Gå til innhold

Vitamin b12-mangel


Gjest Gjestny

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestny

Hei!

Jeg har fått påvist b12-mangel da jeg var hos legen for å finne ut av hvorfor jeg har hatt blod i avføring et par ganger i uken de siste månedene. Det jeg lurer på er: kan mangel på vitamin b12 gi slike symptomer? Ingenting jeg har lest på Internett tilsier det. Noen der med erfaring innenfor en av - eller begge- delene? Fort gjort og bli litt bekymret, og får ikke snakket med lege om det på en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har fått påvist b12-mangel da jeg var hos legen for å finne ut av hvorfor jeg har hatt blod i avføring et par ganger i uken de siste månedene. Det jeg lurer på er: kan mangel på vitamin b12 gi slike symptomer? Ingenting jeg har lest på Internett tilsier det. Noen der med erfaring innenfor en av - eller begge- delene? Fort gjort og bli litt bekymret, og får ikke snakket med lege om det på en stund

Grunnen til at du har blod i avføringen er at du spise noe feil. Garantert for mye karbohydrater som melmat og sukkermat, eller syntetisk mat.

B12-mangel kommer også av at man ikke spiser ordentlig mat som kroppen trenger.

Symptomer på B12-mangel kan være at man er trøtt, sliten, slapp, deprimert, lei seg, at man er blek og ikke orker noe særlig.

Ta en tur på Balderklinikken, de vil hjelp deg med kosthold, og å sette B12-injeksjoner.

Hilsen en som har vært der selv og fått hjelp med kosthold og B12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at man kan bli svimmel og i verste fall besvime av B12-mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du har blod i avføringen er at du spise noe feil. Garantert for mye karbohydrater som melmat og sukkermat, eller syntetisk mat.

Fint at du vil komme med råd, men dette føler jeg du har lite grunnlag for å si. Vil gjerne se dokumentasjon på at blod i avføringen skyldes at man har spist noe feil. Såvidt jeg vet kan det skyldes mange ting, og ikke alle disse er like koselige. Ikke for å skremme, men jeg tenker tarmsykdommer og kreft. Ja, det er kanskje ikke veldig sannsynlig men jeg synes likevel du skal holde deg for god til å stille en så lettvint diagnose. Konsekvensene kan bli store.

Trådstarter; jeg vil råde deg til å la være å høre på noen her inne og heller ta dette opp med legen så fort som mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du har blod i avføringen er at du spise noe feil. Garantert for mye karbohydrater som melmat og sukkermat, eller syntetisk mat.

B12-mangel kommer også av at man ikke spiser ordentlig mat som kroppen trenger.

Blod i avføringen kan være alvorlig, og ikke nødvendigvis fordi man spiser "feil" som du sier. Jeg ville fått dette skikkelig undersøkt av lege. Her er noen årsaker som gir blod i avføringen.

B-12 mangel kommer ikke nødvendigvis av at man ikke spiser nok matvarer med innhold av vitamin B12. (Kroppen har selv lager på dette vitaminet i 3-4 år, om jeg ikke husker helt feil.) Mange av de som sliter med B-12 mangel gjør det fordi kroppen ikke klarer å ta opp vitaminet skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du vil komme med råd, men dette føler jeg du har lite grunnlag for å si. Vil gjerne se dokumentasjon på at blod i avføringen skyldes at man har spist noe feil. Såvidt jeg vet kan det skyldes mange ting, og ikke alle disse er like koselige. Ikke for å skremme, men jeg tenker tarmsykdommer og kreft. Ja, det er kanskje ikke veldig sannsynlig men jeg synes likevel du skal holde deg for god til å stille en så lettvint diagnose. Konsekvensene kan bli store.

Trådstarter; jeg vil råde deg til å la være å høre på noen her inne og heller ta dette opp med legen så fort som mulig.

Grunnen til at jeg skrev dette var jo at jeg hadde plager med blod i avføring jeg også, men dette kom av at jeg spiste feil. Jeg spiste mye melmat osv, men etter at jeg la om kostholdet ble jeg helt fin igjen. B12-injeksjonene hjalp de også.

Dessuten, grunnen til at folk blir syke idag og får kreft og hjerteinfarkt osv.., er jo at de er et dårlig kosthold. Det er ikke noe man skal tie om, men å formidle videre.

Dessverre er det mange tvilere, som deg, som ikke vil høre eller se hva andre mennesker som faktisk har blitt friske har å si.

Dere vil bare ha dokumentasjon på dokumentasjon, men det kan ta mange år, for helsenorge vil bare selge piller og operere bort ting som kunne vært unngått om man hadde endret kostholdet sitt til det bedre.

Ta en tur til Balderklinikken i Oslo, de er leger med spesialiseringsutdannelse som hjelper sånne som deg, TS.

Fastlegen min sender også noen av sine pasienter dit, som han ikke kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten, grunnen til at folk blir syke idag og får kreft og hjerteinfarkt osv.., er jo at de er et dårlig kosthold. Det er ikke noe man skal tie om, men å formidle videre.

