Gå til innhold

Tips til proteinrik mat som er lett å lage?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter en liten gjennomgang har jeg innsett at jeg må spise litt annerledes. Og da lurte jeg på om noen av dere har tips og lette oppskrifter på proteinrik mat? Gjerne noe som er kjapt å lage, og noe som det går an å ha som matpakke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Omelett

- Pannekaker av egg og cottage cheese

- Reine kjøt- og fiskeprodukt (filetar og slikt). Steikt kylling, til dømes, er nok god nistemat.

- Om du lagar salatar, kan du tilsetje kjøt, fisk, ost, erter, bønner eller linser for å auke proteininnhaldet

Lykke til!

Skrevet

Omelett, og alt sånt av eggegreier kan jeg ikke spise. Blir ufattelig kvalm når jeg spiser egg. :(

Skrevet

Hvis jeg skal ha noe veldig raskt så varmer jeg kidneybønner i chilisaus, og putter oppi mais, løk og agurk..^^ Kan også blande i cottage cheese om du vil ha enda fler proteiner:) Ser ut som en litt tvilsom blanding, men det er både raskt og godt:)

Skrevet

Egg inneholder mye gode proteiner. Så alle retter med egg kan du prøve. Men jeg akkurat som deg blir råkvalm av mye egg. Men hvis du klarer bittelitt så er det bra. Vet du om det er plommen eller hviten du blir kvalm av?

Men her er noen matvarer som er rike på proteiner:

-Rødt kjøtt

-Fisk

-Fugl (kylling, kalkun, and o.l.)

-Melk

-Cottage Cheese

-Ost

-Korn

-Ris

-Bønner

-Nøtter

-Mais

-Erter og linser

Du kan jo f.eks. spise kornbrød med laksepålegg? og kanskje en posjon nøtter til maten?

Skrevet

wok! :)

Jeg pleier lage blomkålmos istedenfor poteter/ris/pasta..:) Oppskriften er veldig enkel hvis du vil ha den..:)(det smaker ikke blomkål, og er myyye bedre en potetmos feks)

Jeg har også blitt fan av stekte grønnsaker, bare steker forskjellige fileter i ovnen og har masse grønnsaker oppi en kurv av aliminiumsfolie, og tjue minutter senere er det middag! Like enkelt som ferdigpizza! :D

Dessuten er taco veldig greit hvis du skal spise lavkarbo..:)

Gjest Shelob
Skrevet

Tunfisk.

Mager Kesam.

Mager Vaniljekesam - mmmmmmmm!

Proteinvafler eller -lapper som jeg har stekt dagen før.

Kald laks som jeg har kokt dagen før.

AnonymBruker
Skrevet

Wrap av salatblad med det man vil ha inni. Frø og nøtter er lurt, cashewsmør f.eks. Kikerter er også veeldig godt og full av proteiner. Bønner og linser også.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt forslag er også salat av hermetiske kikerter, med feks feta og grønnsaker du liker. Noen oppskrifter:

http://www.bbcgoodfood.com/search.do?keywords=chickpea+salad&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=

Eller forsøk en tilsvarende salat med quinoa, et frø som kan brukes på samme måte som couscous:

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/666660/quinoa-courgette-and-feta-salad

Skrevet

wok! :)

Jeg pleier lage blomkålmos istedenfor poteter/ris/pasta..:) Oppskriften er veldig enkel hvis du vil ha den..:)(det smaker ikke blomkål, og er myyye bedre en potetmos feks)

Jeg har også blitt fan av stekte grønnsaker, bare steker forskjellige fileter i ovnen og har masse grønnsaker oppi en kurv av aliminiumsfolie, og tjue minutter senere er det middag! Like enkelt som ferdigpizza! :D

Dessuten er taco veldig greit hvis du skal spise lavkarbo..:)

Kan jeg få oppskriften på blomkålmos? :sjenert:

Skrevet

For dere som steker/koker/varmer grønnsaker - er det ikke mye mer proteinrikt å spise de råe?

Jeg liker ikke varma grønnsaker av noe slag, brekker meg som regel når jeg spiser det. :sjenert: Men jeg elsker råe grønnsaker bl.a.

Skrevet

Kan jeg få oppskriften på blomkålmos? :sjenert:

Selvfølgelig! :D

Du koker så mye blomkål du vil ha (bruker ca et blomkålhue pr hode..hehe) i melk som dekker blomkålen. Ha også oppi en god slump med meierismør og salt og pepper.

