 år. Samme med min vennindes lillesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...