Dessverre er det mange tvilere, som deg, som ikke vil høre eller se hva andre mennesker som faktisk har blitt friske har å si.

Dere vil bare ha dokumentasjon på dokumentasjon, men det kan ta mange år, for helsenorge vil bare selge piller og operere bort ting som kunne vært unngått om man hadde endret kostholdet sitt til det bedre.

Jeg er ikke en tviler, jeg er en som har utlagt tarm etter ulcerøs kolitt. En av symptomene var for meg blod i avføringen. Jeg kan love deg at mitt kosthold var helt ok. Har du f.eks. hørt om toksisk megacolon? Tror du det er noe man kan spise seg frisk av? Nei - tror ikke det, gitt.

Ts - gå til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg skrev dette var jo at jeg hadde plager med blod i avføring jeg også, men dette kom av at jeg spiste feil. Jeg spiste mye melmat osv, men etter at jeg la om kostholdet ble jeg helt fin igjen. B12-injeksjonene hjalp de også.

Dessuten, grunnen til at folk blir syke idag og får kreft og hjerteinfarkt osv.., er jo at de er et dårlig kosthold. Det er ikke noe man skal tie om, men å formidle videre.

Dessverre er det mange tvilere, som deg, som ikke vil høre eller se hva andre mennesker som faktisk har blitt friske har å si.

Dere vil bare ha dokumentasjon på dokumentasjon, men det kan ta mange år, for helsenorge vil bare selge piller og operere bort ting som kunne vært unngått om man hadde endret kostholdet sitt til det bedre.

Ta en tur til Balderklinikken i Oslo, de er leger med spesialiseringsutdannelse som hjelper sånne som deg, TS.

Fastlegen min sender også noen av sine pasienter dit, som han ikke kan hjelpe.

Jeg er absolutt ingen tviler, jeg er mer en klar over hvor stor skade et dårlig kosthold kan forårsake. Poenget mitt i forhold til blod i avføring var at det faktisk kan ligge en mye mer alvorlig tilstand bak - f.eks kreft, som trenger rask behandling. Da hjelper det ikke å "spise sunt".

Kjempeflott for deg at du ble frisk av å spise sunt, men hva om TS allerede spiser sunt? Eller hva om TS hørte på sånne mennesker som deg, og tenkte: "Åja, da spiser jeg litt sunnere da, så blir alt bra", overser symptomene og ikke får behandling for f.eks kreft før den har avansert til et sent stadie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ingen tviler, jeg er mer en klar over hvor stor skade et dårlig kosthold kan forårsake. Poenget mitt i forhold til blod i avføring var at det faktisk kan ligge en mye mer alvorlig tilstand bak - f.eks kreft, som trenger rask behandling. Da hjelper det ikke å "spise sunt".

Kjempeflott for deg at du ble frisk av å spise sunt, men hva om TS allerede spiser sunt? Eller hva om TS hørte på sånne mennesker som deg, og tenkte: "Åja, da spiser jeg litt sunnere da, så blir alt bra", overser symptomene og ikke får behandling for f.eks kreft før den har avansert til et sent stadie?

Til TS: mente ikke å skremme deg, men ble en smule provosert. Sannsynligvis er det en enkel og grei forklaring på blodet du har i avføringen, noe legen din sikkert finner ut av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange svar! Ja, jeg vet at det er mye mer enn bare kosthold som kan føre til det, og jeg skal ta videre undersøkelser. Må vel bare smøre meg med tålmodighet da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller B12-mangel kommer av blødninger i tarmkanalen, enn omvendt. Blod i avføringen kan være mye forskjellig og kreft i magen er sjeldent i ung alder. Noen tilstander som kan gi blødninger er diverse autoimmune betennelsestilstander som Ulcerøs kolitt og Morbus Crohn, Atrofisk gastritt, magesår eller "bare" hemmoroider/rifter i endetarmen. Betennelsestilstander kan også gi problemer med å ta opp B12 i kroppen og dermed gi mangel etterhvert.

Jeg blir så lei av å høre at løsningen på alle problemer er å kutte karbomat/melmat/sukker! Alle vet at kosthold er viktig, men å påstå at folk får blødninger i tarmen av å spise "feil" er rimelig sterke påstander. Hvis det hadde vært så enkelt hadde de jo bare laget en diett for pasienter med tarmsykdommer, og vips hadde de blitt friske og raske. Problemet er at de ofte tåler forskjellige typer mat, så å påstå at universalløsningen er mindre melmat og sukkermat er helt på trynet. Du som påstår dette burde ta deg en prat med UC-pasienter og MC-pasienter, så lærer du kanskje litt om hvordan det er å ha en autoimmun sykdom. Friske mennesker uten tarmsykdom begynner ikke å blø i tarmene av å spise usunt, og de med tarmsykdom blir ikke mirakuløst frisk av å kutte melmat/sukker.