Kok blomkålen mør, og hell av mesteparten av melken (lager du stor porsjon som du skal fryse er det lurt å lage den litt bløt, siden den tørker litt når du varmer den opp igjen)

Ha oppi fetaost (så mye du liker, jo mere du har jo mere ostete blir den) og tilsett salt og pepper etter smak.. og så stamper du den med en potetstamper til den blir en mos! Voila!!

Her må man prøve seg litt frem, så man får den konsistensen og smaken man vil ha, jeg liker den litt grovere, mens noen liker den helt klumpfri!

Lykke til! Det smaker kjempegodt!

AnonymBruker
Skrevet

For dere som steker/koker/varmer grønnsaker - er det ikke mye mer proteinrikt å spise de råe?

Jeg liker ikke varma grønnsaker av noe slag, brekker meg som regel når jeg spiser det. :sjenert: Men jeg elsker råe grønnsaker bl.a.

Det er jo ikke proteiner å snakke om i grønnsaker, men derimot fiber, vitaminer og mineraler.

De eneste proteinrike grønnsakene er erter, bønner og linser, og de er definitivt best kokt, ellers er de meget tungt fordøyelige. Ellers er det kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg man bør gå for hvis det er mer proteiner som er poenget.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også blitt fan av stekte grønnsaker, bare steker forskjellige fileter i ovnen og har masse grønnsaker oppi en kurv av aliminiumsfolie, og tjue minutter senere er det middag!

Gidder du å forklare litt nærmere? Steker du filetene først, så tilsetter grønnsaker, eller setter du alt inn rått på en gang og steker like lenge?

Fortell gjerne nærmere, stapp det inn med teskje også, jeg er kjøkkenkatastrofen :fnise:

Skrevet

Det var det jeg trodde, AB. Men var så mange som nevnte grønnsaker at jeg tenkte jeg leste vel feil i HK for mange år siden. :roll:

Skrevet

Gidder du å forklare litt nærmere? Steker du filetene først, så tilsetter grønnsaker, eller setter du alt inn rått på en gang og steker like lenge?

Fortell gjerne nærmere, stapp det inn med teskje også, jeg er kjøkkenkatastrofen :fnise:

Jeg har filetene i en ildfast form. Jeg liker gjerne ha litt pesto på de for smakens skyld.

Så lager jeg en slags kurv av aliminumsfolie (du kan sikkert bruke en ildfast form her og, men synes folien leder varmen litt annerledes) også kutter jeg grønnsaker i lik størrelse så de stekes jevnt. Jeg bruker gjerne sopp, løk, tomat, broccoli, squash, sukkererter, og pinjekjerner) spre grønnsaken litt, så de ikke blir liggende i en for stor klump, da tar det lang tid før det blir stekt.

Har gjerne i grønnsakene litt før filetene.

Så steker jeg alt på 200 grader! Filetene trenger ca 20-25 minutter hvis de er tint og 30-40 minutter hvis de er fryst. Grønnsakene trenger fra 25-40 minutter, spørs på størrelsen og hvor tykt du legger dem..

Ga det mening? hehe er ikke noen oppskriftskokk, lager mat på innfallsmetoden, og hva som fungerer eller ikke!

Skrevet

Biff med proteinpulver saus, blir'ke mer protein per gram enn det altså..

Skrevet

Føler det var ganske unødvendig å opprette denne tråden, for selvom jeg vet hva som er proteinrikt så er jeg fortsatt så håpløs på mat og matlaging at jeg likevel ikke vet hva jeg skal lage eller hvordan eller noe. :sjenert: Jeg er så håpløs på dette området at jeg burde vært bura.

Skrevet

Hehe - litt mye du ikke kan spise?;)

Tunfisk.

Mager Kesam.

Mager Vaniljekesam - mmmmmmmm!

Proteinvafler eller -lapper som jeg har stekt dagen før.

Kald laks som jeg har kokt dagen før.

Jeg skulle gjerne fått oppskrift på proteinlapper/vafler;)

AnonymBruker
Skrevet

Føler det var ganske unødvendig å opprette denne tråden, for selvom jeg vet hva som er proteinrikt så er jeg fortsatt så håpløs på mat og matlaging at jeg likevel ikke vet hva jeg skal lage eller hvordan eller noe. :sjenert: Jeg er så håpløs på dette området at jeg burde vært bura.

Jeg også, derfor jeg ber om at alle her som har gode tips og oppskrifter, vær så snill å skriv de ned. Forklar gjerne som du skulle forklart til en total hjernedød tomsing, så kanskje både jeg og KaDust får feelingen av å lage god mat! Eller.. Mat i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...