Nei TS, gå til legen og bli utredet. Kun da kan du få hjelp til å bli bedre.

Her er litt info om B12-mangel: http://nhi.no/blod/anemier/vitamin-b12-mangel-25890.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sprøyter med b12 og folat tabletter pga sykdom så klarer ikke tarmen å ta opp b12 slik den normalt gjør.Har aldri hatt blødninger i tarm.Denne tilstanden er for meg permanent og jeg må ta sprøyter for resten av livet.

Å påstå at b12 mangel kommer pga blødninger i tarm alene er vel type drøyt!

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at b12 mangel kommer pga blødninger i tarm alene er vel type drøyt!

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php

Poenget var vel at i dette tilfellet er det mer sannsynlig at det er blødningen som gir b12-mangel og ikke motsatt (altså at b12-mangel gir blødning). Ikke at b12-mangel alltid skyldes blødninger fra tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har hatt B12 mangel selv, og tar nå daglig B12 tabletter. Jeg gikk til legen og fikk en resept på triobe.

Triobe synes jeg er dyrt (200,-), så jeg kjøper nå b12 tabletter på iherb istedet som inneholder mer B12 og er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sprøyter med b12 og folat tabletter pga sykdom så klarer ikke tarmen å ta opp b12 slik den normalt gjør.Har aldri hatt blødninger i tarm.Denne tilstanden er for meg permanent og jeg må ta sprøyter for resten av livet.

Å påstå at b12 mangel kommer pga blødninger i tarm alene er vel type drøyt!

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php

Håper du ikke oppfattet det som at jeg (AB kl 21.50) påsto at B12-mangel kommer av tarmblødning alene, for det var isåfall ikke det jeg mente. Jeg mente at det var mer sannsynlig enn at man blør pga B12-mangel (som noen hevdet over her), fordi jeg trodde B12 kunne forsvinne med blødninger på samme måte som jern. Nå ser jeg at det kanskje ikke er tilfelle. Jeg vet at hovedårsaken til mangel på B12 er at ikke kroppen tar det godt nok opp, så beklager om du syntes jeg var påståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke legen noe om hvorfor du kanskje blør fra tarmen? Det må jo finnes ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var der tok jeg bare en blodprøve for å se om den kunne avsløre noe. Fikk i posten at jeg hadde b12-mangel, og at jeg skal videre til spesialist. Så det blir undersøkt nærmere :) Er bare jeg som lurer på om b12-mangelen kan ha noe med blodet å gjøre, eller om det er enda en ting som er feil, på en måte. Takk for mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Grunnen til at jeg skrev dette var jo at jeg hadde plager med blod i avføring jeg også, men dette kom av at jeg spiste feil. Jeg spiste mye melmat osv, men etter at jeg la om kostholdet ble jeg helt fin igjen. B12-injeksjonene hjalp de også.

Dessuten, grunnen til at folk blir syke idag og får kreft og hjerteinfarkt osv.., er jo at de er et dårlig kosthold. Det er ikke noe man skal tie om, men å formidle videre.

Dessverre er det mange tvilere, som deg, som ikke vil høre eller se hva andre mennesker som faktisk har blitt friske har å si.

Dere vil bare ha dokumentasjon på dokumentasjon, men det kan ta mange år, for helsenorge vil bare selge piller og operere bort ting som kunne vært unngått om man hadde endret kostholdet sitt til det bedre.

Ta en tur til Balderklinikken i Oslo, de er leger med spesialiseringsutdannelse som hjelper sånne som deg, TS.

Fastlegen min sender også noen av sine pasienter dit, som han ikke kan hjelpe.

Helt enig. Problemet er at hva som er riktig/godt kosthold forvirrer folk, og mange har helt feil begrep om hva som er bra og ikke bra. Undervurder heller ikke faren ved traumer og ubearbeidede følelser, det er i det lange løp svært ødeleggende.

AMEN! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Problemet er at hva som er riktig/godt kosthold forvirrer folk, og mange har helt feil begrep om hva som er bra og ikke bra. Undervurder heller ikke faren ved traumer og ubearbeidede følelser, det er i det lange løp svært ødeleggende.

AMEN! :)

Jeg forstår at dere mener dette, men synes det blir feil å ta opp dette i en tråd som omhandler et så konkret problem som dette. Det eneste rådet ts burde få er å gå til legen. Ikke "spis mindre mel og tenk glade tanker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Jeg forstår at dere mener dette, men synes det blir feil å ta opp dette i en tråd som omhandler et så konkret problem som dette. Det eneste rådet ts burde få er å gå til legen. Ikke "spis mindre mel og tenk glade tanker".

Selvsagt skal TS gå til lege. Jeg går også til lege når jeg merker at noe er veldig galt, fordi jeg ønsker å vite hva jeg har å forholde meg til.

Har aldri sagt "spis mindre mel og tenk glade tanker" :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...